Ergonomie op de werkvloer blijft achter, behoefte bij werknemers stijgt

Ergotron pivot arm

Een onderzoek onder Nederlandse hybride- en thuiswerkers werpt licht op de belangrijkste werkbehoeften van kantoormedewerkers. Het onderzoek toont dat 59% van alle respondenten zegt dat ergonomische verantwoorde werkomstandigheden en ondersteuning voor hun gezondheid een belangrijkere rol spelen bij hun keuze van werkgever.


Jongeren hechten hier met name een belang aan, zo blijkt uit het onderzoek door Ergotron, een wereldwijd bedrijf dat zich richt op het verbeteren van de manier waarop mensen werken, leren, spelen en voor anderen zorgen. 65% van alle werknemers tussen 25 en 34 jaar zegt dat de mate van ergonomische verantwoorde werkomstandigheden en ondersteuning voor gezondheid belangrijke criteria zijn in de keuze voor een nieuwe werkgever. Slechts 15% van alle werknemers deelde deze mening niet. Ondanks deze behoefte geeft slechts 34% van de respondenten aan een manager te hebben die hen regelmatig vraagt naar hun fysieke en mentale welzijn. Dit laat zien dat werkgevers deze behoeften dus onvoldoende beantwoorden.

Verder wijzen de onderzoeksresultaten op een duidelijke kloof tussen de apparatuur die werknemers voor hun werk nodig hebben en de apparatuur die zij van hun werkgever ontvangen. Maar liefst 81% vindt het belangrijk om over een laptop te beschikken. Toch zegt slechts 43% van alle respondenten dat ze een laptop van hun werkgever hebben gekregen.

Met het oog op het toenemende aantal applicaties die voor de gemiddelde functie nodig zijn, geven veel werknemers aan graag twee beeldschermen te gebruiken in plaats van één. Hoewel 79% van alle respondenten het gebruik van twee monitors belangrijk vond, heeft slechts 26% een groot formaat beeldscherm van hun werkgever ontvangen. Het technologieaanbod van werkgevers blijft dus sterk achter bij de behoeften van werknemers. 12% zegt helemaal geen apparatuur van hun werkgever te hebben ontvangen, zoals een laptop, ergonomische bureaustoel of een groot formaat beeldscherm. Ook kregen zij geen tegemoetkoming voor de aanschaf van deze apparatuur.

Comfort en mobiliteit op het werk vormen eveneens een belangrijke prioriteit voor werknemers. Hoewel 80% van de respondenten een ergonomische bureaustoel belangrijk vindt, zegt slechts 27% dat hun werkgever hen een dergelijke stoel had aangeboden. Daarnaast wees 72% van de respondenten duidelijk op de noodzaak van een flexibele werkomgeving waarin werknemers afwisselend staand en zittend kunnen werken om hun lichamelijke conditie op peil te houden. Uit het onderzoek bleek dat naar verhouding meer werknemers in de jongere leeftijdscategorieën om een flexibele werkomgeving vragen, maar liefst 90% van alle werknemers tussen de 18 en 24 jaar vond dit belangrijk.

Ook zijn flexibele technologie en draagbare apparatuur van cruciaal belang geworden vanwege de noodzaak om samen te werken met externe teams en de groeiende trend om vanuit huis en andere locaties te werken. 74% van alle respondenten in alle leeftijdscategorieën vindt het belangrijk dat ze hun IT-apparatuur met hen mee kunnen nemen wanneer ze in verschillende ruimtes werken en maar liefst 67% van alle werknemers boven de 55 vindt dit belangrijk. Dit laat duidelijk zien dat organisaties flexibele werkplekken moeten aanbieden die aanpasbare ondersteuning bieden voor de behoeften van uiteenlopende werknemers.

Wilfred Noordam, Country Sales Manager bij Ergotron, vertelt: “De coronacrisis dwong werknemers om over te stappen op hybride- of thuiswerken. Daarmee is het belang van aanpasbare werkstijlen gegroeid. Die zijn nodig om te zorgen voor een veilige en productieve werkomgeving waarin de samenwerking kan gedijen. Alle werknemers, en in het bijzonder de jongere generatie, hebben behoefte aan een flexibele aanlevering van technologie, de optie om staand te werken, de mogelijkheid om hun technologie met zich mee te nemen naar verschillende werkruimtes en een uitgebreidere ondersteuning voor hun welzijn. Veel werkgevers bieden echter nog geen luisterend oor naar deze behoeften. Organisaties zouden op eigen initiatief voorzieningen voor werknemers moeten treffen, en niet pas wanneer werknemers hier expliciet om vragen. Werkgevers moeten een strategie ontwikkelen die een nieuwe invulling geeft aan de manier waarop hun werknemers kunnen werken en die rekening houdt met hun werkelijke behoeften. Dit zou niet alleen moeten gaan om technologie zoals laptops, groot formaat beeldschermen, draai- en kantelbeugels, afstelbare bureaus en ergonomische bureaustoelen, maar ook om speciale oplossingen die de fysieke en mentale gezondheid van werknemers ten goede komen, zoals plannen voor welzijnsmanagement.”

Over het onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd onder 150 respondenten boven de 18 jaar in Nederland. Het ging om kantoormedewerkers die vóór de coronacrisis op kantoor werkten, maar tijdens de lockdown thuis werkten en in het nieuwe normaal zowel thuis als op kantoor zullen werken of permanent zullen thuiswerken. De antwoorden van de respondenten werden gegroepeerd in vijf leeftijdscategorieën: 18-24, 25-34, 35-44, 45-54 en 55+.

Over Ergotron
Ergotron, Inc. is een wereldwijde ontwerper en fabrikant van werkomgevingen die natuurlijke beweging stimuleren en mensen helpen gedijen tijdens het werken, spelen en het zorgen voor anderen. Momenteel veranderen de manieren waarop we met technologie omgaan, met anderen samenwerken en de realisatie van ons persoonlijke potentieel nastreven. Ergotron biedt ondersteuning voor deze ontwikkelingen met innovatieve oplossingen die een einde maken aan beperkingen binnen kantooromgevingen en sectoren als de gezondheidszorg en het onderwijs. Via zijn Customer Solutions-divisie ontwikkelt Ergotron unieke en innovatie producten en toepassingen voor wereldwijd toonaangevende bedrijven. Het bedrijf kent een 39 jaar lange geschiedenis van innovatie. Het beschikt over ruim 200 octrooien en een groeiende portefeuille van merken, waaronder WorkFit™, CareFit™, LearnFit® en JŪV™.

Het hoofdkantoor van Ergotron is gevestigd in Saint Paul in Minnesota. Het bedrijf heeft daarnaast een verkoop- en marketingaanwezigheid in Noord-Amerika, Europa en de regio Asia Pacific. Alle producten zijn ontworpen in de Verenigde Staten en geproduceerd in de faciliteiten van Ergotron in Saint Paul en in China.

 Ga voor meer informatie naar www.ergotron.com/pro.
 
Meer over
Lees ook
EPOS breidt zijn assortiment hoogwaardige zakelijke headsets uit met twee nieuwe reeksen

EPOS breidt zijn assortiment hoogwaardige zakelijke headsets uit met twee nieuwe reeksen

EPOS kondigde vandaag op Integrated Systems Europe 2024 (ISE) in Barcelona de uitbreiding aan van zijn toonaangevende gamma zakelijke headsets. Het nieuwe assortiment omvat twee nieuwe reeksen van geavanceerde bekabelde headsets - de IMPACT 700 en IMPACT 800.

Lenovo en EPOS creëren samen professionele audio-oplossingen voor hybride werken

Lenovo en EPOS creëren samen professionele audio-oplossingen voor hybride werken

Vandaag kondigden Lenovo en EPOS, een pionier in audiotechnologie, een strategische overeenkomst aan om hoogwaardige audio-oplossingen te leveren voor zakelijke gebruikers. De overeenkomst maakt gebruik van de sterke punten van beide merken op het gebied van ontwerp, ontwikkeling, innovatie en marktbereik.

IMPACT 1000 Bluetooth-headsets van EPOS beschikbaar in Nederland

IMPACT 1000 Bluetooth-headsets van EPOS beschikbaar in Nederland

EPOS kondigt aan dat de IMPACT 1000, een on-ear, toekomstbestendigeBluetooth-headset, verkrijgbaar is in Nederland. De IMPACT 1000 is ontworpen voor professionals die waarde hechten aan heldere communicatie en die tijdens online vergaderingen optimaal geconcentreerd willen blijven – zelfs in lawaaiige omgevingen.