Duurzaam digitaal transformeren noodzakelijk voor lange termijn succes

Door de COVID-19 pandemie zijn mensen anders naar de toekomst gaan kijken. Bedrijven en non-profit organisaties doen er verstandig aan daar proactief op te anticiperen voor hun lange termijn succes. Uit een onderzoek door Tech-Clarity in opdracht van Dassault Systèmes blijkt dat digitalisering, duurzaamheid en winstgevendheid belangrijke succesfactoren zijn. Verder zijn businessmodellen, producten/diensten en mensen de strategische pijlers voor een duurzame digitale transformatie. John Kitchingman, Managing Director EuroNorth (link) en Jeroen Hanekamp, General Manager DELMIA Quintiq gaven een toelichting over de  onderzoeksresultaten.

 

Toenemende risico’s

DS_JohnKitchingman400286

Uit Tech-Clarity’s onderzoek naar ‘Executive strategies for long term business success’ onder 154 C-level managers van organisaties met meer dan 1.000 medewerkers, blijkt dat de businessrisico’s toenemen (link). Zo’n driekwart van de respondenten ervaart dit namelijk en bijna een derde zelfs significant. Vooral grote bedrijven vinden dat hun marktpositie wordt bedreigd door disruptieve startups en snel veranderende omstandigheden. Volgens Kitchingman is het beter laten samenwerken van alle betrokken afdelingen en partners belangrijk om sneller te kunnen innoveren en wendbaarder te worden. Dat is praktisch gezien te realiseren door alle ondersteunende systemen en softwaretoepassingen te integreren in de cloud, zoals Dassault Systèmes’ 3DEXPERIENCE-platform.

Succesfactoren

De belangrijkste succesfactoren zijn volgens alle ondervraagden hun korte termijn winstgevendheid,  de bedrijfs- en merkperceptie, digitale transformatie en duurzaamheid. Bijna de helft beschouwt digitale transformatie kritisch voor de lange termijn, terwijl ruim een kwart datzelfde van duurzaamheid vindt. Verder baseren de ondervraagde C-level managers hun lange termijn strategie vooral op marktkansen, groeidoelstellingen en de behoeften en druk van klanten. Kitchingman vertelde over de digitale transformatie van Jaguar Land Rover, als voorbeeld van hoe een wereldwijd opererend bedrijf zijn lange termijn succes vorm geeft. Wat het anticiperen op marktkansen betreft is Dassault Systèmes zelf een interessant voorbeeld, onder andere door de begin dit jaar geannonceerde ‘From Things to Life’ focus.

Sneller innoveren

DS_JeroenHanekamp2-400268

Een ander voorbeeld van sneller innoveren omdat alle betrokkenen multidisciplinair online samenwerken en informatie eenvoudiger met elkaar kunnen delen, is de ontwikkeling van COVID-19 vaccins. In 2020 zijn meerdere effectieve vaccins ontwikkeld en in veel kortere tijd op de markt gebracht dan ooit tevoren. Dassault Systèmes speelt daarin ook een rol omdat farmaceutische bedrijven zoals Moderna het platform Rave Clinical Cloud van Medidata inzetten voor het verwerken van alle data van klinische testen. Tijdens de toelichting over het Tech-Clarity onderzoek vertelde Hanekamp dat er tevens landen zijn die DELMIA Quintiq gebruiken voor het plannen van hun vaccin-distributie. Deze oorspronkelijk in Nederland ontwikkelde software wordt in diverse markten wereldwijd gebruikt voor complexe planningsbehoeften.

Virtual twin experiences

Virtueel samenwerken heeft in 2020 zo’n impuls gekregen dat het ook na de pandemie een belangrijk aspect zal blijven van het ‘nieuwe normaal’. Omdat het mensen (reis)tijd bespaart en alle beschikbare informatie eenvoudiger online te delen en te managen is dan in fysieke kantoorlocaties. Dassault Systèmes heeft als strategie het virtueel samenwerken binnen organisaties te verrijken met virtual twin experiences, die de echte wereld steeds nauwkeuriger benaderen. Deze virtuele twin experiences bieden organisaties de kans om zonder fysieke beperkingen creatieve ideeën en toepassingen te onderzoeken, alvorens een product of dienst op de markt te brengen. Maar ook nieuwe producten en diensten beter af te stemmen op de mens en natuur, om met duurzame innovaties hun toekomstige succes te borgen.

Lees ook
Drie prioriteiten voor hybride werken in de mkb-maakindustrie

Drie prioriteiten voor hybride werken in de mkb-maakindustrie

Hybride werken is inmiddels gemeengoed, ook in de maakindustrie. Toch geeft slechts 11% van de Europese mkb-organisaties in de maakindustrie aan dat ze alle IT-faciliteiten in huis hebben om hybride werken optimaal te faciliteren. Dat blijkt uit onderzoek van Dynabook. Daarom geeft de laptopspecialist drie tips om hybride werken beter te ondersteu1

Vier tips om tijdsverlies door IT-uitval terug te dringen

Vier tips om tijdsverlies door IT-uitval terug te dringen

Systemen en devices die niet doen wat ze moeten doen; het is een grote ergernis voor iedere werknemer. Bovendien heeft het ook gevolgen voor de dagelijkse bedrijfsvoering – wanneer werknemers niet verder kunnen omdat hun IT hapert, heeft dat uiteraard een negatieve invloed op hun productiviteit. Voor mkb-organisaties zijn die gevolgen immens; een1

Dit zijn volgens Qualtrics de consumententrends van 2023

Dit zijn volgens Qualtrics de consumententrends van 2023

Volgens het 2023 Global Consumer Trends Report van Qualtrics zoeken consumenten in toenemende mate naar menselijk contact in hun interacties met merken. Praten met een behulpzame, empathische servicemedewerker is vandaag de dag belangrijker voor klanten dan een iets kortere wachttijd totdat je geholpen wordt.