Henkel zet reuzenstap naar de cloud met RISE with SAP

Henkel zet reuzenstap naar de cloud met RISE with SAP

 

Henkel gaat zijn bestaande on-premises ERP-oplossingen vervangen door SAP S/4HANA Cloud. Hiermee zet het bedrijf een logische volgende stap in hun cloudtransitie. De leverancier van consumentengoederen en industriële producten gaat daarbij een intensieve samenwerking aan met SAP en zal gebruikmaken van RISE with SAP.

Het project is veelomvattend: de leverancier van merken als Persil, Schwarzkopf en Pattex wil al zijn kernprocessen naar de cloud verplaatsen. Tegelijkertijd wil het bedrijf overstappen op de cloudversies van SAP S/4HANA en de HANA-database. Het verhuist hiervoor zijn on-premises datacenter naar de cloud.

De migratie naar de cloud moet Henkel tal van voordelen bieden. De vereenvoudiging en standaardisering van de bedrijfsprocessen moet leiden tot een verhoogde productiviteit. Daarnaast wil het bedrijf met de overstap snellere marktintroducties van nieuwe producten en digitale bedrijfsmodellen mogelijk maken en de duurzaamheidsdoelstellingen ondersteunen.

Data-driven dankzij AI

Henkel wil met de overstap naar SAP S/4HANA in de cloud ook een ‘data-driven’ organisatie worden. “Samen met SAP gaan we via co-innovatie de hele waardeketen optimaliseren. Generatieve AI en data-analyse spelen daarin een cruciale rol”, zegt Michael Nilles, Chief Digital & Information Officer bij Henkel.

Voor Henkel is de overstap op S/4HANA een logische ‘next step’. Het bedrijf draait op dit moment al veel bedrijfskritieke toepassingen op SAP-software in de cloud. Zo gebruikt het al geruime tijd het SAP Business Technology Platform (SAP BTP) voor de ontwikkeling van op maat gemaakte oplossingen. De belangrijkste toepassing die draait op SAP BTP is Sales Promotions and Revenue Cloud (SPARC), voor de optimalisatie van klantenwerving. Daarnaast draait het bedrijf RAQN, Henkel’s SAP BTP-gebaseerde platform voor marketing en e-commerce.

Gelijkwaardige partners

In deze nieuwe samenwerking tussen SAP en Henkel zijn beide partijen volgens Nilles gelijkwaardig. “In plaats van een klant-leverancierrelatie, die we tot nu toe hadden, zullen we onze krachten bundelen voor data- en software-gestuurde co-innovatie. Een echt partnerschap stelt ons beide ook in staat onze inspanningen te richten op gezamenlijke resultaten. Dat is essentieel voor het succes van een mammoetproject als dit.”

Ook voor SAP is deze samenwerking een belangrijke mijlpaal. Het versterkt hiermee zijn missie om bedrijven te helpen bij de transformatie tot intelligente ondernemingen. Dankzij de intensieve samenwerking met Henkel krijgt SAP diepe inzichten in de specifieke behoeften die spelen in deze branche. Daardoor kan SAP zijn oplossingen nog beter afstemmen op deze behoeften en onder meer zorgen voor nog soepelere implementatietrajecten.

Meer over
Lees ook
DSM Twilmij optimaliseert bedrijfsprocessen met SAP in de public cloud

DSM Twilmij optimaliseert bedrijfsprocessen met SAP in de public cloud

SAP S/4HANA Public Cloud Edition stroomlijnt productie en biedt waardevolle inzichten Hoe produceer en lever je seizoensgebonden en zeer klantspecifieke premixen voor diervoeders op grote schaal én binnen strikte deadlines? DSM Twilmij, de locatie van DSM in Stroe, vond het antwoord in standaardisatie op SAP S/4HANA Public Cloud Edit1

Deli Home ondersteunt omnichannel klantinteractie met SAP CX Sales & Service Cloud

Deli Home ondersteunt omnichannel klantinteractie met SAP CX Sales & Service Cloud

Deli Home is afgelopen zomer - na een implementatietraject van slechts drie maanden - live gegaan met SAP CX Sales & Service Cloud. Als fabrikant en distributeur is Deli Home gespecialiseerd in hoogwaardige op maat gemaakte producten ter verfraaiing en verbetering van woningen. Via bekende merken als CanDo, Skantrae, Weekamp Deuren, Bruynzeel en L1

Kruidvat realiseert Marketplace op SAP Commerce Cloud

Kruidvat realiseert Marketplace op SAP Commerce Cloud

Kruidvat heeft zijn e-commerceplatform uitgebreid met Kruidvat Marketplace. Via deze weg kan een select aantal nieuwe partners haar goederen aanbieden op de reguliere Kruidvat-website. De retailketen realiseerde dit samen met SAP, Mirakl en implementatiepartner KPS binnen enkele maanden dankzij de SAP Composable Commerce-strategie, met SAP Commerc1