Onderzoek: 29% van de bedrijven ziet geen toekomst meer... als niet wordt geïnvesteerd in IT-kennis

MyCademy

29% van de Nederlandse bedrijven ziet over drie jaar geen toekomst meer als niet wordt geïnvesteerd in IT-kennisontwikkeling. Bedrijven vinden IT-kennisontwikkeling van cruciaal belang voor hun bedrijfssucces, maar investeringen op dit gebied blijven ver achter. Dit blijkt uit het onlangs gepubliceerde benchmarkonderzoek ‘Concurreren op IT-kennis’ van MyCademy.

MyCademy heeft van maart tot en met mei 2017 een benchmarkonderzoek laten verrichten onder meer dan 100 Nederlandse bedrijven. Hoofdvraag van de benchmark was welk belang bedrijven hechten aan het continu ontwikkelen van IT-kennis en welk effect dit heeft op hun huidige en toekomstige succes.

Vrijwel alle bedrijven beseffen dat IT-kennisontwikkeling cruciaal is voor het succes van hun organisatie. 95% zegt dat IT-kennisontwikkeling een continu proces is en 58% ziet IT-kennisontwikkeling als een kerncompetentie die verder ontwikkeld moet worden. Ze investeren echter weinig in (online) learning tools en het jaarlijks opleidingsbudget per medewerker is beperkt. Slechts 7% van de bedrijven geeft aan continu leren te faciliteren en 22% heeft geen jaarlijks opleidingsbudget. Succesvolle bedrijven daarentegen investeren vaker meer dan € 1500 per medewerker per jaar.

Enkele opzienbarende inzichten uit het onderzoek

  • IT-kennisontwikkeling is voor 95% van de bedrijven een investering, maar slechts 6% meet de ROI.
  • 75% van de bedrijven zegt succesvoller te kunnen zijn met meer of betere IT-kennis.
  • 57% van de bedrijven onderschat de risico’s van achterhaalde IT-kennis.
  • 70% van de bedrijven geeft aan volledig tot sterk afhankelijk te zijn van IT-kennis.
  • Extra inspannen loont: 22% van de succesvolle bedrijven zegt voorop te lopen in IT-kennis ten opzichte van de concurrentie.
  • Succesvolle IT organisaties investeren 2x zoveel in e-learning als hun concurrenten.

Continuous learning

Volgens Patrick Kieviet, CEO van MyCademy, onderstreept het benchmarkonderzoek het belang van continue kennisontwikkeling door IT-professionals: “De huidige economie biedt volop businesskansen, maar om die kansen te benutten is bij vrijwel elke organisatie nieuwe IT-kennis nodig. Omdat continu leren niet is ingebed in de bedrijfscultuur lopen veel organisaties nu tegen hun grenzen aan. We hebben dit benchmarkonderzoek laten uitvoeren om inzicht te krijgen in wat bedrijven nodig hebben om de ontwikkeling van IT-kennis maximaal te faciliteren.”

Meer over
Lees ook
Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos introduceert Q-score: de eerste universele kwantum metrische referentie die kan worden toegepast op alle programmeerbare kwantum-processors. Atos’ Q-score meet de effectiviteit van kwantum-systemen bij het oplossen van real-life problemen die niet kunnen worden opgelost door traditionele computers

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tij1

Nederland bezuinigt op klantenservice

Nederland bezuinigt op klantenservice

Volgens The New CX Mandate, een wereldwijd onderzoek onder 1500 senior klantenservicemanagers is Nederland het enige onderzochte Europese land waar de budgetten voor klantenservice het afgelopen jaar afnamen. Onderzoek door Censuswide in opdracht van Freshworks Inc. wijst uit dat Nederlandse klantenservicemanagers het in 2020 met gemiddeld 12% min1