MHLC Europe 2020 stimuleert innovatie intralogistiek

Elke vijf dagen begint er een logistieke start-up met de focus op digitale transformatie, blijkt uit een analyse van managementadviesbureau Oliver Wyman. Hoewel digitalisering bij veel bedrijven hoog op de agenda staat, lukt het maar een klein aantal om de potentiële voordelen ervan volledig te benutten. Tijdens Dematic’s Material Handling & Logistics Conference Europe (MHLC) staat de waarde die start-ups kunnen toevoegen aan het analyseren en optimaliseren van interne processen centraal. Dit event wordt georganiseerd op 8 en 9 maart in Stuttgart, voorafgaand aan de LogiMAT 2020 beurs.

MHLC Europe

Voormalig Formule 1 coureur David Coulthard geeft een keynote-presentatie tijdens MHLC Europe -foto Dematic

Innovatieve oplossingen

MHLC Europe heeft als doel innovatie te stimuleren. Vooral op het gebied van intralogistiek worden processen steeds sneller en effectiever om in te spelen op wereldwijde trends en toenemende verwachtingen van klanten. Daarvoor zijn innovatieve oplossingen nodig. De Formule 1 kan een bron van inspiratie zijn: een deel van de locaties moeten in korte tijd naar andere continenten worden verplaatst. Daarvoor is er een compact, flexibel en modulair opslagsysteem nodig, net als in het bedrijfsleven.

Efficiënter supply chain management

Tijdens MHLC Europe delen ook oprichters van start-ups nieuwe ideeën en strategieën voor efficiënter supply chain management. Een van hen is Philip Siefer, oprichter van Stickvogel en Einhorn Products. Vanuit het laatstgenoemde bedrijf introduceerde hij een ‘software-as-a-service’ oplossing voor productpersonalisatie in e-commerce. Siefer opereert in een goede markt: in Europa zijn namelijk digitale infrastructuur en software belangrijke segmenten waarin start-ups zich ontwikkelen. Nu steeds meer intralogistieke processen worden geautomatiseerd en met IT-ondersteund, is er een enorme behoefte aan actie en optimalisatie. Een aantal van de beste praktijkvoorbeelden wordt tijdens MHLC Europe gepresenteerd.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Siefer startte zijn tweede onderneming in 2015. Dit bedrijf is zowel bekend geworden door de duurzame en ecologisch verbeterde supply chain, als z’n extravagante marketingideeën. Tijdens MHLC Europe 2020 spreken Siefer en andere jonge innovators ook over thema’s met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen, zoals duurzaamheid en bedrijfsverantwoordelijkheden. “Het maakt niet uit in welke markt je actief bent, er zijn altijd kansen om duurzaamheid en winstgevendheid te integreren”, aldus Siefer. “Dat mag echter niet ten koste gaan van het digitaliseren van processen.” Helmuth Ludwig, Chief Information Officer bij Siemens, deelt zijn ervaringen met dit onderwerp binnen een grote organisatie. Hij bespreekt in detail waar bedrijven aandacht aan moeten besteden tijdens een digitale transformatie en welke optimalisatiekansen daarbij ontstaan.

Future Lab

Als aanvulling op het delen van kennis en ervaringen zijn er tevens live demonstraties van digitale businessideeën te zien bij partners en in een Future Lab. In dat Future Lab presenteren zes start-ups innovatieve oplossingen voor opslag en fulfilment. Daarbij staan de thema’s Internet of Things, automatisering met robots, kunstmatige intelligentie, virtual reality en geavanceerde software-oplossingen centraal.