Driekwart CIO's zegt dat snellere innovatie customer experience in gevaar brengt

Dynatrace, specialist in software intelligence, heeft de resultaten bekendgemaakt van een onafhankelijk wereldwijd onderzoek onder 800 CIO's. Daaruit blijkt dat bij 73% van de ondervraagde organisaties de behoefte aan snellere digitale innovatie de customer experience in gevaar brengt. Gemiddeld worden er per werkuur drie nieuwe software updates geïnstalleerd, om de concurrentiedruk en toenemende verwachtingen van klanten bij te houden. 89% van de CIO's verwacht de komende jaren nog sneller updates beschikbaar te moeten stellen, met de nodige risico's. 64% van de CIO's gaf toe dat ze nu al onder druk staan om een compromis te sluiten tussen sneller innoveren en de behoefte klanten een betere software experience te bieden.

Het nieuwe onderzoek onder CIO's maakt de uitdagingen inzichtelijk van organisaties die steeds flexibeler en sneller willen innoveren. Andere belangrijke bevindingen zijn:

  • Cloud services vergroten de flexibiliteit, maar CIO's worstelen met
    • Garanderen dat de softwareprestaties niet verminderen (67%)
    • Aantonen of het verplaatsen van een applicatie naar de cloud de beoogde voordelen heeft opgeleverd (57%)
    • Bepalen of een applicatie geschikt is voor de cloud (55%)
    • Herarchitecteren van legacy-applicaties voor gebruik in de cloud (51%)
    • Organiseren dat de gebruikerservaring niet vermindert tijdens het migratieproces (48%)
  • Gebrek aan samenwerking en inzicht vertraagt innovaties
    • 78% van de CIO's gaf aan dat hun organisatie te maken heeft gehad met vertragingen van IT-projecten, die te voorkomen zijn als de ontwikkelaars en operationele teams beter samenwerken
    • CIO's geven aan dat digitale transformatie initiatieven ontsporen door:
      • IT-storingen door externe factoren (55%)
      • IT-storingen veroorzaakt door interne veranderingen (50%)
      • Verbeteren van slechte code die erdoor is gedrukt (45%)
  • Bij gebruik van DevOps is het verbeteren van de samenwerking een grote uitdaging:
    • 68% heeft al een DevOps-cultuur geïmplementeerd of onderzoekt deze om de samenwerking te verbeteren en de innovatie te versnellen
    • 74% van de CIO's gaf aan dat DevOps-projecten vaak ondermijnd worden door gebrek aan gedeelde gegevens en tools, wat het voor IT-teams moeilijk maakt om één versie van 'de waarheid' te krijgen
    • 56% van de CIO's identificeerde verschillen in prioriteiten tussen afdelings silo's als een extra barrière voor de DevOps-acceptatie

"Elke organisatie is tegenwoordig ook een softwarebedrijf", zegt Andreas Grabner, DevOps Activist bij Dynatrace. "Marktleiders als Amazon brengen per seconde meerdere software-updates uit. De moderne methode van software uitrollen gaat via flexibele en snelle ontwikkelcycli en implementeren binnen schaalbare hybride cloudomgevingen. Tegelijkertijd verwachten eindgebruikers dat de gestage stroom van nieuwe functies en updates perfect werkt. Daarom staat IT voor de uitdaging snel te blijven leveren, terwijl ze overstappen naar een cloudarchitectuur en de gebruikerservaring moeten waarborgen."

"De uitdaging voor alle organisaties is om een holistisch beeld te krijgen van de DevOps pijplijn - van idee, tot code, tot gebruikerservaring", vervolgt Grabner. "Sinds DevOps volwassen is geworden proberen organisaties software-ontwikkelingen steeds meer te integreren en te automatiseren. Met als doel sneller, met een hoge kwaliteit en minder handmatig werk updates vrij te geven. Het is interessant om te zien dat AI een nog grotere rol speelt bij het verminderen van handmatig werk. Dan blijft er meer tijd over voor de essentie: betere software schrijven, snel implementeren en perfecte software-ervaringen leveren."

*Het rapport 'Speed of Innovation in the Cloud: Top 5 Challenges', is opgesteld in opdracht van Dynatrace en gebaseerd op een wereldwijd onderzoek door Vanson Bourne onder 800 CIO's in grote ondernemingen met meer dan 1.000 werknemers.

Meer over
Lees ook
Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos introduceert Q-score: de eerste universele kwantum metrische referentie die kan worden toegepast op alle programmeerbare kwantum-processors. Atos’ Q-score meet de effectiviteit van kwantum-systemen bij het oplossen van real-life problemen die niet kunnen worden opgelost door traditionele computers

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tij1

Nederland bezuinigt op klantenservice

Nederland bezuinigt op klantenservice

Volgens The New CX Mandate, een wereldwijd onderzoek onder 1500 senior klantenservicemanagers is Nederland het enige onderzochte Europese land waar de budgetten voor klantenservice het afgelopen jaar afnamen. Onderzoek door Censuswide in opdracht van Freshworks Inc. wijst uit dat Nederlandse klantenservicemanagers het in 2020 met gemiddeld 12% min1