IT-markt in 2016 in teken van fusies en overnames

PDU-Colors3

ABN AMRO constateert veel interesse in overnames en fusies binnen de IT-sector en verwacht dat het aantal fusies en overnames in 2016 het langjarig gemiddelde van 256 zal overtreffen. Bedrijven kijken naar overnames om schaalgrootte te realiseren. Ook het in huis halen van kennis is een argument voor overnames. Daarnaast lijken bedrijven bereid om meer te investeren. Onder invloed van de digitale transformatie stegen de bedrijfsinvesteringen in software in 2015 met 5,2 procent, ook vanwege hogere prijzen. ABN AMRO verwacht een nieuwe stijging van de investeringen in 2016. Ook deze bereidheid tot investeren stuwt de overnamebereidheid. Voor IT-bedrijven liggen er specifieke kansen in de telecomsector. Naar verwachting sluiten telecomaanbieders in het zakelijke segment vaker partnerships met IT-bedrijven om klanten integrale oplossingen te bieden.

Veel bedrijven kijken naar overnamekansen

ABN AMRO ziet interesse in overnames in de IT-sector, zowel vanuit private equity als strategische investeerders. Na een economische groei van 1,9 procent in 2015 verwacht

ABN AMRO een groei van 1,7 procent in 2016 en een groei van 1,9 procent in 2017. Zo groeit het vertrouwen van TMT-bedrijven in de economie. Bovendien bevat de IT-markt relatief veel snelgroeiende bedrijven en ook dat zorgt voor aantrekkingskracht. Een van de groeimarkten is security.

Cloud-en hosting sector ontwikkelt zich 

Een snelgroeiend segment in de IT-markt zijn volgens ABN AMRO cloud- en hosting-bedrijven. In deze markt is sprake van professionalisering. Daarnaast lijken bedrijven bereid om een groter deel van hun gegevens en toepassingen in de cloud op te slaan. ABN AMRO denkt dat er met name in deze markt overnames zullen plaatsvinden. Zo integreren binnen de cloud-markt partijen die opslag, rekenkracht en netwerkcapaciteit beschikbaar stellen bijvoorbeeld met leveranciers van diensten. Het landschap is nu nog erg versnipperd, maar ook hier wint schaalgrootte aan belang om de klant zo goed mogelijk te bedienen.

Het volledige rapport is hier te downloaden.

Meer over
Lees ook
Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos introduceert Q-score: de eerste universele kwantum metrische referentie die kan worden toegepast op alle programmeerbare kwantum-processors. Atos’ Q-score meet de effectiviteit van kwantum-systemen bij het oplossen van real-life problemen die niet kunnen worden opgelost door traditionele computers

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tij1

Nederland bezuinigt op klantenservice

Nederland bezuinigt op klantenservice

Volgens The New CX Mandate, een wereldwijd onderzoek onder 1500 senior klantenservicemanagers is Nederland het enige onderzochte Europese land waar de budgetten voor klantenservice het afgelopen jaar afnamen. Onderzoek door Censuswide in opdracht van Freshworks Inc. wijst uit dat Nederlandse klantenservicemanagers het in 2020 met gemiddeld 12% min1