'Voorlichting over cybercrime op basisscholen is een must'

1396955_49065589

Meer dan 97% van de Nederlanders vindt dat scholen cybercrime en veilig internetten in het lespakket van scholen moet worden opgenomen. Dit blijkt uit een onderzoek van G DATA, partner van Alert Online. Het onderzoek is opgezet in het kader van de European Cyber Security Month en verricht onder meer dan 1000 Nederlanders.

Uit het onderzoek blijkt dat driekwart (75,5%) van de deelnemers vindt dat er op de basisschool voorlichting over cybercrime gegeven moet worden. 22,2 procent stelt dat er moet worden begonnen met cyberbewustzijn vanaf de middelbare school en slecht 2,3 procent denkt dat kinderen helemaal geen voorlichting nodig hebben.

Aan de deelnemers is tevens gevraagd wanneer kinderen volledig zelfstandig kunnen internetten. De meeste deelnemers (36.5 procent) zijn van mening dat kinderen tussen de 11 en 13 jaar zelfstandig genoeg zijn. 26 procent vindt dat kinderen pas zelfstandig kunnen internetten als ze tussen de 14 en 16 jaar oud zijn, terwijl 21,8 procent denkt dat kinderen tussen de 8-10 jaar oud prima zelf kunnen internetten. Opvallend is dat mensen uit Amsterdam, Den Haag en Rotterdam vaker vinden dat kinderen tussen de 5 en 7 jaar al zelfstandig kunnen surfen op het internet. In het zuiden van Nederland is men wat voorzichtiger en deelt slecht 5,14 procent deze mening.

“Onze kinderen groeien op met internet, smartphones, spelcomputers en tablets. Het percentage jongeren dat thuis toegang heeft tot internet is, volgens het CBS, de afgelopen jaren gestegen tot bijna 100 procent. Het verbaast me dan ook niet dat ouders willen dat kinderen op school leren hoe ze met het internet en cybercrime moeten omgaan," aldus Jerrel Abdoel, sales manager van G DATA Nederland. “Echter is het droevig gesteld met educatie rondom privacy- en securityissues. Kennis over cybercrime en hoe je moet omgaan met de risico’s wordt in het huidige onderwijssysteem niet of nauwelijks bijgespijkerd. Scholen zouden een belangrijke rol kunnen spelen in voorlichting over cybercrime. Zij zijn in staat om kinderen te leren omgaan met online etiquette, hun persoonlijke data en andere cybersecurity vraagstukken. Door de jeugd al vroeg voor te lichten kunnen we bouwen aan een generatie die op een verantwoorde wijze deelneemt aan de digitale kennismaatschappij."

Meer over
Lees ook
CWI viert 75-jarig bestaan

CWI viert 75-jarig bestaan

Met een feestelijk online evenement viert het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) haar 75-jarig bestaan. Tijdens de viering blikt het CWI terug op haar rijke verleden, maar centraal staat de toekomst van de wiskunde en informatica. Het evenement vindt plaats op 11 februari 2021.

Hoe Covid-19 tot een aangenamere werkomgeving kan leiden

Hoe Covid-19 tot een aangenamere werkomgeving kan leiden

Covid-19 of geen Covid-19: in veel sectoren blijft een ware veldslag om talent woeden. Om de beste talenten aan je te binden, is het heel belangrijk dat je weet wat hen motiveert en in wat voor omgeving zij het liefste werken. Als gevolg van de wereldwijde pandemie wil dat nu ook zeggen: wat vinden ze belangrijk aan thuiswerken?

Duurzaam digitaal transformeren noodzakelijk voor lange termijn succes

Duurzaam digitaal transformeren noodzakelijk voor lange termijn succes

Door de COVID-19 pandemie zijn mensen anders naar de toekomst gaan kijken. Bedrijven en non-profit organisaties doen er verstandig aan daar proactief op te anticiperen voor hun lange termijn succes. Uit een onderzoek door Tech-Clarity in opdracht van Dassault Systèmes blijkt dat digitalisering, duurzaamheid en winstgevendheid belangrijke succesfac1