'Nederlandse merken begrijpen klanten beter door integratie van sales-, marketing- en customer-serviceteams'

LPD100604850-Primary-Latest

Nu consumenten er de voorkeur aan geven om op hun eigen momenten en via hun eigen (digitale) voorkeurskanalen serviceverzoeken en aankopen te doen, is het voor merken moeilijker om contacten met klanten te leggen en te onderhouden. Sales-, marketing- en customer-serviceteams moeten samensmelten, zodat ze een beter begrip van de klant hebben en leads beter converteren. Nieuw onderzoek van Oracle laat zien dat veel Nederlandse merken nog niet zo ver zijn.

Voor het onderzoek Turning the customer journey inside out zijn 800 CMO’s, CSO’s, senior marketeers en senior sales executives ondervraagd, van wie 200 in Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat 42 procent van de Nederlandse merken data combineert uit verschillende bronnen om hun marketing- en salesstrategieën te voeden; slechts 34 procent kijkt regelmatig naar klantdata om een beter begrip van hun klanten te krijgen.

Achtergrond hiervan is, dat bedrijven nog steeds een scheiding aanhouden tussen de diverse afdelingen. 32 procent van de merken geeft aan dat veranderingen in het klantgedrag het belangrijker hebben gemaakt om deze teams in lijn te brengen; 38 procent is het ermee eens dat er een trend is naar meer samenwerking tussen deze teams en gelooft dat leadconversie succesvoller is wanneer deze teams goed samenwerken.

Niettemin heeft 32 procent er nog flink moeite mee om de sales-, marketing- en customer-serviceactiviteiten onderling naadloos te verbinden:

  • 32 procent geeft aan dat de sales-, marketing- en customer-serviceteams volledig onafhankelijk van elkaar werken;
  • 32 procent van de salesteams zegt moeite te hebben met het behalen van bepaalde doelen bij het in lijn brengen van de behoeften van marketing, en vice versa;
  • 31 procent zegt dat zijn bestaande systemen en technologieën het voor sales en marketing moeilijk maken om samen te werken;
  • 34 procent zegt dat de bedrijfscultuur het voor de sales- en marketingteams moeilijk maakt om elkaars prioriteiten met elkaar in lijn te brengen.

De trend waarbij consumenten het heft in eigen handen nemen voor wat betreft hun aankopen, maakt het ook moeilijker om verkoopsuccessen toe te wijzen aan een bepaalde afdeling of activiteit. Bijna 30 procent van de merken zegt dat er een totale herstructurering van de organisatie nodig zou zijn om een gezamenlijke klantervaring te kunnen bieden.

Mark de Groot, Marketing Director CX EMEA bij Oracle: “Klanten gebruiken een mix van onlinebronnen, marketingmaterialen en gegevens van derde partijen om zich te informeren over hun aankopen. Het bepalen van de tactiek die tot een aankoop heeft geleid, vraagt daarom een meer genuanceerde aanpak. Het is tijd dat merken hun teams intern in lijn met elkaar brengen en echt laten samensmelten. Ze moeten afscheid nemen van geïsoleerde KPI’s, zoals impressies, en werken met waardevolle data die aangeven hoe consumenten met hen interacteren via digitale kanalen.”

Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1