'In de VS ligt een wereld open voor innovatie-inzichten uit Nederland'

Innovation Booster

Innovatiespecialist Innovation Booster opent een vestiging in New York. Het bedrijf leert grote ondernemingen zelf duurzaam te innoveren. Na een uitgebreide verkenning en marktonderzoek zet Innovation Booster deze stap om actief te worden voor grote bedrijven aan de Amerikaanse oostkust. Dit zijn grote, traditionele ondernemingen, met een hiërarchische structuur en op resultaat gericht. De innovatie-aanpak van Innovation Booster sluit naadloos aan op de behoefte van deze bedrijven. Het bedrijf heeft momenteel klanten in België, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Polen, Slowakije, Roemenië, Spanje, Tsjechië, Verenigde Staten, Zwitserland en in Griekenland waar vorig jaar een vestiging is geopend.

Anthony Meyer zu Schlochtern, CEO en een van de oprichters van Innovation Booster: “We brengen uit Europa nieuwe inzichten mee. In Silicon Valley is alles gericht op snel groeien, waarbij enorme risico’s worden genomen. Aan de oostkust wordt over het algemeen veel conservatiever geopereerd en ligt de focus meer op het veranderen van de (innovatie)mindset als voorwaarde voor succes. Daar haken we op in en ik voorzie een mooie race met de concurrentie aldaar, want er is geen grote dominante concurrent.”

Innovation Booster is niet over één nacht ijs gegaan. In 2016 heeft het bedrijf de eerste stappen gezet en wist al snel met succes connecties op te bouwen. In 2017 werd het besluit genomen om door te zetten. Voor een van de grote klanten kreeg Innovation Booster de mogelijkheid om in New York hetzelfde te doen voor het bedrijf als in Nederland.

Anthony Meyer zu Schlochtern: “Groot denken. Dat advies geven we onze klanten en dat geldt net zo goed voor onszelf: walk the talk, zoals ze in de VS zeggen. Uitbreiding in de VS is een enorme uitdaging, want bedrijven die dat willen worden geconfronteerd met veel beperkende regels. Het is een taai proces om daar een vestiging van de grond te krijgen. Maar nu het zo ver is zijn we erg positief. In de VS ligt een hele wereld voor ons open.”

Nu de vestiging in New York een feit is, kijkt Innovation Booster al weer verder. Azië zou na Europa en Amerika de derde optie zijn. Vanzelfsprekend moet het in de VS eerst goed lopen. Anthony Meyer zu Schlochtern: “De vestiging in de VS is voor ons een droom die werkelijkheid is geworden. Maar uiteindelijk gaat het ons om wat we doen, wat we voor onze klanten kunnen bereiken - op basis van onze inmiddels diepgaande praktijkervaring. Ervaring die we intussen ook hebben met het opzetten van vestigingen buiten Nederland. Ik denk daarom dat onze volgende internationale uitbreiding een stuk sneller zal gaan.”

Veel organisaties worstelen met innovatiegericht ondernemen. Innovation Booster helpt deze organisaties en hanteert daarvoor een zelf ontwikkelde methodiek: ‘Entrepreneurial Innovation for Enterprises’ (ondernemend innoveren voor grote bedrijven). Deze methodiek is toegespitst op een aanpak die voor ondernemingen concrete waarde oplevert en daadwerkelijk innovatie duurzaam in het bedrijfs-DNA brengt. De vraag naar innoverend ondernemen is zo groot dat Innovation Booster sinds de oprichting zes jaar geleden elk jaar zijn omzet en het aantal medewerkers heeft verdubbeld.