Duurzaam digitaal transformeren noodzakelijk voor lange termijn succes

Door de COVID-19 pandemie zijn mensen anders naar de toekomst gaan kijken. Bedrijven en non-profit organisaties doen er verstandig aan daar proactief op te anticiperen voor hun lange termijn succes. Uit een onderzoek door Tech-Clarity in opdracht van Dassault Systèmes blijkt dat digitalisering, duurzaamheid en winstgevendheid belangrijke succesfactoren zijn. Verder zijn businessmodellen, producten/diensten en mensen de strategische pijlers voor een duurzame digitale transformatie. John Kitchingman, Managing Director EuroNorth (link) en Jeroen Hanekamp, General Manager DELMIA Quintiq gaven een toelichting over de  onderzoeksresultaten.

 

Toenemende risico’s

DS_JohnKitchingman400286

Uit Tech-Clarity’s onderzoek naar ‘Executive strategies for long term business success’ onder 154 C-level managers van organisaties met meer dan 1.000 medewerkers, blijkt dat de businessrisico’s toenemen (link). Zo’n driekwart van de respondenten ervaart dit namelijk en bijna een derde zelfs significant. Vooral grote bedrijven vinden dat hun marktpositie wordt bedreigd door disruptieve startups en snel veranderende omstandigheden. Volgens Kitchingman is het beter laten samenwerken van alle betrokken afdelingen en partners belangrijk om sneller te kunnen innoveren en wendbaarder te worden. Dat is praktisch gezien te realiseren door alle ondersteunende systemen en softwaretoepassingen te integreren in de cloud, zoals Dassault Systèmes’ 3DEXPERIENCE-platform.

Succesfactoren

De belangrijkste succesfactoren zijn volgens alle ondervraagden hun korte termijn winstgevendheid,  de bedrijfs- en merkperceptie, digitale transformatie en duurzaamheid. Bijna de helft beschouwt digitale transformatie kritisch voor de lange termijn, terwijl ruim een kwart datzelfde van duurzaamheid vindt. Verder baseren de ondervraagde C-level managers hun lange termijn strategie vooral op marktkansen, groeidoelstellingen en de behoeften en druk van klanten. Kitchingman vertelde over de digitale transformatie van Jaguar Land Rover, als voorbeeld van hoe een wereldwijd opererend bedrijf zijn lange termijn succes vorm geeft. Wat het anticiperen op marktkansen betreft is Dassault Systèmes zelf een interessant voorbeeld, onder andere door de begin dit jaar geannonceerde ‘From Things to Life’ focus.

Sneller innoveren

DS_JeroenHanekamp2-400268

Een ander voorbeeld van sneller innoveren omdat alle betrokkenen multidisciplinair online samenwerken en informatie eenvoudiger met elkaar kunnen delen, is de ontwikkeling van COVID-19 vaccins. In 2020 zijn meerdere effectieve vaccins ontwikkeld en in veel kortere tijd op de markt gebracht dan ooit tevoren. Dassault Systèmes speelt daarin ook een rol omdat farmaceutische bedrijven zoals Moderna het platform Rave Clinical Cloud van Medidata inzetten voor het verwerken van alle data van klinische testen. Tijdens de toelichting over het Tech-Clarity onderzoek vertelde Hanekamp dat er tevens landen zijn die DELMIA Quintiq gebruiken voor het plannen van hun vaccin-distributie. Deze oorspronkelijk in Nederland ontwikkelde software wordt in diverse markten wereldwijd gebruikt voor complexe planningsbehoeften.

Virtual twin experiences

Virtueel samenwerken heeft in 2020 zo’n impuls gekregen dat het ook na de pandemie een belangrijk aspect zal blijven van het ‘nieuwe normaal’. Omdat het mensen (reis)tijd bespaart en alle beschikbare informatie eenvoudiger online te delen en te managen is dan in fysieke kantoorlocaties. Dassault Systèmes heeft als strategie het virtueel samenwerken binnen organisaties te verrijken met virtual twin experiences, die de echte wereld steeds nauwkeuriger benaderen. Deze virtuele twin experiences bieden organisaties de kans om zonder fysieke beperkingen creatieve ideeën en toepassingen te onderzoeken, alvorens een product of dienst op de markt te brengen. Maar ook nieuwe producten en diensten beter af te stemmen op de mens en natuur, om met duurzame innovaties hun toekomstige succes te borgen.

Lees ook
Verbeter de samenwerking, productiviteit en beveiliging met GO KYOCERA, één veilig en efficiënt cloud SaaS-platform

Verbeter de samenwerking, productiviteit en beveiliging met GO KYOCERA, één veilig en efficiënt cloud SaaS-platform

In de snel veranderende zakelijke wereld staan organisaties voor de uitdaging om samenwerking tussen werknemers op kantoor en op afstand te waarborgen, terwijl de productiviteit optimaal blijft. Tegelijk is het beschermen van gevoelige informatie van cruciaal belang.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1

IMPACT 1000 Bluetooth-headsets van EPOS beschikbaar in Nederland

IMPACT 1000 Bluetooth-headsets van EPOS beschikbaar in Nederland

EPOS kondigt aan dat de IMPACT 1000, een on-ear, toekomstbestendigeBluetooth-headset, verkrijgbaar is in Nederland. De IMPACT 1000 is ontworpen voor professionals die waarde hechten aan heldere communicatie en die tijdens online vergaderingen optimaal geconcentreerd willen blijven – zelfs in lawaaiige omgevingen.