DNV: Vaardigheden cruciaal voor succesvolle AIimplementatie

Twee op de tien organisaties zijn momenteel bezig met het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI), zo blijkt uit het onderzoeksrapport van DNV: "Aan de start van het AI-traject". Voor dit onderzoek zijn 1.626 organisaties in Europa, NoordAmerika, Midden- en Zuid-Amerika en Azië ondervraagd. De resultaten benadrukken dat 21% van de organisaties bezig is met het implementeren van AI. De belangrijkste drijfveren voor deze organisaties zijn onder andere het stroomlijnen van activiteiten en kostenbesparingen. Het rapport identificeert echter ook belangrijke belemmeringen, waaronder het gebrek aan technische expertise en weinig begrip van AI.
Van de organisaties die AI implementeren, noemt 62% efficiëntie en kostenbesparing als belangrijkste beweegredenen, terwijl 46% wijst op de toegenomen waarde van bestaande diensten en producten. Ondanks deze drijfveren toont het onderzoek van DNV een zorgwekkend gebrek aan technische kennis aan onder de respondenten. Maar liefst 44% van de organisaties geeft aan dat onvoldoende technische kennis hun inspanningen om AI te implementeren in de weg staat. Slechts 6% van de respondenten beschouwt zichzelf als zeer deskundig op het gebied van AI, terwijl 25% zichzelf als matig deskundig beoordeelt. Daarentegen omschrijft 53% hun kennis als enigszins adequaat en geeft 16% toe helemaal geen kennis te hebben.
"Ons rapport benadrukt de behoefte aan meer gespecialiseerde AI-vaardigheden om AItechnologieën beter te begrijpen, kritisch te evalueren en weloverwogen beslissingen te nemen over het gebruik ervan", zegt Barbara Frencia, CEO DNV Business Assurance. "Ons onderzoek toont aan dat veel organisaties hun vaardigheden moeten verbeteren om hun AI-initiatieven van de grond te krijgen. Het is belangrijk om te realiseren dat de medewerkers die in organisaties met AI werken niet per se experts op dit gebied zijn, maar dat het werknemers zijn die nieuwe taken hebben gekregen. Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat hoe verder u bent, des te groter de voordelen van AI zijn. Maar het is een kwestie van aan de slag gaan met competentieontwikkeling."
Het rapport benadrukt ook de noodzaak van een gestructureerde aanpak voor de implementatie van AI. Iets meer dan een derde van de ondervraagde organisaties overweegt een managementsysteem in te voeren om een verantwoorde implementatie, gebruik en beheer van AI-technologieën te waarborgen. De bekendheid met de internationale norm ISO/IEC 42001, die dient als managementsysteem voor AI, blijft echter laag. Slechts 11% van de respondenten is bekend met deze norm.
"We denken dat het belangrijk is om verschillende dingen tegelijk in gedachten te houden als het gaat om AI," voegde Frencia eraan toe. "Kennis en competenties moeten vergroot worden om zakelijke voordelen te behalen. Daarnaast helpt een gestructureerde aanpak in de vorm van een managementsysteem om te garanderen dat de AI-oplossingen veilig, betrouwbaar, ethisch en in overeenstemming met de geldende regelgeving zijn.”
Vaardigheden cruciaal voor succesvolle AIimplementatie
(Link naar volledige onderzoek)
Meer over
Lees ook
AI Coach van Culture Amp helpt managers met vertrouwen leiding te geven door gepersonaliseerde inzichten, vakkundige coaching en effectieve actieplannen
Culture Amp, bekend van hun employee experience platform, maakt vandaag bekend dat zijn nieuwe oplossing AI Coach vanaf het derde kwartaal van 2025 verkrijgbaar is. AI Coach is ontwikkeld om leiderschapsprestaties naar een hoger niveau te brengen. De oplossing biedt managers gepersonaliseerde, contextuele en wetenschappelijk onderbouwde coaching
NTT DATA lanceert Smart AI Agent Ecosystem
NTT DATA, kondigt een uitgebreid en robuust Smart AI Agent Ecosystem aan met sectorspecifieke oplossingen om klanten te helpen hun bedrijf te transformeren. NTT DATA introduceert ook een gepatenteerde plug-in-oplossing die verouderde bots omzet
EPAM versterkt strategische samenwerking op Gen AI met AWS
EPAM Systems, Inc., een bedrijf in digitale transformatie en product-engineering, kondigt aan dat het zijn strategische samenwerkingsovereenkomst (SCA) met Amazon Web Services (AWS) heeft uitgebreid met een focus op het ontwikkelen van generatieve kunstmatige intelligentie (Gen AI)-oplossingen



