Maersk bundelt krachten met Stripe om zijn internationale betalingen te vereenvoudigen

stripe

De iconische transportcontainers van gegalvaniseerd staal van Maersk zijn wereldwijd bekend. Je ziet ze op vrachtschepen, hoog op elkaar gestapeld in havens en voortgesleept door opleggers op hun reis door de hele toevoerketen.

Maersk zelf heeft ook een aardige reis afgelegd. De logistieke gigant werd in 1905 opgericht in het Deense Svendborg door zeekapitein Peter Mærsk Møller. In de loop van de 20e eeuw groeide het uit tot een van de meest waardevolle beursgenoteerde onderneming ter wereld. Het logistieke netwerk van het concern omspant momenteel 130 landen en vervoert wereldwijd voor tientallen miljarden euro’s aan goederen per jaar.

Maersk is jarenlang succesvol gebleven door te anticiperen op de ontwikkelingen en trends.  De wereld van nu lijkt nauwelijks op de wereld van toen Maersk startte. De logistieke sector heeft zich langzaam maar zeker aangepast aan ontwikkelingen en trends. Voor Maersk ligt dit anders. In een tijd waarin logistieke bedrijven vaak nog met veel papier werken, via de fax communiceren en in contant afrekenen heeft Maersk zijn economische infrastructuur gemoderniseerd, deels met de hulp van Stripe.

 

Moderniseringsstrategie van Maersk

Op een gemiddelde dag worden er wereldwijd 85 miljoen pakketten en documenten bezorgd. 80 procent van het totale handelsvolume wordt over zee getransporteerd. Ondanks deze grote (en groeiende) werklast geeft twee derde van alle logistieke bedrijven aan dat ze hun bedrijfsprocessen nog steeds moeten moderniseren om de ontwikkelingen bij te kunnen houden. Maersk zag al in de vroege jaren dat het nodig was om de infrastructuur te herzien.

“We zijn een aantal jaren geleden met dit traject begonnen; we wisten dat dit de toekomst was. We wilden onze processen moderniseren, zodat we onze klanten effectiever konden bedienen. Het doel was om het eenvoudig te maken voor klanten om hun goederen van de ene kant van de wereld naar de andere te transporteren en vooruitgang bij te houden. En dit moest met een simpele muisklik mogelijk zijn”, zegt Navneet Kapoor, chief technology & information officer bij Maersk.

In het kader van zijn moderniseringsstrategie zocht Maersk de juiste partner voor een centraal component van zijn bedrijfsprocessen: internationale betalingen. De wereldwijde betalingsactiviteiten van het concern zijn inherent complex. En aangezien de eisen ten aanzien van banken, valuta’s en voorkeursmethoden per regio verschillen, was een passe-partoutaanpak niet mogelijk. Stripe is ingeschakeld om hier verandering in te brengen.  

“We wisten dat het voor klanten belangrijk was om met ons te kunnen werken waar en wanneer zij maar wilden”, zegt Kapoor. “De ontwikkeling van een betalingssysteem dat zulke flexibiliteit bood vormde een essentieel onderdeel van de puzzel. We kwamen tot de conclusie dat Stripe over de juiste moderne infrastructuur beschikte en de juiste wereldwijde partner was voor onze doelstelling.”

Een betrouwbare partner

Voordat Maersk deze samenwerking met Stripe aanging beschikte het over een gefragmenteerd betalingslandschap met systemen van verschillende leveranciers. Het concern maakte gebruik van één leverancier voor tokenization, een andere voor de verwerking van betalingen en weer een andere voor veilige authenticatie. Werken met verschillende oplossingen die niet altijd goed op elkaar aansluiten was een heuse evenwichtskunst en zorgde voor onnodige wrijving in een toch al complexe omgeving.

Met de hulp van Stripe kon Maersk deze diverse systemen als één flexibel betalingsportal samenbrengen. Klanten kunnen nu op soepele wijze betalen via een intuïtief dashboard. Dat biedt ondersteuning voor betalingsmethoden die Maersk eerder niet kon accepteren, zoals creditcardbetalingen. Het portal is in staat om zich aan te passen aan de regionale bancaire eisen en biedt internationaal actieve klanten een lokale point-of-sale (POS)-ervaring.

“Prioriteit geven aan lokale verschillen en details is van essentieel belang om tegemoet te komen aan de wensen en behoeften van onze klanten. Stripe heeft ons van meet af aan en op cruciale momenten van ondersteuning voorzien om ervoor te zorgen dat onze infrastructuur probleemloos werkt in alle markten waar we actief zijn”, zegt Kapoor. “Deze aanpak zal alleen maar belangrijker worden naarmate we onze positie als wereldwijd leider in logistiek verder uitbreiden en cementeren.”

Lees ook
Catenda krijgt kapitaalinjectie van GRO voor digitalisering van de bouw- en infrasector

Catenda krijgt kapitaalinjectie van GRO voor digitalisering van de bouw- en infrasector

Catenda, de leverancier van een open samenwerkingsomgeving en software voor de gegevensuitwisseling tijdens bouw- en infrastructuurprojecten, krijgt een kapitaalinjectie van GRO.

Verizon Connect breidt Reveal EV Platform uit naar Europa

Verizon Connect breidt Reveal EV Platform uit naar Europa

Verizon Connect kondigt de Europese uitbreiding van Reveal EV-mogelijkheden aan en de nieuwe Electric Vehicle Suitablility Tool. Deze tool laat klanten zien hoe ze geld besparen en tegelijkertijd hun duurzaamheidsdoelstellingen behalen door het overstappen op elektrische voertuigen (EV).

Microsoft 365 Copilot vanaf nu beschikbaar bij Crayon

Microsoft 365 Copilot vanaf nu beschikbaar bij Crayon

Copilot is een innovatieve AI-tool die geavanceerde taalmodellen (LLM's) combineert met de gegevens van een bedrijf in Microsoft 365-apps. Copilot was voorheen uitsluitend beschikbaar voor Enterprise-klanten met een minimumaankoop van 300 licenties, maar is nu voor alle klanten bij Crayon beschikbaar.