Een op zeven scholen overweegt eigen e-sportprogramma

unsplash e-sports

Kans om campusleven te verbeteren en interesse in exacte en technische vakken te stimuleren

Onderzoek van Extreme Networks en eCampus News – een Amerikaans nieuwsmedium voor het hoger onderwijs – toont aan dat e-sport een jonge, maar snel groeiende tak van sport is. Het onderzoek werd gehouden onder 281 bestuurders in het primair, middelbaar en hoger onderwijs, geografisch verdeeld over Noord- en Zuid-Amerika, Zuidoost-Azië, Europa en het Midden-Oosten.

Het wijst uit dat een op de vijf scholen op dit moment al beschikt over een eigen e-sportprogramma, terwijl 71 procent overweegt om een e-sportprogramma te gaan aanbieden. Slechts negen procent meent dat er onder de studenten niet genoeg interesse is om een e-sportprogramma op te tuigen. Het onderzoek onderstreept de opkomst van e-sport en geeft aan dat scholen dit erkennen als effectieve manier om studenten te werven en te behouden, studenten voor te bereiden op de arbeidsmarkt, en het campusleven te verbeteren door het bieden van online-ervaringen. 

Belangrijkste bevindingen uit het onderzoek

  • E-sport verbetert campuservaring, maakt scholen interessanter voor (nieuwe) leerlingen en draagt bij aan grotere variatie in activiteiten. Een overgrote meerderheid (88 procent) van de scholen die e-sport in het vakkenpakket hebben, meent dat dit bijdraagt aan een grotere variatie in buitenschoolse activiteiten. 56 procent vindt dat de totale campuservaring verbetert, 47 procent ziet groei in de interesse in technische en exacte vakken, terwijl 41 procent vindt dat e-sport de school aantrekkelijker maakt voor nieuwe studenten. Scholen ervaren ook dat e-sport een positief effect heeft op het ontwikkelen van veelgevraagde beroepsvaardigheden. Een voorbeeld is SUNY Canton University in New York – aangesloten bij de National Association of College Esports (NACE) –, dat e-sport onderdeel maakte van game-ontwerp, technische communicatie, cybersecurity en multimedia.
  • League of Legends en Overwatch zijn het populairst: de grootste games in professionele e-sportcompetities zijn, volgens Esports Earnings, Dota 2 en Counter Strike, gemeten in prijzengeld. Het onderzoek van Extreme laat zien dat op scholen de games League of Legends en Overwatch het klassement aanvoeren. Van de scholen die een e-sportprogramma aanbieden, heeft 81 procent een team League of Legends en vijftig procent speelt mee met Overwatch, gevolgd door Fortnite (37 procent). Veel genoemd zijn verder FIFA, Hearthstone, Dragonball Fighter Z, Rocket League en Super Smash Brothers.
  • Scholen zetten studiebeurzen in om e-sporttalent aan te trekken: twintig procent van de scholen biedt studiebeurzen aan om talentvolle e-sporters aan te moedigen om zich bij hen in te schrijven als student; 67 procent denkt erover om dit te gaan doen.
  • (Onterechte) angst voor hoge kosten e-sport:45 procent van de ondervraagde scholen noemt ‘hoge kosten’ als belangrijkste obstakel om e-sport in het vakkenpakket op te nemen. Uit het onderzoek blijkt echter dat 69 procent van de scholen die op dit moment al een e-sportprogramma aanbieden, de jaarlijkse uitgaven schatten op minder dan 10.000 dollar.
  • IT-infrastructuur is cruciaal: 59 procent van de scholen met e-sport in het pakket heeft een speciaal voor dit doel ingerichte e-sportfaciliteit of is van plan om die te bouwen. Om succesvol te kunnen zijn met e-sport, is het echter noodzakelijk dat deze faciliteiten de juiste IT-infrastructuur hebben. Het netwerk is een kritische component bij het opzetten van een e-sportprogramma, bij het verbinden van grote aantallen gaming-stations, bij het minimaliseren van uitval en bij het garanderen van een goede kijkervaring. Scholen hebben betrouwbare en supersnelle verbindingen nodig (bekabeld en draadloos) om het optimale te halen uit hun e-sportprogramma's.