Maersk bundelt krachten met Stripe om zijn internationale betalingen te vereenvoudigen

stripe

De iconische transportcontainers van gegalvaniseerd staal van Maersk zijn wereldwijd bekend. Je ziet ze op vrachtschepen, hoog op elkaar gestapeld in havens en voortgesleept door opleggers op hun reis door de hele toevoerketen.

Maersk zelf heeft ook een aardige reis afgelegd. De logistieke gigant werd in 1905 opgericht in het Deense Svendborg door zeekapitein Peter Mærsk Møller. In de loop van de 20e eeuw groeide het uit tot een van de meest waardevolle beursgenoteerde onderneming ter wereld. Het logistieke netwerk van het concern omspant momenteel 130 landen en vervoert wereldwijd voor tientallen miljarden euro’s aan goederen per jaar.

Maersk is jarenlang succesvol gebleven door te anticiperen op de ontwikkelingen en trends.  De wereld van nu lijkt nauwelijks op de wereld van toen Maersk startte. De logistieke sector heeft zich langzaam maar zeker aangepast aan ontwikkelingen en trends. Voor Maersk ligt dit anders. In een tijd waarin logistieke bedrijven vaak nog met veel papier werken, via de fax communiceren en in contant afrekenen heeft Maersk zijn economische infrastructuur gemoderniseerd, deels met de hulp van Stripe.

 

Moderniseringsstrategie van Maersk

Op een gemiddelde dag worden er wereldwijd 85 miljoen pakketten en documenten bezorgd. 80 procent van het totale handelsvolume wordt over zee getransporteerd. Ondanks deze grote (en groeiende) werklast geeft twee derde van alle logistieke bedrijven aan dat ze hun bedrijfsprocessen nog steeds moeten moderniseren om de ontwikkelingen bij te kunnen houden. Maersk zag al in de vroege jaren dat het nodig was om de infrastructuur te herzien.

“We zijn een aantal jaren geleden met dit traject begonnen; we wisten dat dit de toekomst was. We wilden onze processen moderniseren, zodat we onze klanten effectiever konden bedienen. Het doel was om het eenvoudig te maken voor klanten om hun goederen van de ene kant van de wereld naar de andere te transporteren en vooruitgang bij te houden. En dit moest met een simpele muisklik mogelijk zijn”, zegt Navneet Kapoor, chief technology & information officer bij Maersk.

In het kader van zijn moderniseringsstrategie zocht Maersk de juiste partner voor een centraal component van zijn bedrijfsprocessen: internationale betalingen. De wereldwijde betalingsactiviteiten van het concern zijn inherent complex. En aangezien de eisen ten aanzien van banken, valuta’s en voorkeursmethoden per regio verschillen, was een passe-partoutaanpak niet mogelijk. Stripe is ingeschakeld om hier verandering in te brengen.  

“We wisten dat het voor klanten belangrijk was om met ons te kunnen werken waar en wanneer zij maar wilden”, zegt Kapoor. “De ontwikkeling van een betalingssysteem dat zulke flexibiliteit bood vormde een essentieel onderdeel van de puzzel. We kwamen tot de conclusie dat Stripe over de juiste moderne infrastructuur beschikte en de juiste wereldwijde partner was voor onze doelstelling.”

Een betrouwbare partner

Voordat Maersk deze samenwerking met Stripe aanging beschikte het over een gefragmenteerd betalingslandschap met systemen van verschillende leveranciers. Het concern maakte gebruik van één leverancier voor tokenization, een andere voor de verwerking van betalingen en weer een andere voor veilige authenticatie. Werken met verschillende oplossingen die niet altijd goed op elkaar aansluiten was een heuse evenwichtskunst en zorgde voor onnodige wrijving in een toch al complexe omgeving.

Met de hulp van Stripe kon Maersk deze diverse systemen als één flexibel betalingsportal samenbrengen. Klanten kunnen nu op soepele wijze betalen via een intuïtief dashboard. Dat biedt ondersteuning voor betalingsmethoden die Maersk eerder niet kon accepteren, zoals creditcardbetalingen. Het portal is in staat om zich aan te passen aan de regionale bancaire eisen en biedt internationaal actieve klanten een lokale point-of-sale (POS)-ervaring.

“Prioriteit geven aan lokale verschillen en details is van essentieel belang om tegemoet te komen aan de wensen en behoeften van onze klanten. Stripe heeft ons van meet af aan en op cruciale momenten van ondersteuning voorzien om ervoor te zorgen dat onze infrastructuur probleemloos werkt in alle markten waar we actief zijn”, zegt Kapoor. “Deze aanpak zal alleen maar belangrijker worden naarmate we onze positie als wereldwijd leider in logistiek verder uitbreiden en cementeren.”

Lees ook
rb2 Core Connect helpt bedrijven onderscheidende digitale user experiences te creëren door front- en back-end applicaties te integreren

rb2 Core Connect helpt bedrijven onderscheidende digitale user experiences te creëren door front- en back-end applicaties te integreren

rb2 lanceert Core Connect, een integratielaag waarmee bedrijven bestaande en nieuwe applicaties als een samenhangend geheel kunnen laten functioneren voor hun klanten. Met deze nieuwe oplossing kunnen bedrijven een optimale en unieke user experience creëren voor hun gebruikers en klanten op hun e-commerce, loyalty en subscription platformen.

SAP Sapphire Den Haag: ‘We zien geen grote, langdurige ERP-implementaties meer’

SAP Sapphire Den Haag: ‘We zien geen grote, langdurige ERP-implementaties meer’

Begin 2021 introduceerde SAP met RISE with SAP een geheel nieuwe propositie. Dit Business Transformation as a Service-pakket moet de reis naar ERP in de public cloud zo eenvoudig mogelijk maken. Tijdens het klanten- en partnerevenement SAP Sapphire, dat op 17 mei plaatsvond in het Haagse World Forum, blikte SAP terug op de eerste successen.

BST Midden Brabant digitaliseert bouwprocessen met PlanRadar

BST Midden Brabant digitaliseert bouwprocessen met PlanRadar

Bouwbedrijf BST Midden Brabant B.V. laat zien dat ook midden- en kleinbedrijven veel baat kunnen hebben bij het gebruik van digitale oplossingen. Het bedrijf implementeerde eind vorig jaar de Saas-oplossingen van PlanRadar om bouwprocessen online te beheren. Daardoor is niet alleen de efficiëntie van de uitvoering verbeterd maar ook de klantenservice.