BST Midden Brabant digitaliseert bouwprocessen met PlanRadar

planradar-2022-05

 

Bouwbedrijf BST Midden Brabant B.V. laat zien dat ook midden- en kleinbedrijven veel baat kunnen hebben bij het gebruik van digitale oplossingen. Het bedrijf implementeerde eind vorig jaar de Saas-oplossingen van PlanRadar om bouwprocessen online te beheren. Daardoor is niet alleen de efficiëntie van de uitvoering verbeterd maar ook de klantenservice.

BST Midden Brabant B.V. is gevestigd in Waalwijk en gespecialiseerd in verbouwingen. Met een team van zo’n 40 man verzorgt het bedrijf complete verbouwingstrajecten: van de grondwerkzaamheden, de fundering, het metselwerk, de dakwerkzaamheden tot en met de gehele afbouw waaronder ook schilderen en stukadoren. BST Midden Brabant werkt samen met andere gespecialiseerde bedrijven en kan zijn klanten daardoor een totaalpakket van ontwerp tot en met oplevering bieden. In het tienjarige bestaan heeft het bedrijf een grote hoeveelheid woningen, commercieel vastgoed en overheidsprojecten gerealiseerd. Daaronder enkele prachtige projecten, zoals de horecazaak Secret Bar & Kitchen in Den Bosch.

Digitaliseringsbehoefte

Nadat eigenaar Arek Jarzabek zich begin 2021 realiseerde dat zijn verbouwbedrijf stappen moest maken in het digitaliseren van de werkprocessen, ging hij op zoek naar een oplossing. “Ik wilde een manier vinden om de communicatielijnen in het bedrijf korter te maken en beter toezicht te kunnen houden op afspraken en processen”, aldus Jarzabek. Hij hoopte door soepelere processen de efficiency te verhogen en zo tijd en geld te besparen. Nadat hij verschillende programma’s bekeken had, kwam hij terecht bij PlanRadar.

“Na een presentatie van Jesper de Vries, country manager Nederland van Planradar, over het systeem voor het hele team was ik meteen verkocht. Ik vond het belangrijk dat alle collega’s aanwezig waren om het systeem te leren kennen. PlanRadar overtuigde vooral door de veelzijdigheid en het gebruiksgemak.” Nadat hij en zijn collega’s in november 2021 een pilot van een maand succesvol hadden afgerond, ging BST met ingang van december aan de slag met PlanRadar. Met behulp van 5 licenties werkten het team en de externe collega’s samen om de projecten in goede banen te leiden.

Realtime aansturing

“Ik heb in het begin zelf uitgebreid de tijd genomen om de portal en al zijn functies goed te onderzoeken. Er is zo veel mogelijk! Wij investeren aan het begin van een project extra tijd om het project in PlanRadar op te zetten. Daardoor besparen we tijdens de uitvoering van projecten meer tijd,” legt Jarzabek uit. “Nu verdelen en beheren we taken via de portal van Planradar en kunnen we alle werkzaamheden op de voet volgen. We kunnen de projecten altijd en overal bespreken omdat alle documentatie voor iedereen toegankelijk is. Het systeem is zo efficiënt dat ik nog voordat ik terug ben op kantoor de collega’s met taken kan voorzien. Door de realtimefuncties zoals het aanmaken van tickets, het inspreken van memo’s en het delen van foto’s kan ik projecten onmiddellijk afhandelen. Dankzij automatische meldingen aan verantwoordelijken vanuit de portal is iedereen op de hoogte en kan men meteen aan de slag.”

Klantenservice

Ook de klantenservice van BST Midden Brabant is dankzij PlanRadar vooruit gegaan. “Als een klant in het weekend belt met vragen over een project, log ik gewoon via de tablet in en kan dan meteen alle vragen beantwoorden. Vroeger moest men tot maandag wachten en duurde het een tijdje om alle informatie bij de verantwoordelijken op te halen. Nu zijn alle gegevens in één oogopslag zichtbaar omdat PlanRadar de centrale plek is waar alle informatie samenkomt.”

Digitale dossiers

“We hebben dankzij PlanRadar een grote sprong gemaakt in de digitalisering van onze processen. Vroeger werkten we met bouwtekeningen en veel losse bladen maar nu zijn de dossiers compleet digitaal. Een project wordt op de PC in het portaal van Planradar aangemaakt. Taken worden verdeeld en het proces wordt realtime op de smartphones of tablets van de collega’s bijgehouden. We zijn nooit informatie kwijt en hoeven nooit te wachten, omdat alle gegevens altijd inzichtelijk zijn. Voor mij is het ook een groot voordeel dat ik altijd mee kan kijken en zo op de hoogte ben van de vooruitgang. Zonodig kan ik op tijd bijsturen. We gebruiken het portaal van Planradar trouwens ook om rapportages van inspecties te maken.

“In de vier maanden dat we PlanRadar gebruiken hebben we al meer dan 30 projecten met de software van PlanRadar beheerd”, aldus Jarzabek. “De investering heeft echt geloond. Nu kunnen we onze missie ‘efficiënt en gestructureerd werken’ nog beter realiseren. Dankzij PlanRadar is ons hele werkproces gedigitaliseerd - van ontwerp tot oplevering.”

 
Lees ook
Ontwikkelaar van e-bikes QWIC faciliteert toekomstige groei met GROW with SAP

Ontwikkelaar van e-bikes QWIC faciliteert toekomstige groei met GROW with SAP

Ontwikkelaar van innovatieve en duurzame e-bikes QWIC kiest voor SAP S/4HANA Cloud als nieuwe ERP-oplossing. Vanwege het open karakter van deze oplossing is het zeer eenvoudig om SAP S/4HANA Cloud naadloos te integreren met andere applicaties in het IT-landschap. Daarnaast biedt deze oplossing QWIC het ideale platform om continu nieuwe innovaties1

Crayon erkend als leider in de Gartner Magic Quadrant 2023

Crayon erkend als leider in de Gartner Magic Quadrant 2023

Crayon is uitgeroepen als een leider in de meest recente Gartner Magic Quadrant voor Software Asset Management Managed Services.

Flexport introduceert AI-gebaseerd self-service platform

Flexport introduceert AI-gebaseerd self-service platform

Flexport presenteert een innovatieve, AI-gebaseerde end-to-end oplossing voor wereldwijde handel. Deze oplossing biedt volledig nieuwe mogelijkheden, met name voor kleine bedrijven en ondernemers. Het gebruiksvriendelijke platform biedt met één klik toegang tot een breed scala aan diensten in de supply chain, waaronder financiering, zeevracht, luc1