Groupe PSA kiest Dassault Systèmes voor digitale transformatie

slider1

Groupe PSA - fabrikant van onder andere Peugeot, Citroën en Opel - heeft Dassault Systèmes benoemd tot zogeheten 'key supplier'. Daarmee is Dassault Systèmes het eerste en enige softwareconcern dat in het netwerk van 8.000 toeleveranciers van PSA de status van 'preferred digital partner' heeft verkregen. Hierdoor speelt Dassault Systèmes een hoofdrol in de digitale transformatie die Groupe PSA momenteel ondergaat.

Langetermijnstrategie

Gezamenlijk ontwikkelen de twee concerns een langetermijnstrategie die tot doel heeft het 3DEXPERIENCE-platform als primaire 'enabler' van innovatie te benutten binnen het gehele autoconcern. Net als veel andere autofabrikanten wordt ook Groupe PSA geconfronteerd met almaar strengere eisen op het gebied van duurzaamheid. Hierdoor staat het concern voor aanzienlijke technologische uitdagingen om auto's groener te maken, elektrische en autonoom rijdende voertuigen te ontwikkelen en klanten van nieuwe innovatieve oplossingen op het gebied van mobiliteit te voorzien. Het 3DEXPERIENCE-platform biedt PSA de holistische aanpak die hiervoor noodzakelijk is.

Efficiency en innovatie

"Onze toeleveranciers spelen een belangrijke rol in onze strategische plannen waarmee wij ons voorbereiden op nieuwe, strenge emissieregels, de overgang van brandstofmotoren naar elektrisch aangedreven voertuigen en de transitie van bestuurde auto's naar autonoom rijdende voertuigen", zegt Jean-Luc Perrard, Chief Information Officer van Groupe PSA. "Dassault Systèmes deelt onze visie op efficiency en innovatie. Door hen als 'preferred digital partner' nauw te betrekken bij onze plannen kunnen wij ons optimaal voorbereiden op de transformatie die wij op ieder niveau van het ontwikkelen van voertuigen doormaken."

Best Supplier Award

Groupe PSA maakt binnen zijn plannen voor digitale transformatie reeds langere tijd gebruik van het 3DEXPERIENCE-platform. Hierbij lag de focus met name op het verbeteren van de efficiency en samenwerking binnen de research & development-activiteiten en de technische en testfaciliteiten van het concern. Hiervoor ontving Dassault Systèmes in 2016 reeds de zogeheten 'Best Supplier Award' van Groupe PSA. Een goede indicatie van het gebruiksgemak dat het 3DEXPERIENCE-platform het autoconcern biedt, is het feit dat 2000 medewerkers van Opel al binnen een jaar na de overname van dit merk door PSA waren overgestapt op het gebruik van dit digitale platform. Groupe PSA en Dassault Systèmes werken de komende periode nauw samen om de scope van deze transformatie verder te verbreden. Hierbij wordt bijvoorbeeld ook gekeken naar mogelijkheden op het gebied van het verder flexibiliseren van de fabricageprocessen.

Innovatieve mobiliteitsoplossingen

"Groupe PSA en Dassault Systèmes werken al decennialang nauw samen. Hierdoor opereren wij als echte partners. Het doel hierbij is het transformeren van PSA tot een nog sterkere aanbieder van innovatieve mobiliteitsoplossingen", zegt Oliver Sappin, Vice President Transportation & Mobility Industry van Dassault Systèmes. "Als 'preferred digital partner' kunnen wij PSA helpen met het bereiken van ambitieuze doelstellingen, zoals het elektrificeren van alle voertuigen in het leveringsprogramma van Groupe PSA in 2025. Daar is een revolutie in denken voor nodig. Het 3DEXPERIENCE-platform maakt dit voor Groupe PSA mogelijk."

Lees ook
SAP legt basis onder digitale transformatie A.S. Watson

SAP legt basis onder digitale transformatie A.S. Watson

SAP intensiveert de samenwerking met A.S. Watson, het wereldbedrijf achter onder andere Kruidvat, Trekpleister, ICI PARIS XL, Pour Vous en Prijsmepper. Als deelnemer aan het nieuwe 'Tech Partner Programme' van A.S. Watson geeft SAP mede vorm aan de verdere digitale transformatie van het bedrijf. A.S. Watson is met bijna 14.000 winkels in 24 lande1

'Verminderen van IT-uitgaven maakt investeringen in digitale transformatie mogelijk'

'Verminderen van IT-uitgaven maakt investeringen in digitale transformatie mogelijk'

"Het verminderen van IT-uitgaven is een kwestie van discipline. Dat dienen organisaties zich te realiseren. Het niet opletten voor IT-kostenefficiëntie kan nooit worden gerechtvaardigd. De besparingen die het oplevert, kunnen vervolgens weer in digitale transformaties worden gestoken." Dat stelt Erik Beulen, hoogleraar Information Management1

Nederlandse IT-beslissers missen daadkracht in boardroom

Nederlandse IT-beslissers missen daadkracht in boardroom

Bijna de helft van de IT-beslissers in Nederland maakt zich zorgen over het gebrek aan daadkracht in de Nederlandse directiekamer als het gaat om digitale transformatie. Zo’n 47 procent van hen heeft moeite om binnen directiekamers overeenstemming te vinden over de doelen voor digitale transformatie. Nederland scoort daarmee wel net iets hoger dan1