Lynn Legal introduceert eerste AI-robot ter wereld voor verwerkers-overeenkomsten

Lynn_Legal400250

Vandaag, de dag van de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming), introduceert het Nederlandse bedrijf Lynn Legal een AI-lawyerbot genaamd DPA Lynn. DPA Lynn weet binnen een paar minuten of een verwerkersovereenkomst getekend kan worden en geeft suggesties voor aanpassingen als daarom wordt gevraagd. De robot signaleert daarnaast op welke plekken de jurist zelf nog een extra controle moet uitvoeren en geeft groen licht als het document overeenkomt met de wet- en regelgeving en de criteria die het bedrijf hanteert. Lynn Legal heeft daarmee een wereldwijde primeur.
 
Na drie jaar AVG is de bewustwording rond dataprivacy enigszins in de schaduw komen te staan van de enorme papieren exercitie die de AVG met zich heeft meegebracht. Voor juridische afdelingen van bedrijven en voor juristen die bedrijven adviseren, leverde de AVG een stroom van vooral routinematige werkzaamheden op. De wetgeving zorgde voor een snelle toename in het aantal legal-activiteiten tussen bedrijven om compliancy te waarborgen, waardoor de hoeveelheid tijdrovend werk bij juridische afdelingen enorm toenam.
 

Intuïtievere en efficiëntere juridische processen

Lynn Legal komt voort uit JuriBlox, een cloudplatform voor legal-techtoepassingen met als missie om organisaties de mogelijkheid te bieden om juridische processen snel en eenvoudig efficiënter in te richten. Op basis van die gedachte is ook Lynn Legal opgericht, door JuriBlox-directeur Niels Winters, Steven Ras en Arnoud Engelfriet. Laatstgenoemden zijn beiden algemeen directeur bij ICTRecht, een fullservice-adviesbureau dat is gespecialiseerd in internet-, ICT- en privacywet en-regelgeving.
 
De partners zagen de grote toename in standaard juridische werkzaamheden door de AVG, en merkten dat met name het doornemen van verwerkersovereenkomsten een tijdrovende en foutgevoelige klus was. Winters: “De komst van de AVG heeft met het controleren van alle verwerkersovereenkomsten een enorme druk gelegd op het werk van de jurist. In onze ogen konden werkzaamheden als het beoordelen van AVG-gerelateerde overeenkomsten makkelijk geautomatiseerd worden, namelijk met behulp van een AI-robot speciaal ontwikkeld om juridische documenten te beoordelen. Deze oplossing maakt de jurist vrij om zich bezig te houden met complexere zaken.”
 
De lawyerbot van Lynn Legal is ontworpen en klaargestoomd door Engelfriet en Jeroen Zweers, Legal Innovation Consultant.Sinds begin 2021voedden zij DPA Lynn met verwerkersovereenkomsten en ze hebben inmiddels een accuratesse gerealiseerd van 0,91, met een reviewtijd van een minuut en twintig seconden. Meer dan tachtig procent van de documenten wordt door klanten geaccepteerd met hooguit een minimale aanpassing. Doordat er constant nieuwe verwerkers-overeenkomsten worden toegevoegd aan DPA Lynn, wordt de robot steeds slimmer.
 

De voordelen van een AI-lawyerbot

DPA Lynn is daarmee een nauwkeurige, snelle en onvermoeibare legalhulp die het werk van de jurist vereenvoudigt. Dankzij de lawyerbot houden juristen tijd over om zich te concentreren op complexere en uitdagendere zaken. Bovendien ontstaan er niet langer vertragingen in het tekenen van overeenkomsten omdat deze door drukte bij juridische afdelingen blijven liggen. En worden bijvoorbeeld samenwerkingen en verkoopdeals sneller overeengekomen. Daarnaast zorgt de inzet van DPA Lynn voor lagere juridische kosten en een hogere arbeidsproductiviteit.
Meer over
Lees ook
Onderzoek: consumenten hebben verkeerd beeld van impact AI op winkelervaringen

Onderzoek: consumenten hebben verkeerd beeld van impact AI op winkelervaringen

Consumenten willen profiteren van het gemak van AI, maar zijn tegelijkertijd bezorgd over deze technologie. Retailers hebben daarom de taak hun publiek voor te lichten. Deze bevindingen komen uit een nieuw onderzoek van SAP Emarsys onder 4.000 Amerikaanse shoppers.

Personio verbetert de medewerkerservaring met een AI-gestuurde chatbot en een compliant klokkenluidersapp

Personio verbetert de medewerkerservaring met een AI-gestuurde chatbot en een compliant klokkenluidersapp

Personio, Europa's toonaangevende HR-softwarebedrijf voor het mkb, komt met twee nieuwe innovaties voor zijn alles-in-één HR-platform om de werknemerservaring verder te verbeteren: AI-Powered Answers voor Personio Conversations en Personio Whistleblowing. Met deze updates kunnen mkb-ondernemingen hun tools verder consolideren, de efficiëntie verho1

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1