SAS en Notilyze lanceren nieuwe oplossing om betalingsachterstanden door energiearmoede te verminderen

sas_logo_icon_400-200

Analytics marktleider SAS heeft samen met het Nederlandse Notilyze, leverancier van analytics oplossingen en diensten, een oplossing ontwikkeld die energieleveranciers in staat stelt om klanten met een betalingsachterstand beter te bedienen. Omdat een betalingsachterstand per klant een andere aanpak vergt, hebben SAS en Notilyze een oplossing ontworpen waarmee energieleveranciers de incassoprocessen kunnen optimaliseren en een gepersonaliseerde klantervaring kunnen bieden.

Energiearmoede

Door het tekort aan gas zijn de energiekosten de afgelopen tijd enorm gestegen. Daarnaast zijn de kosten voor levensonderhoud vanwege de hoge inflatie de afgelopen maanden ook nog eens gestegen. Dit betekent dat tweederde van de EU-burgers straks zijn energierekening niet of nauwelijks meer kan betalen. Ook voor de energieleveranciers vormt dit een groot probleem. SAS en Notilyze zijn hierop ingesprongen door samen een oplossing te ontwikkelen die energieleveranciers helpt om meer inzichten te halen uit het betaalgedrag van hun klanten, zodat zij betalingsproblemen tijdig kunnen detecteren, voorkomen of oplossen.

Empathische manier van debiteurbeheer

Met de oplossing van SAS en Notilyze kunnen energieleveranciers een groot deel van hun incassotaken automatiseren, zonder de individuele debiteur uit het oog te verliezen. De oplossing kan met behulp van AI tijdig patronen binnen klantgegevens herkennen. Zo kan het systeem bijvoorbeeld signaleren dat een klant vaker te laat is met betalen, terwijl dat eerder nooit gebeurde. Op basis van die signalen kunnen energieleveranciers samen met deze klanten tijdig op zoek gaan naar een oplossing.

“Het gaat niet alleen om het vroegtijdig signaleren van klanten die in de problemen dreigen te raken, maar ook om een veel efficiëntere manier van samenwerken”, vertelt Daniel Karo, Commercial Director bij Notilyze. “Momenteel hanteren veel energieleveranciers nog verouderde manieren van werken, zoals het gebruik van Excel sheets en computerschermen die vol met post-it notes hangen met uitzonderingsregels of individuele beloftes aan klanten. Dit is een zeer inefficiënte en foutgevoelige manier van werken. De bestaande oplossingen voor debiteurbeheer zijn daarnaast vaak ontworpen voor business-to-business doeleinden en niet voor consumenten die een persoonlijke aanpak vereisen. Automatisering met empathie voor het individu is hier essentieel om klanten effectief te helpen.” 

Het door SAS en Notilyze ontworpen systeem is gebouwd op SAS-technologie en draait volledig in de cloud. Daarnaast kan het volledig worden geïntegreerd in de bestaande processen van energieleveranciers. Met deze oplossing kunnen energiebedrijven de klantervaring verbeteren en verhogen ze de kans dat openstaande rekeningen sneller worden betaald. De komende tijd blijven SAS en Notilyze werken aan het verbeteren van de AI-modellen in het systeem en het toevoegen van nieuwe databronnen om het systeem nog beter te maken.

Er is steeds meer data beschikbaar die relevant is voor energiebedrijven, zoals bijvoorbeeld data uit slimme meters, of een database die op basis van postcode inzicht geeft of de aansluiting om een koop- of huurhuis gaat. Bovendien kunnen energiebedrijven op basis van data klanten ook persoonlijke en relevante aanbiedingen doen. Promoties of informatie rondom zonnepanelen en warmtepompen is bijvoorbeeld alleen relevant voor klanten met een koophuis, terwijl een aanbieding voor een nieuwe cv-ketel ook interessant kan zijn voor klanten met een huurhuis.

Wat deze oplossing bovendien onderscheidend maakt, is het menselijke aspect. Door middel van data analytics kunnen incassomedewerkers proactief te werk gaan en contact opnemen met klanten die in betalingsproblemen zijn gekomen of dreigen te komen. Hierdoor is het mogelijk om een persoonlijke, op maat gemaakte oplossing te vinden. Zo kunnen energiebedrijven hun klanten helpen bij het in kaart brengen van hun energieverbruik en ze adviseren op het gebied van energiebesparende maatregelen. Door klanten op een individuele en menselijke manier te behandelen verhoogt de klanttevredenheid en de snelheid waarmee openstaande rekeningen betaald worden.

Win-win situatie

Merel van Sommeren, Account Executive bij SAS, vertelt: “Uiteindelijk draait deze oplossing om het kunnen bieden van een empathische manier van debiteurenbeheer. Hoe een klant wordt behandeld en het gevoel dat iemand daaraan overhoudt, moet vooropstaan. Een slechte klantervaring kan het merk enorme schade aanrichten. Energiemaatschappijen zitten voor een langere periode vast aan een contract. Ze hebben er dan ook veel meer aan wanneer klanten tijdelijk of permanent minder energie afnemen, maar op de lange termijn wel klant blijven. Zowel de klant als de leverancier zijn hiermee geholpen.”

Meer over
Lees ook
Hoe je het vertrouwen van consumenten wint met outsourcing en orchestration

Hoe je het vertrouwen van consumenten wint met outsourcing en orchestration

Steeds meer mensen doen hun aankopen online; in het eerste kwartaal van 2022 bedroegen de online bestedingen 8,2 miljard euro, 7% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Deze toename gaat echter gepaard met beveiligingsproblemen waarvan consumenten verwachten dat bedrijven ze voor hen oplossen. Bedrijven moeten in staat zijn om online beveiliging te...

JADS onderzoekt data science en ondermijnende criminaliteit in nieuw Centrum voor de studie van Ondermijning

JADS onderzoekt data science en ondermijnende criminaliteit in nieuw Centrum voor de studie van Ondermijning

De Provincie Noord-Brabant, Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland, Gemeente Tilburg en het Strategisch Beraad Ondermijning vestigen het JADS Centrum voor de studie van Ondermijning. Binnen het Centrum zal onderzocht worden hoe data science kan helpen meer grip te krijgen op het probleem van ondermijnende criminaliteit in Nederland.