Oracle-onderzoek: ondanks Brexit-onzekerheid willen bedrijven investeren in groei

274094_h_ergb_s_gl

Hoewel finance directors aangeven dat de uitslag van het Britse EU-referendum van eerder dit jaar resulteert in een onzekere economische omgeving, blijkt uit nieuw onderzoek van Oracle dat Nederlandse bedrijven blijven investeren in kansen om te groeien. Deze bedrijven zijn zich ervan bewust dat zij de onzekere omstandigheden niet kunnen afwachten als ze competitief willen blijven en hun marktaandeel willen uitbreiden.

Stepping into the Unknown, zoals het onderzoek van Oracle heet, werd geïnitieerd met het doel om in kaart te brengen welke impact de Brexit-uitslag en een onzekere toekomst hebben op bedrijfsstrategieën en op de verwachtingen die bedrijven hebben van hun financieel managers.

Verrassing

Van de voor het onderzoek ondervraagde organisaties in Nederland geeft 44 procent toe dat het de uitkomst van het Britse EU-referendum niet zag aankomen en nu werkzaamheden moet inhalen. Een vergelijkbaar percentage (46 procent) geeft aan dat zijn planning voor de toekomst sindsdien complexer is geworden. 40 procent heeft zelfs meerdere noodplannen ontwikkeld, die regelmatig worden bijgewerkt om veranderingen vóór te blijven met het bedrijf.

Nederlandse financieel managers verwachten onder de huidige omstandigheden significante veranderingen in hun markt te zien. 44 procent gelooft dat meer organisaties in zwaar weer zullen komen, terwijl 61 procent meer fusies, overnames en consolidaties voorziet.

Afwachten is geen optie

Hoewel Nederlandse organisaties zich erbij neerleggen dat de toekomst onzeker is, erkent een groot deel dat in verband met de toenemende concurrentie wachten geen optie is. Zij zien de noodzaak van het doorgaan met strategische investeringen.

Vier op de tien financieel managers zijn van plan te investeren in groei als zich een sterke businesscase voordoet, zelfs nu voorzichtigheid geboden is. Een even groot percentage geeft daarentegen aan uitgaven momenteel te beperken tot het noodzakelijke minimum.

Dee Houchen, Senior Director of Product Marketing EMEA bij Oracle, zegt over de resultaten: “Onzekerheid zorgt niet voor een einde aan marktdisruptie. Sterker nog, het zorgt juist voor nieuwe kansen voor organisaties die kansen pakken. Toen de financiële crisis in 2008 uitbrak, is een aantal van de meest succesvolle organisaties van vandaag de dag ontstaan door te reageren op veranderend consumentengedrag en door flexibele processen te implementeren, die zich aanpassen aan de groei van een bedrijf.”

Steunen op de CFO

Nederlandse bedrijven wenden zich tot hun financieel managers voor hulp bij het identificeren en najagen van kansen in de markt van na de Brexit-uitslag.

52 procent van de financieel managers geeft aan dat de onzekerheid na de Brexit-uitslag finance in het middelpunt van de belangstelling heeft gezet, en 54 procent geeft aan dat zijn rol momenteel vooral draait om het adviseren van de business over het behalen van groeidoelen. Een vergelijkbaar percentage (51 procent) geeft aan dat zijn rol nu meer vooruitkijkend is dan ooit.

Nederlandse CFO’s erkennen verder dat een meer onzekere omgeving vraagt om een betere planning en meer flexibiliteit. 40 procent van de financieel managers stelt planningen op voor meerdere scenario’s, en een even groot percentage past meer databronnen toe in zijn modellen.

Meer over
Lees ook
Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos introduceert Q-score: de eerste universele kwantum metrische referentie die kan worden toegepast op alle programmeerbare kwantum-processors. Atos’ Q-score meet de effectiviteit van kwantum-systemen bij het oplossen van real-life problemen die niet kunnen worden opgelost door traditionele computers

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tij1

Nederland bezuinigt op klantenservice

Nederland bezuinigt op klantenservice

Volgens The New CX Mandate, een wereldwijd onderzoek onder 1500 senior klantenservicemanagers is Nederland het enige onderzochte Europese land waar de budgetten voor klantenservice het afgelopen jaar afnamen. Onderzoek door Censuswide in opdracht van Freshworks Inc. wijst uit dat Nederlandse klantenservicemanagers het in 2020 met gemiddeld 12% min1