Hoe opkomende technologieën de bank- en betaalindustrie veranderen

Bram-Nawijn

Ieder jaar geeft Amy Webb, professor aan de NYU Stern School of Business en oprichter van het Future Today Institute, een Tech Trends Rapport uit over de impact van technologische ontwikkelingen op mens en maatschappij. In haar uitvoerige rapport (had ze dit jaar maar liefst 225 trends geïdentificeerd) gaat ze ook uitgebreid in op KI en de gevolgen die dit heeft voor bankieren, beleggen en het functioneren van de bank.

Chatbots worden nog belangrijker

De chatbot is de meest populaire applicatie op basis van KI in de bankwereld. De meest succesvolle chatbot tot nu toe is Luvo. Deze chatbot kan vragen van klanten van RBS, Natwest en Ulster Bank beantwoorden. De bot is ook geschikt om simpele banktaken als het uitvoeren van financiële transacties uit te voeren. Luvo is anders dan alle andere chatbots, zoals Siri en Alexa, omdat het de context begrijpt en taken uitvoert. Kijk in dit verband ook naar de technologische ontwikkelingen in China, die razendsnel gaan. Het bedrijf Face++ heeft daar gezichtsherkenningstechnologie ontwikkeld die gebruikt kan worden voor financiële transacties. Het gezicht van een persoon kan in 3D worden weergegeven. Hierdoor zijn wachtwoorden overbodig en worden biometrische vingerafdrukscans het komende decennium vervangen. De verwachting is dat de komende jaren de rol van de chatbot als eerste aanspreekpunt van de bank toe gaat nemen.

Social payments breekt door

Voorbeelden hiervan zijn Apple Pay, Google Pay en Samsung Pay. Oorspronkelijk waren de diensten ontworpen voor online aankopen en later tevens voor instore transacties. Deze worden nu ook ingezet voor persoon-tot-persoon (P2P) betalingen die naadloos passen in andere diensten en apps, zoals chat applicaties (iMessage). Een Nederlandse app die ook zo werkt is Tikkie van ABN AMRO dat gebruik maakt van WhatsApp. Webb denkt dat de betaalinfrastructuur een onzichtbare dienstenlaag wordt die schuilgaat achter goede klantenervaringen. Banken zullen dit steeds meer gaan faciliteren.

Open Banking

Daarnaast zetten banken steeds meer hun data open via API’s om toegang te geven aan bedrijven als Mint.com. Soms gaat het verkrijgen van de data ook via screen scraping om zo een eigen database met gegevens van de financiële transacties van klanten op te bouwen. Fintech bedrijven kunnen gebruikmaken van deze informatie om consumenten een totaaloverzicht van hun financiën te geven die verdeeld zijn over verschillende banken en middelen. Een Nederlands voorbeeld hiervan is Cobase. In 2018 heeft Payment Service Directive Two (PSD2) voor dit soort Open Banking diensten de basis gelegd. Volgens deze nieuwe regels kunnen banken de financiële gegevens van klanten met derde partijen delen. Hierdoor kunnen nieuwe spelers financiële transactiedata gebruiken voor hun diensten. Denk bijvoorbeeld aan voorspellende analyse, fraude analyse, marketing en a la carte diensten die aangeboden worden door een ecosysteem van providers. Volgens Webb zullen hier veel succesvolle bedrijven uit voort komen als ze maar goed gebruik maken van de data. Machine Learning

Het volledige Tech Trends Rapport van Amy Webb vindt u hier. Wilt u zich verder verdiepen in de laatste tech trends in de bank- en verzekeringswereld? Lees dan ook het e-book ‘Then & Now: Fintech Trends and Predictions’ van TJIP.  

Auteur: Bram Nawijn