Domeinnamen met .nl populairst onder Nederlandse ondernemers

internet

Maar liefst drie kwart van de Nederlandse ondernemers heeft een website die eindigt op .nl. 74 procent van de Nederlandse ondernemers geeft aan dat hun belangrijkste bedrijfswebsite eindigt op de extensie .nl. Van de ondernemers die van plan zijn een domeinnaam te registreren, geeft 79 procent aan voorkeur te hebben voor een .nl-extensie.

Dat blijkt uit onderzoek van MediaTest in opdracht van SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland). Dit onderzoek is online uitgevoerd in november 2015 en hieraan hebben 501 ondernemers, met en zonder domeinnaam, deelgenomen. Het betrof 96 startende bedrijven en 405 bedrijven die langer dan een jaar bestaan.

Aantal domeinnaamextensies stijgt

Het aantal domeinnaamextensies is in de afgelopen jaren wereldwijd sterk toegenomen, maar dit is in de voorkeuren van ondernemers niet terug te zien. Ondernemers die niet voor een .nl-domeinnaam gekozen hebben, gebruiken meestal een .com-webadres (19%), doorgaans voor internationale toepassingen. Slechts een klein deel (7%) van de Nederlandse ondernemers kiest voor een andere extensie dan .nl of .com. Denk hierbij aan extensies als .info, .eu of .nu.

De domeinextensie .nl wordt door de meerderheid van de ondernemers gezien als het meest aansprekend voor zakelijk gebruik. Een website eindigend op. nl associeert men met ‘serieus’, ‘vertrouwd’, ‘veilig’, ‘lokaal’, ‘bekend’ en ‘fun’. De .com-extensie wordt vooral gezien als een grootzakelijk domein met een groot (internationaal) bereik.

Domeinnaam kiezen

Bij het kiezen van een zakelijke domeinnaam zijn drie aspecten van belang, zo blijkt uit het onderzoek: De vindbaarheid van de domeinnaam (88%), dat de naam makkelijk te onthouden is (88%) en dat deze een serieus en zakelijk imago weergeeft (81%). Startende bedrijven vinden dit ook de belangrijkste aspecten, maar kiezen relatief vaker voor een domeinnaam die leuk of amusant is (48%).

Startende ondernemers hebben in vergelijking met gevestigde ondernemers veel moeite met het vinden van een goede domeinnaam. 41 procent van de starters geeft aan hier moeite mee te hebben.

Belang website neemt toe

Uit het onderzoek blijkt niet alleen dat .nl de voorkeur van ondernemend Nederland geniet. Ook komt naar voren dat de meerderheid van de ondernemers (57%) verwacht dat het belang van een goede website zal blijven toenemen. 41 procent denkt dat dit gelijk zal blijven en slechts 2 procent verwacht dat het belang in de toekomst af zal nemen.

Een kwart van de Nederlandse ondernemers vindt een zakelijke website onmisbaar. 46 procent zegt dat de zakelijke website weliswaar niet onmisbaar, maar wel belangrijk is. Voor slechts 5 procent speelt een website nauwelijks een rol.

Hoewel een zakelijke website belangrijk wordt gevonden, zijn er wel degelijk ondernemers die aangeven dat zij overwegen een van hun websites te vervangen door andere online media. Bijvoorbeeld door een pagina op social media (38%) of door een app (36%).

Infographic

SIDN heeft de resultaten van het onderzoek verzameld in een infographic (pdf).

Meer over
Lees ook
ACM maakt einde aan ‘routerdwang’

ACM maakt einde aan ‘routerdwang’

Met ingang van 28 januari 2022 mogen consumenten en bedrijven in Nederland zelf hun modem kiezen en zijn hiermee niet meer afhankelijk van hun internetprovider. Ongeacht het type aansluiting (DSL, kabel, glasvezel, mobiel) kunnen consumenten dan zelf beslissen of zij een apparaat van de provider willen gebruiken of een eigen modem willen aansluite1

Nieuwe beleidsregel “Handhaving Besluit Eindapparaten” legt basis voor vrije keuze internetapparatuur in Nederland

Nieuwe beleidsregel “Handhaving Besluit Eindapparaten” legt basis voor vrije keuze internetapparatuur in Nederland

Gisteren werd het officieel: in de toekomst hebben particulieren en bedrijven in Nederland het wettelijke recht om zelf te bepalen welke apparatuur zij gebruiken voor hun internettoegang. Aan de publicatie van de nieuwe beleidsregel "Handhaving Besluit Eindapparaten" ging jarenlang getouwtrek vooraf over het zogenaamde netwerkaansluitpunt.

Onderzoek Jimdo: 37 procent van mkb  bouwt geen bedrijfswebsite vanwege gebrek aan technische kennis

Onderzoek Jimdo: 37 procent van mkb bouwt geen bedrijfswebsite vanwege gebrek aan technische kennis

Meer dan een derde van de zzp’ers en mkb-bedrijven in Nederland (37 procent) die nog geen bedrijfswebsite heeft, denkt dat ze hiervoor te weinig technische kennis hebben. 32 procent van de respondenten geeft aan door een gebrek aan tijd geen website (laten) maken. Van de zzp’ers en mkb’ers met een website noemt 89 procent een website essentieel vo1