Innovatie vraagt om een (test)community

273129_h_ergb_s_gl

Alles draait tegenwoordig om innovatie. Zonder innoveren verliest vrijwel ieder bedrijf al snel zijn bestaansrecht. Daar zullen weinig mensen het niet mee eens zijn. Toch zien we ten aanzien van de manier waarop we persoonlijk onze werkzaamheden organiseren en uitvoeren eigenlijk maar weinig veranderen. Veel innovatieve apps en cloud services zijn niet gesanctioneerd door de organisatie waar we werken, dus hoe kunnen we testen of deze voor ons nuttig zijn? Ik stel voor hier een community voor op te zetten.

Dagelijks ontdek ik nieuwe apps en services die mijn interesse wekken. Hierin ben ik zeker geen uitzondering. Meestal spreken die nieuwe apps mij aan, omdat zij mij op een of andere manier het idee geven dat het werken met die app of cloud service mij voordeel zal brengen. Doordat ik bijvoorbeeld slimmer en sneller informatie kan vinden. Of informatie kan vastleggen op een dusdanige manier dat ik het later weer heel snel en op een zeer intuïtieve manier kan terug vinden. Of simpelwegweg omdat het om een geheel nieuwe manier van werken lijkt te gaan.

Voorbeeld

Met Getting Things Done-achtige technieken proberen we ons almaar uitdijende takenpakket een beetje de baas te blijven. Maar wat mij keer op keer opvalt is dat hierbij niet of nauwelijks nieuwe applicaties worden toegepast. Ewe blijven mailen, bellen en -soms - chatten. Die zijn er wel degelijk.

Neem nu een nieuwe app als Talko. Ontwikkeld door Ray Ozzie, de man die ook Lotus Notes ontwikkeld en een aantal jaar chief software architect van Microsoft was. Zijn meest interessante werk deed hij misschien wel bij Groove Networks. Na zijn vertrek bij Microsoft verdween hij een tijdje uit beeld, maar nu is hij dus  terug met Talko, een app die bellen, chatten en informatie delen op een geheel nieuwe manier aan elkaar koppelt.

Uitproberen

Het is een erg interessante app, die op z’n minst de suggestie in zich heeft dat het wel eens om een revolutionair nieuwe manier van communiceren zou kunnen gaan.

Maar hoe test je zoiets nu uit?

Gaan we dat thuis binnen het eigen gezin doen? Leuk, maar nauwelijks een omgeving die lijkt op onze werkomgeving. Met wat vrienden? Zelfde probleem, lijkt mij. Binnen de eigen organisatie? Veel bedrijven zullen het toepassen van dit soort apps simpelweg niet toestaan. Hoe dan wel?

Community

Al een tijdje speelt er door mijn hoofd dat het wel eens heel zinvol zou kunnen om hiervoor een online community te starten. Compleet met een website waar deelnemers zich kunnen aanmelden en waar zij hun voorkeuren voor bepaalde diensten of apps kunnen opgeven. Per app of services ontstaan zo vanzelf groepjes van mensen die aan de slag gaan met het beproeven van die nieuwe producten. De resultaten delen zij met elkaar, zodat alle deelnemers voor hun eigen situatie relevante ervaringen kunnen opdoen.

Mee doen?

Het is nog een wild idee. Er zijn nog geen concrete plannen om hiermee daadwerkelijk aan de slag te gaan. Toch zegt mijn gevoel - het is net als bij zo’n nieuwe app waarvan ik denk dat het wel eens heel handig zou kunnen zijn - dat het starten van zo’n community wel eens heel interessant zou kunnen zijn. Dus wie interesse heeft om hier verder over te praten: robbert@fenceworks.nl of @rhoeffnagel.

Robbert Hoeffnagel is hoofdredacteur van onder andere AppWorks, CloudWorks, DatacenterWorks en Infosecurity Magazine