Vier IT-trends gaan de business ingrijpend veranderen

Er gaat geen dag voorbij of we lezen over digitale transformatie. Maar over welke technologische trends gaat het dan precies? En wat is hun impact? Tijdens het congres ‘Connect to Innovate’ sprak CloudWorks hierover met Patrick van Deven en Mark Raben, respectievelijk managing director van SAP Nederland en CTO SAP EMEA.

“Bij de digitalisering van business processen maken enterprise organisaties gebruik van tal van bestaande en nieuwe technologie”, vertelt Patrick van Deven tijdens het congres dat SAP onlangs samen met de VNSG (Vereniging Nederlandse SAP Gebruikers) in Nieuwegein organiseerde. “Maar 4 trends steken er naar mijn mening toch wel bovenuit: machine learning, blockchain, augmented ofwel mixed reality en voice recognition.”

Patrick van Deven (SAP): “Het is heel belangrijk dat IT inspireert: hoe kan een bepaalde technologie mijn bedrijf of mijn werkproces beter maken, efficiënter of leuker?”

Intelligence without coding

“Wij noemen machine learning ook wel eens: ‘intelligence without coding’”, vertelt Mark Raben. “Door het zelflerende vermogen van dit soort technologie is het niet nodig om als bedrijf zelf grote hoeveelheden data te analyseren en daar rekenregels en beoordelingscriteria uit te halen. Machine learning biedt een ‘continuous learning loop’ die relevante patronen uit data haalt. En hierbij geldt: hoe meer data hoe beter het lukt om goede patronen te ontdekken.”

“Tientallen Nederlandse bedrijven zijn er inmiddels mee aan de slag. Het interessante is dat daar vaak ook relatief eenvoudige applicaties bij zitten die echter wel voor een forse productiviteitswinst kunnen zorgen. Een mooi voorbeeld is het vergelijken van binnenkomende betalingen met uitgestuurde facturen. Natuurlijk is dat bij veel bedrijven al geautomatiseerd, maar er is vaak sprake van een relatief groot aantal betalingen dat niet direct tot een factuur valt te herleiden. De continue ‘learning loop’ die we bij machine learning toepassen maakt hier een enorme efficiencyslag mogelijk.”

“Een ander voorbeeld zie ik bij bedrijven die inschrijven op tenders. Alleen al het beoordelen in hoeverre het de moeite waard is om op een bepaalde tender in te schrijven kost veel tijd en dus veel geld. Met machine learning-algoritmes zijn dit soort ondernemingen in staat om binnenkomende tenders te analyseren en te beoordelen. Hebben we al eerder iets dergelijks gemaakt of gedaan? Hoe complex was dat? Hoe verliep dat project voor wat betreft kosten, marge, planning en dergelijke? Op die manier kan wederom een behoorlijk efficiencyslag worden gemaakt.”

Hyperledgers

Blockchain is de tweede digitale trend die Van Deven en Raben willen noemen. Er wordt veel over gesproken, maar daadwerkelijke projecten komen zij in de dagelijkse praktijk minder tegen. “Het is een aanpak die zich wat lastiger laat doorgronden dan bijvoorbeeld machine learning”, vertelt Van Deven.

“Toch zijn er zeer interessante toepassingsmogelijkheden”, vertelt Raben. “Toen ik vanochtend naar dit congres reed, zat ik mij te bedenken hoe zonde het eigenlijk is dat al die auto’s hier de hele dag op de parkeerplaats stil staan en niets doen. Met de opkomst van autonoom rijden kan dat ingrijpend veranderen. Dan laat ik mij door mijn ‘autonomous car’ simpelweg hier afzetten en geef ik hem vervolgens de opdracht om naar Utrecht te rijden om daar de hele dag taxiritjes uit te voeren zodat ik daar ook nog wat geld mee kan verdienen.”

“Zo’n aanpak is snel verteld, maar stel dat autonoom rijden inderdaad werkelijkheid wordt: hoe brengen we dan vraag en aanbod rond dat soort - zeg maar - taxiritten op een goedkope en efficiënte wijze bij elkaar? Met blockchain-technologie is dat heel goed mogelijk. Nu zitten er nog Uber-achtige platformen tussen. Straks hebben we die helemaal niet meer nodig, maar worden 1-op-1 afspraken gemaakt tussen de persoon die zich wil verplaatsen en de auto cq de eigenaar daarvan die dit transport wil verzorgen. Heel snel en veilig.”

Mixed reality

De derde technologische trend die Van Deven en Raben benoemen is augmented reality. Of misschien kunnen we hier beter de term ‘mixed reality’ voor gebruiken. Raben: “Op eerdere edities van het VNSG-congres verzorgde ik al presentaties met een Google Glass. Daarbij kwamen talloze applicaties aan de orde variërend van logistieke toepassingen waarbij medewerkers extra informatie via een digitale bril toegespeeld krijgen tot toepassingen waarbij de customer experience wordt verbeterd. Bijvoorbeeld doordat een klant een aan te kopen product op virtuele wijze in zijn of haar eigen werk- of leefomgeving kan inpassen en beoordelen. Google Glass is een beetje weggezakt uit de publiciteit, maar zakelijke mixed reality-toepassingen zien we inmiddels wel degelijk. Zeker nu Apple en Google augmented reality standaard aan hun platformen hebben toegevoegd, verwacht ik een forse groei.”

Zegt Raben: “Augmented reality is een mooi voorbeeld van wat Bill Gates ooit zei: van veel technologische trends overschatten we de impact op de korte termijn, maar onderschatten we juist wat zij op de lange termijn gaan betekenen. Dat geldt in mijn ogen absoluut voor mixed reality.”

Mark Raben van SAP: “Augmented reality is een mooi voorbeeld van wat Bill Gates ooit zei: van veel technologische trends overschatten we de impact op de korte termijn, maar onderschatten we juist wat zij op de lange termijn gaan betekenen. Dat geldt in mijn ogen absoluut voor mixed reality.”

Praten tegen ERP-systemen

“Ik denk wat dat betreft niet dat het mogelijk is om de opkomst van digitale assistenten als Alexa van Amazon of Apple’s Siri te overschatten”, meent Van Deven. “Als ik alleen al kijk naar mijn eigen werk- en leefsituatie dan zie ik dat ik meer en meer met mijn stem communiceer met apparaten.”

“Straks is het heel gewoon dat gebruikers praten tegen hun ERP-systeem of welke andere enterprise applicatie dan ook”, licht Raben toe. “Waar we het inmiddels gewoon beginnen te vinden om in de auto sms’je met de stem te versturen of telefoongesprekken via voice te beantwoorden, staan we in puur zakelijke toepassingen nog aan het begin.”

Een van de punten waar Raben wel op wijst is het feit dat voor veel toepassingen gratis Natural Processing Language (NPL) engines gebruikt zullen worden. Dat zijn vaak open source-projecten waarbij de community-variant van de software gratis gedownload kan worden. “Maar dat levert wel enkele interessante vragen op. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de spraakcommando’s die ik straks aan mijn ERP-systeem geef? En hoe verloopt de verwerking van de data of de records die ik met mijn stem opvraag precies? We moeten uit oogpunt van compliance en de concurrentiegevoeligheid van veel bedrijfsgegevens natuurlijk wel zeker weten dat dit soort informatie binnen de eigen organisatie blijft. Bij SAP werken we momenteel heel hard aan het oplossen van dit soort vraagstukken. Want voice is uit oogpunt van bijvoorbeeld productiviteit absoluut interessant voor veel van onze klanten, maar het moet natuurlijk wel gebeuren op een zodanige manier dat zij er zeker van kunnen zijn dat hun gevoelige bedrijfsinformatie niet in verkeerde handen terecht komt.”

Beter en leuker

Van Deven praat graag over dit soort trends en ontwikkelingen. “Het is heel belangrijk dat IT inspireert. Er is ongelooflijk veel nieuwe technologie beschikbaar. Maar waar het vooral om gaat is dat we op ideeën worden gebracht: hoe kan een bepaalde technologie mijn bedrijf of mijn werkproces beter maken, efficiënter of leuker?”

Robbert Hoeffnagel is hoofdredacteur van CloudWorks

Meer over
Lees ook
Microsoft investeert miljard dollar in clouddiensten voor ngo’s en universiteiten

Microsoft investeert miljard dollar in clouddiensten voor ngo’s en universiteiten

Microsoft doneert de komende drie jaar voor een miljard dollar aan clouddiensten aan non-profitorganisaties en universiteiten. Het geld wordt beschikbaar gesteld via Microsoft Philanthropies, een initiatief waarmee Microsoft software gratis beschikbaar stelt aan non-profitorganisaties. Dit heeft Satya Nadella, CEO van Microsoft, bekendgemaakt tijdens...

Sinaps helpt klanten bij digitale transformatie

Sinaps helpt klanten bij digitale transformatie

Sinaps gaat voortaan als cloud adviseur organisaties helpen met de digitale transformatie. Deze transformatie naar digitaal werken wordt mogelijk maakt door het vernieuwen, verbinden en beveiligen van de ICT-omgeving van klanten. Sinaps is onderdeel van Sforza International. Vanuit dit ecosysteem van business consultants geeft Sinaps klanten inzichten...

Dimension Data geeft realtime inzicht in renners van Tour de France

Dimension Data geeft realtime inzicht in renners van Tour de France

Dimension Data heeft zijn fietsanalyseplatform op basis van big data voltooid. Hiermee is het bedrijf de eerste in de geschiedenis van professioneel wielrennen, die realtime informatie verschaft over de individuele renners. Deze innovatie werd mogelijk gemaakt door Amaury Sport Organisation (ASO) in samenwerking met de 22 teams die in 2015 aan de Tour...