'Online marktplaatsen steeds belangrijker voor de Nederlandse economie'

274094_h_ergb_s_gl

Online marktplaatsen en platforms vervullen inmiddels een centrale rol in de Nederlandse economie. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek door Stripe. Een ruime meerderheid van de Nederlandse deelnemers aan het internationale onderzoek zegt dat online marktplaatsen waardevol zijn voor onze economie. Bijvoorbeeld omdat ze zorgen voor meer concurrentie en kleine ondernemingen in staat stellen om meer klanten te bereiken. En we kopen niet alleen via deze online platforms. Veel Nederlanders bieden ook zelf diensten of producten aan: bijna drie op de tien Nederlanders (28%) heeft wel eens iets via een online marktplaats aangeboden of verkocht.

Online marktplaatsen zijn niet alleen makkelijk of voordelig, ze stimuleren ook de concurrentie en bieden ons meer keuze. 61 procent zegt via online marktplaatsen producten of diensten te vinden die ze anders nooit zouden ontdekken.

We zijn ervan overtuigd dat online marktplaatsen een positief effect hebben op onze economie:

  • Ze bieden consumenten meer keuze in producten en diensten: 58%
  • Ze zorgen voor meer onderlinge concurrentie tussen bedrijven: 44%
  • Ze helpen kleine ondernemingen om meer klanten te bereiken: 43%

Nederland is het geboorteland van verschillende succesvolle online platforms. Een van de bekendste is de veilingsite Catawiki, dat inmiddels een van de snelst groeiende bedrijven van ons land is. Iedere maand wordt de site – die inmiddels 10 jaar bestaat – bezocht door 15 miljoen bezoekers uit de hele wereld. Zij kunnen via de site bieden op de meeste uiteenlopende producten, van zeldzame postzegels tot stripboeken en auto’s. Iedere week worden ruim 50.000 producten geveild.

E-commerce

Er is een sterke interesse in online platforms onder consumenten. Nederlandse deelnemers aan het onderzoek wisten ruim 145 verschillende online marktplaatsen te noemen, o.a. op het gebied van retail, hospitality, bezorgdiensten, autodelen, crowdfunding en huishoudelijke diensten. In heel Europa werden zelfs ruim 500 verschillende platforms genoemd.

De meest genoemde platformen zijn te vinden in de volgende sectoren:

  • E-commerce: 55%
  • Hotel/hospitality: 31%
  • Bezorgdiensten voor eten: 28%
  • Restaurantrecensies/reserveringen: 6%
  • Autodelen/ride sharing: 4%
  • Crowdfunding: 3%
  • Diverse diensten in en rond het huis: 3%
  • Overig: 43%

Gemak staat voorop bij het gebruik van online platforms. We willen bijvoorbeeld makkelijk en snel de producten kunnen vinden die we zoeken (91%). Eenmaal besteld, willen we onze orders online kunnen volgen of zonodig annuleren (93%). Ook aanbevelingen voor bepaalde producten die we zoeken, vinden we handig (51%).

Betalen met Bitcoin? Nee, bedankt!

Opvallend is dat we blijkbaar weinig vertrouwen hebben in online sites waar je kan betalen met cryptovaluta zoals Bitcoin. Bijna zeven van de tien (68%) Nederlandse deelnemers zegt minder snel gebruik te maken van een online platform dat cryptomunten accepteert als betaalmiddel.

Wie online iets koopt, wil vooral snel en makkelijk kunnen betalen. Ruim de helft van de Nederlanders (56%) zegt te vertrekken als het invoeren van betaalinformatie te lang duurt. We zijn wat dat betreft blijkbaar ongeduldiger dan onze oosterburen: van de Duitse respondenten gaf minder dan de helft (48%) aan dat ze een online marktplaats verlaten als het betalen te lang duurt.

“Dit onderzoek toont aan dat online marktplaatsen en platforms inmiddels onmisbare onderdelen zijn van onze economie en van ons dagelijks leven”, zegt Duco van Lanschot, Head of Benelux voor Stripe. “Ons land kent een grote verscheidenheid aan platforms die consumenten dagelijks gebruiken om producten of allerlei diensten te bestellen. Maar consumenten stellen wel eisen en voorwaarden aan die platforms, zoals veiligheid, gemak en snelheid. Nederlandse platforms die hun klanten dat bieden, bijvoorbeeld met makkelijk en veilig betalen, zullen optimaal profiteren van de kansen die de groei van de online economie biedt. Niet alleen in Nederland, maar zeker ook internationaal, zoals het voorbeeld van Catawiki laat zien.”

Meer over
Lees ook
CWI viert 75-jarig bestaan

CWI viert 75-jarig bestaan

Met een feestelijk online evenement viert het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) haar 75-jarig bestaan. Tijdens de viering blikt het CWI terug op haar rijke verleden, maar centraal staat de toekomst van de wiskunde en informatica. Het evenement vindt plaats op 11 februari 2021.

Hoe Covid-19 tot een aangenamere werkomgeving kan leiden

Hoe Covid-19 tot een aangenamere werkomgeving kan leiden

Covid-19 of geen Covid-19: in veel sectoren blijft een ware veldslag om talent woeden. Om de beste talenten aan je te binden, is het heel belangrijk dat je weet wat hen motiveert en in wat voor omgeving zij het liefste werken. Als gevolg van de wereldwijde pandemie wil dat nu ook zeggen: wat vinden ze belangrijk aan thuiswerken?

Duurzaam digitaal transformeren noodzakelijk voor lange termijn succes

Duurzaam digitaal transformeren noodzakelijk voor lange termijn succes

Door de COVID-19 pandemie zijn mensen anders naar de toekomst gaan kijken. Bedrijven en non-profit organisaties doen er verstandig aan daar proactief op te anticiperen voor hun lange termijn succes. Uit een onderzoek door Tech-Clarity in opdracht van Dassault Systèmes blijkt dat digitalisering, duurzaamheid en winstgevendheid belangrijke succesfac1