Stripe presenteert data waarmee bedrijven online fraude kunnen bestrijden

1396955_49065589

Online fraude neemt toe en een nieuw rapport van Stripe identificeert een aantal patronen waarmee online bedrijven fraude tijdens de feestdagen kunnen tegengaan. Dankzij PIN-betalingen komt fraude bij het afrekenen in de winkel relatief weinig voor in ons land. Daarom richten oplichters zich meer op online winkels, waar ze met gestolen of vervalste creditcardgegevens kunnen betalen. En in tegenstelling tot fysieke winkels, zijn de bijkomende kosten voor creditcard fraude voor rekening van online bedrijven. Volgens onderzoek door LexisNexis kost één dollar aan frauduleuze bestellingen de online winkel uiteindelijk gemiddeld nog eens $2,62 extra.

Stripe heeft een jaar aan data geanalyseerd om fraudepatronen te identificeren per land, tijd, sector en andere factoren. Met behulp van deze informatie kunnen bedrijven online fraude beter tegengaan. De analyse heeft een aantal interessante uitkomsten opgeleverd:

  • De meeste frauduleuze transacties vinden plaats op tijden en dagen dat de meeste mensen juist niet online aan het shoppen zijn. Bijvoorbeeld op eerste of tweede kerstdag, of ’s nachts.
  • Oplichters verraden zichzelf door in korte tijd met dezelfde creditcard herhaaldelijk bestellingen te doen bij dezelfde webwinkel. Dit doen ze 10 keer sneller dan legitieme creditcardhouders.
  • Oplichters laten de bestelde producten bij voorkeur bezorgen op algemene bezorgadressen die niet zijn gekoppeld aan hun persoonlijke identiteit, of ze kopen diensten in plaats van producten.

Daarnaast zou te verwachten zijn dat fraudeurs bestellingen plaatsen die duurder zijn dat de gemiddelde legitieme bestelling. Ze hoeven er immers niet voor te betalen. Maar de analyse wijst uit dat er in Nederland relatief weinig verschil is in de waarde tussen frauduleuze en legitieme transacties. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Noorwegen, waar fraudeurs wél vaak duurdere producten of diensten bestellen.

“Hoewel we een aantal consistente patronen zien in het gedrag van fraudeurs, zoals de snelheid waarmee ze bestellingen plaatsen bij dezelfde webwinkel of hun neiging om 's avonds laat actief te zijn, blijkt dat veel van deze patronen sterk verschillen per land en per fraudeur. Wij raden daarom aan om anti-fraude tools te gebruiken die gebruikmaken van machine learning. Deze tools zijn getraind op basis van grote hoeveelheden data en helpen bedrijven om de juiste balans te vinden tussen het bestrijden van fraude en het vergroten van de omzet”, zegt Duco van Lanschot, Head of Benelux voor Stripe.

Lees ook
Data en analyse: de basis van fraudepreventie in het digitale tijdperk

Data en analyse: de basis van fraudepreventie in het digitale tijdperk

Wanneer het aankomt op fraudepreventie, heeft de verschuiving naar digitale kanalen en applicaties door klanten en organisaties nieuwe verwachtingen en uitdagingen gecreëerd waaraan telco-organisaties moeten voldoen en die zij moeten overwinnen.

Nationale Cybersecurity Monitor 2022

Nationale Cybersecurity Monitor 2022

De laatste cybersecurity monitor dateert van twee jaar geleden, december 2019. In de tussentijd is er veel gebeurd. Heel veel. We hebben een pandemie zien ontstaan en schudden deze nu, twee jaar later, eindelijk van ons af. Inmiddels zijn we alweer een nieuwe grote crisis ingerold, met de invasie van Rusland in de Oekraïne. Is het toeval dat in de aanloop...

ACM blokkeert misleidende doorschakeldiensten naar Belastingtelefoon

ACM blokkeert misleidende doorschakeldiensten naar Belastingtelefoon

De ACM heeft op 21 februari 2022 twee 0906-nummers voorlopig geblokkeerd wegens aanwijzingen dat ze bellers misleiden wanneer ze hen tegen betaling doorverbinden met de Belastingtelefoon van de Belastingdienst. Deze doorschakeldiensten kosten 90 en 100 cent per minuut en tikken door nadat de beller is doorverbonden.