Woningcorporaties stroomlijnen inkoopprocessen met SAP Ariba Snap

SAP Ariba Snap

Een groot deel van de uitgaven van een woningcorporatie is onderhoudsgerelateerd. Woningcorporaties besteden dan ook veel tijd aan de inkoop van onderhoudsdiensten. SAP ondersteunt hen hierin met SAP Ariba Snap en het SAP Ariba Netwerk.

Het overgrote deel van de woningcorporaties besteedt onderhoudswerkzaamheden geheel of gedeeltelijk uit aan partners. Bijvoorbeeld reparaties en verbeteringen aan woningen worden steeds vaker uitgevoerd door gespecialiseerde bedrijven, zo signaleert Andersom, een toonaangevend organisatieadviesbureau voor met name de corporatiesector.

Dan is het volgens Andersom wel belangrijk dat de informatie-uitwisseling binnen de onderhoudsketen optimaal is, en dat alle partijen bijvoorbeeld inzicht hebben in de beschikbare vastgoedinformatie, het geplande onderhoud, reparatieverzoeken en statusinformatie. Ook moeten de totale uitgaven continu inzichtelijk zijn. Steeds meer woningcorporaties zijn dan ook bezig om de processen rondom dagelijks onderhoud (DO) of niet-planmatig onderhoud (NPO) te digitaliseren en te integreren met hun ketenpartners.

Een leveranciersportaal draagt bij aan die informatie-uitwisseling en het benodigde inzicht. In zo’n portaal kunnen woningcorporaties zowel diensten als goederen efficiënt en effectief inkopen, inzicht krijgen in de afhandeling van reparatieverzoeken en facturen inzien en verwerken. SAP Ariba Snap en het SAP Ariba

Network maken het mogelijk om ketensamenwerking ook echt te benaderen vanuit een netwerkperspectief, zonder de een-op-eenkoppelingen die kenmerkend zijn voor klassieke aannemersportalen. SAP biedt hiermee niet alleen een leveranciersportaal voor alle in te kopen diensten en goederen, maar ook een oplossing voor het digitaliseren van processen.

Volledige procure-to-pay-oplossing

Honderden organisaties hebben hun leveranciersportaal inmiddels gebaseerd op het cloudgebaseerde SAP Ariba Snap. Dit gebruikersvriendelijke bestelsysteem is speciaal ontwikkeld voor middelgrote organisaties. Met SAP Ariba Snap beschikken zij over een volledige procure-to-pay-oplossing die handmatige en papierintensieve processen elimineert en inkoop en factuurverwerking op een gecontroleerde en geautomatiseerde manier afhandelt. SAP Ariba is bovendien eenvoudig te koppelen met elk soort ERP-systeem.

Om verbinding te maken met (potentiële) onderhoudspartners kunnen woningcorporaties bovendien gebruikmaken van het SAP Ariba Network. Met zo’n 2,5 miljoen gebruikers is dit het grootste online handelsplatform ter wereld. Over dit netwerk worden bijvoorbeeld inkooporders, e-invoices en servicesheets uitgewisseld. Het maakt het voor woningcorporaties en leveranciers makkelijker om samen te werken, relaties te versterken en nieuwe zakelijke kansen te ontdekken. Eén keer koppelen met het SAP Ariba Network volstaat om te kunnen samenwerken met alle overige partijen op het netwerk.

Gehele onderhoudsketen integreren

“SAP Ariba Snap sluit qua functionaliteit en kosten perfect aan op de behoeften van middelgrote organisaties”, zegt Lars Donkers, Solution Advisor voor SAP Ariba en SAP Fieldglass. “Het aantal gebruikers neemt dan ook snel toe. Alleen al in 2020 kwamen er wereldwijd honderden gebruikers bij. Onder de geïnteresseerden bevinden zich ook steeds meer woningcorporaties. Zij hebben met SAP Ariba Snap een oplossing in handen voor het stroomlijnen van alle onderhouds- en vastgoedprocessen, alsmede voor contractbeheer en leveranciersmanagement.”

Een belangrijk pluspunt voor woningcorporaties en de onderhoudsbranche is volgens de Stichting Ketenstandaard dat SAP Ariba Snap volledig conform de DICO Standaard (voorheen SALES Standaard) kan worden ingericht. Dit is de berichtenstandaard voor elektronische communicatie tussen ketenpartijen in de bouw- en installatiesector. Donkers: “Door gebruik te maken van deze softwareonafhankelijke berichtenstandaard kunnen bedrijven efficiënt en foutloos berichten uitwisselen tussen hun computersystemen. Daarnaast biedt SAP Ariba Snap ondersteuning voor het Europees Technisch Informatie Model (ETIM) van Ketenstandaard. Dat maakt onze oplossing extra interessant voor woningcorporaties.”

 

Lees ook
In vier stappen het maximale uit je softwaregebruik halen

In vier stappen het maximale uit je softwaregebruik halen

Nu de zomervakantie is begonnen, is de kans groot dat er bij bedrijven meer ruimte komt om zaken, die de afgelopen periode noodgedwongen minder aandacht kregen, eindelijk onder handen te nemen. Software Asset Management (SAM) is daar een goed voorbeeld van.

Xerox: In drie stappen succesvol naar workflow automation

Xerox: In drie stappen succesvol naar workflow automation

In 2019 en 2020 hadden de bedrijven met geautomatiseerde workflows twee keer zoveel omzet als de bedrijven zonder. Dat blijkt uit een onderzoek van Accenture. Minder fouten, hogere productiviteit, schaalbaarheid, tevreden werknemers en klanten: workflow automation heeft heel wat voordelen. Reden te meer voor bedrijven om zich in onderstaande drie stappen...

Synology kondigt officiële lancering DSM 7.0 en uitbreiding van de C2-cloud aan

Synology kondigt officiële lancering DSM 7.0 en uitbreiding van de C2-cloud aan

Synology heeft vandaag de release van DiskStation Manager (DSM) 7.0 aangekondigd en laat weten dat het C2-platform is uitgebreid met maar liefst vier nieuwe cloud services. DSM 7.0 biedt betere beveiliging, meer mogelijkheden voor systeembeheer en een verbeterde samenwerkingsmogelijkheden rondom gegevens. Hierdoor is het vernieuwde besturingssysteem...