BSA: bijna een kwart van de Nederlandse software is ongelicentieerd

Ondanks de link tussen ongelicentieerde software en cyberaanvallen, gebruiken Nederlandse computergebruikers veel pc-software waar zij niet de juiste licenties voor hebben. Dat blijkt uit de Global Software Survey, een onderzoek onder consumenten, IT-managers en mensen die gebruikmaken van bedrijfs-pc’s, uitgevoerd door BSA | The Software Alliance.Het onderzoek, Seizing Opportunity Through License Compliance, wees uit dat in Nederland een daling van 1 procentpunt is opgetreden ten opzichte van het vorige peilmoment uit 2013. Dat betekent dat momenteel 24 procent van de pc-software in Nederland ongelicentieerd is. Internationaal gezien een relatief goede score, te danken aan de volwassen, vlakke markt in Nederland. Dat er een daling optrad, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat bedrijven vaker software asset management (SAM) toepassen en software steeds meer wordt afgenomen op abonnementsbasis.
Toch is een aandeel van bijna een kwart van alle pc-software in Nederland dat niet over de juiste licenties beschikt, nog steeds hoog. Gezien de sterke connectie tussen cyberaanvallen en incompliant pc-software, spelen individuen en bedrijven met vuur wanneer ze software zonder licenties installeren. De kans dat de gebruiker malware tegenkomt wordt hiermee namelijk veel groter, en de kosten van het omgaan met malware-incidenten zijn hoog: zo kostten cyberaanvallen bedrijven alleen al in 2015 meer dan vierhonderd miljard dollar. Er is dan ook nog ruimte voor verbetering.
Victoria A. Espinel, president en CEO van BSA |The Software Alliance: “Ons onderzoek benadrukt dat het voor bedrijven erg belangrijk is zich bewust te zijn van wat pc-software op het bedrijfsnetwerk doet. Veel CIO’s weten de volledige omvang van software op hun systemen niet, laat staan of die software compliant is.”
world-map-BSA-6-615x462
Belangrijke bevindingen uit het onderzoek:
  • In 2015 was 39 procent van de geïnstalleerde software op computers wereldwijd niet juist gelicentieerd. Dat is maar een kleine afname ten opzichte van de 43 procent die naar voren kwam in BSA’s vorige wereldwijde onderzoek in 2013.
  • Zelfs in bepaalde kritische branches was ongelicentieerd gebruik opvallend hoog. Wereldwijd hebben banken, verzekeringsmaatschappijen en de beveiligingssector hierin een aandeel van 25 procent.
  • CIO’s vermoeden dat 15 procent van hun werknemers pc-software op het netwerk zetten zonder dat ze daar weet van hebben. Maar ze onderschatten het probleem aanzienlijk: het percentage dat aangeeft ongeautoriseerde software op het netwerk te zetten is met 26 procent van de werknemers bijna twee keer zo hoog
Ondanks deze cijfers, laten de resultaten zien dat er wel degelijk veel bewustzijn is voor het probleem. CIO’s maken zich vooral zorgen om dataverlies naar aanleiding van dit soort beveiligingsincidenten. Daarnaast geven ze aan dat het vermijden van beveiligingsdreigingen voor hen een belangrijke reden om ervoor te zorgen dat de pc-software op hun netwerken legitiem en volledig gelicentieerd is. In de bredere enquête onder werknemers, zegt 60 procent dat het beveiligingsrisico van ongelicenseerde pc-software een belangrijke reden is om legitieme, volledig gelicentieerde software te gebruiken.
Het onderzoeksrapport voegt hieraan toe dat bedrijven de cybersecurityrisico’s van ongelicentieerde pc-software kunnen beperken door zich ervan te verzekeren dat alle software aangekocht wordt bij legitieme bronnen en door het instellen van een in-house software asset management-programma (SAM). Organisaties die SAM succesvol implementeren, weten wat op hun netwerk zit, en of dit legitiem en gelicentieerd is. Ze kunnen zo hun gebruik optimaliseren door software te implementeren die het best bij hun business past. Op die manier beschikken ze tevens over beleid en procedures die de inkoop, implementatie en het verwijderen van software.
Per regio waren dit de meest opvallende resultaten van het onderzoek:
  • De regio met het hoogste percentage aan ongelicentieerde software was Azië-Pacific met 61 procent; een daling van één procentpunt ten opzichte van de vorige enquête in 2013.
  • Het op één na hoogste percentage komt met 58 procent uit Midden- en Oost-Europa (drie procentpunten lager dan in 2013), gevolgd door het Midden-Oosten en Afrika met 57 procent (twee procentpunten lager dan in 2013).
  • Noord-Amerika heeft met 17 procent nog steeds het laagste percentage, al blijft dit met een commerciële waarde van tien miljard dollar nog steeds aanzienlijk.
  • In West-Europa ging het algemene percentage met één procentpunt omlaag naar 28 procent.
Meer over
Lees ook
6 op 10n Nederlandse organisaties: digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

6 op 10n Nederlandse organisaties: digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven

Hoewel een groot deel van de Nederlandse organisaties goed uit de coronapandemie is gekomen en tevreden is over hun huidige digitale aanbod, zijn veranderingen en investeringen noodzakelijk om bij te blijven. Zo verwacht bijna de helft (48%) van de organisaties het niet te redden zonder een nieuwe, duidelijke digitale strategie en het talent om di1

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

Verduurzaming hoog op agenda CFO’s grootste Nederlandse bedrijven

Maar liefst 96 procent van de Chief Financial Officers (CFO’s) van de 250 grootste Nederlandse bedrijven noemt duurzaamheid (ESG - Environmental, Social, Governance) een belangrijk vraagstuk voor hun organisatie. Dat blijkt uit onderzoek door de Universiteit van Amsterdam (UvA) in opdracht van Transformation Forums onder de 250 grootste bedrijven1

Algoritmes maken vervoer van zeecontainers naar het achterland goedkoper en milieuvriendelijker

Algoritmes maken vervoer van zeecontainers naar het achterland goedkoper en milieuvriendelijker

Zeecontainers worden momenteel niet altijd efficiënt van een zeehaven naar het achterland vervoerd. Promovendus Bernard Zweers (CWI) ontwikkelde slimme algoritmes om het vervoer van containers per binnenvaartschip te optimaliseren. Implementatie van deze algoritmes kan leiden tot minder CO­2-uitstoot, minder vrachtwagens op de weg en grote kostenb1