Over het hoe en waarom van Data Integriteit

EGP-LOGO_petrol_voorkeur-01-600300

De hoeveelheid data die in organisaties omgaat is de laatste jaren enorm toegenomen en dat zal alleen maar groeien. Steeds meer bedrijven zien de toegevoegde waarde van al die data in. Ze gaan aan de slag met Big Data en Business Intelligence tools om meer inzicht te krijgen in hun bedrijfsvoering, om analyses te doen over nieuwe trends in de markt of zelfs totaal nieuwe business modellen te bedenken. Dit alles stelt hoge eisen aan de kwaliteit en betrouwbaarheid van de gegevens oftewel de data-integriteit.

 

Wat is data integriteit eigenlijk niet?

Data integriteit is een breed begrip. Het gaat erom dat de gegevens inhoudelijk correct, consistent, en volledig zijn opgeslagen. Daarnaast moeten ze ook altijd actueel zijn en afkomstig uit betrouwbare bron. Dat is nogal wat. Er zijn dan ook solide processen, systemen en databases nodig om ervoor te zorgen dat de data die vastgelegd en/of gebruikt wordt in een organisatie aan alle criteria voldoet.

Garbage in is garbage out

Het uitgangspunt is dat alle gegevens correct en slechts eenmalig worden opgeslagen. Dat klinkt logischer dan het is. In veel bedrijven is de informatievoorziening niet optimaal. Maar al te vaak worden dezelfde gegevens dubbel ingevoerd en opgeslagen in meerdere databases. Vroeg of laat leidt dat tot inconsistentie en vervuilde data. Een goede informatie-architectuur kan hierin veel ellende voorkomen.

Een ongeluk zit vaak in een klein hoekje

Ook wanneer alle gegevens goed zijn opgeslagen blijft het opletten geblazen. Kapotte hardware, menselijke fouten of cybercriminelen die onder valse voorwendselen computersystemen en daarmee databases binnendringen. Er zijn talloze scenario’s te bedenken waardoor de data-integriteit alsnog op de tocht komt te staan. Dat kan dramatische gevolgen hebben. U kunt er maar beter op voorbereid zijn door maatregelen te nemen omtrent two-factor authenticatie, monitoring, firewalls, virus scanners, backup procedures en goede uitwijkfaciliteiten. Het is allemaal geen overbodige luxe, maar het maakt de infrastructuur er niet eenvoudiger op.

Data integriteit in de Cloud

Het inrichten van een goede ICT omgeving is een complexe en kostbare zaak. Daarom kiezen veel bedrijven er voor over te gaan naar de Cloud. Een dergelijke keuze heeft een keerzijde en brengt ook nieuwe risico’s met zich mee. Want waar komt de data precies terecht, hoe weet je dat de gegevens veilig worden opgeslagen?

Vragen voor Cloud leveranciers

We raden bedrijven aan die een migratie naar de Cloud overwegen selectief te zijn bij het kiezen van een Cloud leverancier. Heeft u de garantie dat de gegevens veilig worden opgeslagen en dat uw medewerkers altijd toegang hebben tot de juiste, actuele gegevens? Kunt u er zeker van zijn dat uw data niet doorgespeeld wordt aan derde partijen? Hoe zit het met de uitwijk faciliteiten bij langdurige storingen? Neemt een Cloud leverancier ook zijn verantwoordelijkheid bij calamiteiten? Heeft de Cloud leverancier een Exit Strategie? Dat zijn de vragen waar het om draait! Data is nu eenmaal de motor van de bedrijfsprocessen. Het is daarom belangrijk dat een Cloud leverancier zijn zaken goed op orde heeft.

Interesse?

Bij Espresso gridpoint helpen we business partners al jaren succesvol met private Cloudoplossingen. We beschikken over een eigen ICT infrastructuur, die verdeeld is over meerdere gecertificeerde Nederlandse datacenters. Met onze ervaring en kennis weten we precies hoe professionele ICT bedrijven (softwareleveranciers en integrators) de private Cloud effectief kunnen inzetten voor zichzelf en hun klanten.

Hans Spuijbroek kleur-EGP-150150

Wilt u meer weten over de dienstverlening? Neem dan contact met ons op. Bij EGP investeren we in MSP’s onder het motto ‘Samen maakt beter’. Onze kennis delen we graag. We komen graag een keer vrijblijvend langs om kennis te maken!

Hans Spuijbroek is Business partner development bij EGP

Lees ook
Coldplay en SAP bundelen krachten voor duurzame wereldtournee

Coldplay en SAP bundelen krachten voor duurzame wereldtournee

De band Coldplay maakt sinds de start van hun ‘Music of the Spheres World Tour’ in maart van dit jaar gebruik van een speciale, mobiele app. Ook in Nederland wordt de app ingezet voor hun vier concerten op 15, 16, 18 en 19 juli in de Johan Cruijff Arena

SAP Commerce Cloud biedt Nestlé compleet inzicht in orders en administratie

SAP Commerce Cloud biedt Nestlé compleet inzicht in orders en administratie

Nestlé verbetert de klantbeleving met een wereldwijd platform dat is gebaseerd op SAP Commerce Cloud. De zakelijke klanten van het internationale voedingsmiddelenbedrijf hebben nu op ieder moment en in realtime inzicht in hun bestellingen, facturen en leveringsinformatie. Telefonisch contact is niet meer nodig.

Sapphire 2023: de business future-proof maken met AI

Sapphire 2023: de business future-proof maken met AI

SAP heeft belangrijke vernieuwingen en samenwerkingsverbanden aangekondigd om klanten in staat te stellen hun bedrijfsprocessen voor te bereiden op de toekomst. Het technologieconcern introduceert onder andere bedrijfsoplossingen met ingebouwde kunstmatige intelligentie, mogelijkheden voor het volgen van CO2-uitstoot en branche-specifieke netwerke1