Samenwerking tussen IBM en SAP gaat nieuwe fase in

SAP en IBM kondigen een nieuwe fase in hun samenwerking aan. De technologiebedrijven zijn van plan om samen nieuwe oplossingen te ontwikkelen die het traject naar een datagedreven intelligent enterprise voorspelbaarder maken. 

cloud-competenties

Meer dan 4.000 bedrijven hebben hun systemen en processen gemoderniseerd via het partnership van IBM en SAP. Terwijl de COVID-19-pandemie nog steeds een grote impact heeft op vele industrieën wereldwijd, realiseren organisaties zich dat ze wendbaar moeten zijn om zich snel aan te kunnen passen aan veranderende marktomstandigheden en klantbehoeften. 

De nieuwe fase van de samenwerking is gericht op het helpen van bedrijven om sneller waarde te halen uit een transformatie, het versnellen van innovatie via branchespecifieke oplossingen en het optimaliseren van klant- en werknemerservaringen. Daarnaast moet de samenwerking organisaties ultieme flexibiliteit en keuzevrijheid bieden om hun workloads te draaien in hybride cloudomgevingen. 

De vernieuwde samenwerking tussen IBM en SAP moet klanten onder andere het volgende bieden:

  • Innovatie met intelligente end-to-end processen voor de industrie

De vorige week aangekondigde SAP Industry Cloud biedt de industrie innovatieve oplossingen die een kosteneffectieve transformatie en duurzame groei stimuleren. Om de sectorspecifieke innovatie verder te stimuleren, definiëren en leveren IBM en SAP cloudgebaseerde oplossingen met intelligente workflows voor de industrie. Hiermee kunnen klanten zakelijke beslissingen nemen op basis van datagestuurde inzichten. 

De eerste oplossing richt zich op lead-to-order en plan-to-manufacture bedrijfsprocessen voor het verhogen van de productiviteit en klanttevredenheid binnen de industriële machine- en onderdelenindustrie (IM&C). IBM en SAP werken samen met toonaangevende IM&C-bedrijven om toekomstige mogelijkheden te ontwerpen en uit te bouwen. Als SAP Model Company-partner ontwikkelt IBM samen met SAP tevens een SAP Model Company for Telecommunications. Hiermee kunnen telecomaanbieders hun klantgerichte en back-officeprocessen transformeren en het rendement van hun 5G-investeringen maximaliseren. 

  • Flexibiliteit met hybride cloudoplossingen

Intelligente bedrijven kiezen steeds vaker voor een hybride cloudstrategie. Zo blijkt uit een recent onderzoek van de Amerikaanse SAP-gebruikersgroep ASUG dat een meerderheid van de respondenten SAP S/4HANA in een hybride cloudmodel implementeert, of daar plannen voor heeft. Hiermee kunnen ze snel bedrijfsmodellen ontwikkelen en processen aanpassen. 

Om klanten de flexibiliteit te bieden de werklast in de meest optimale cloudomgeving te laten draaien, brengen IBM, Red Hat en SAP de managed services van SAP on-premise. Dit doen ze door private implementaties van het SAP Cloud Platform en aanverwante diensten te valideren op Red Hat OpenShift. Deze oplossing wordt momenteel gebruikt door een select aantal early adopters. Wanneer de oplossing beschikbaar is, moet deze klanten in staat stellen om side-by-side extensies te bouwen die voldoen aan de beveiligingseisen die gelden in gereguleerde industrieën. 

  • Betere ervaringen voor klanten en medewerkers

Het was voor klanten en medewerkers - die bijna altijd beschikken over smartphones en toegang tot internet en social media - nog nooit zo eenvoudig om ervaringen te delen met een groot publiek. Bijvoorbeeld de ervaringen die ze hebben met een bedrijf, product, dienst of leidinggevende. Het versterken van het vertrouwen van de klant is dan ook belangrijk. Volgens IBM’s Global C-Suite Study is 82 procent van de bedrijfsleiders er sterk van overtuigd dat gegevens daarbij helpen. 

IBM en SAP hebben daarom plannen voor technologie en diensten die de waarde van data verhogen. Daarmee zijn bedrijven in staat om klanten een next-generation omnichannelervaring te bieden en de ervaringen, betrokkenheid en loyaliteit van klanten en medewerkers in meerdere branches te meten en verbeteren. 

IBM en SAP maken hierbij gebruik van het SAP Customer Experience-portfolio en van de Experience Management-oplossingen van SAP (Qualtrics). IBM heeft bovendien plannen om de Experience Management-oplossingen ook te gebruiken binnen projecten, om zo klanten een gedifferentieerde en geoptimaliseerde projectervaring te bieden. 

  • Snellere transformatie met geautomatiseerde processen

IBM en SAP werken samen aan de oprichting van het IBM Accelerated Move Center. Deze ‘migration factory’ van de volgende generatie moet de reis naar de intelligente onderneming verder automatiseren en de route naar SAP S/4HANA voorspelbaar maken. Hierbij wordt gebruikgemaakt van voorgeconfigureerde industriesjablonen en van automatiserings- en configuratietools die in samenwerking met IBM Research zijn gebouwd. 

IBM en SAP zullen de nieuwe oplossingen baseren op SAP’s intelligente suite en SAP’s cloudoplossingen voor de industrie. Klanten profiteren van SAP- en IBM-technologieën op gebieden als AI, machine learning, automatisering en analyse. De oplossingen worden gebouwd op het nieuwe evolutieplatform van IBM. Dit platform biedt één enkel overzicht van IBM-oplossingen, met inbegrip van vooraf geconfigureerde Industry Impact Solutions

Ook werkt het evolutieplatform samen met SAP’s Business Technology Platform, waardoor bedrijven geavanceerde inzichten kunnen opdoen, mogelijkheden kunnen integreren en SAP-applicaties kunnen bouwen, uitbreiden en verbeteren. Deze combinatie is bedoeld om klanten te helpen efficiënter te profiteren van SAP's intelligente suite, te migreren naar de cloud, gegevens te transformeren naar bedrijfswaarde en opkomende technologieën te gebruiken om intelligente workflows te ondersteunen.