'Retailermanagers hebben behoefte aan betere supply chain-visibiliteit'

TPD

Zetes heeft de resultaten bekendgemaakt van een onderzoek onder 451 beslissers bij retailers in Europa. Daaruit blijkt dat de wensen van klanten leiden tot oplopende complexiteit, verspilling en kosten in de supply chains. Bedrijven noemen grotere flexibiliteit bij retourzendingen, snellere levering en realtime leveringsupdates als de belangrijkste oorzaken. Verder is er een onmiskenbare behoefte aan betere supply chain-visibiliteit.

Gebrek aan visibiliteit beïnvloedt de prestaties van de organisaties. De belangrijkste problemen zijn:

  • Onnodig grote voorraden
  • Toenemende verspilling
  • Omzetverlies door niet-beschikbare producten
  • Geen realtime waarschuwingen ter preventie van mogelijke verstoringen
  • Geretourneerde goederen zijn niet te zien als beschikbare voorraad

Uit het onderzoek dat Sapio Research namens Zetes heeft uitgevoerd, blijkt dat 94% van de respondenten geen goed zicht heeft op  events die de supply chain-prestaties beïnvloeden. Hoewel 87% denkt dat volledige supply chain-visibiliteit met realtime updates een concurrentievoordeel kan opleveren. En bijna drie kwart van de ondervraagden (71%) stelt dat een tekort aan supply chain-visibiliteit een negatief effect op hun bedrijf heeft gehad.

Andere onderzoeksresultaten

  • Circa 33% van de respondenten zegt dat het enorme datavolume en het gebrek aan toegang tot realtime data een uitdaging vormen bij het verbeteren van de supply chain-visibiliteit.
  • Klanttevredenheid en klantentrouw zijn cruciale bedrijfsdoelstellingen en de ondervraagden erkennen dat deze factoren meer dan 30% verbeterd kunnen worden door middel van supply chain-visibiliteit.
  • Volgens 42% van de supply chain-beslissers is 'vermindering van verspilling' een grote uitdaging.

Amir Harel, General Manager of Visibility Solutions bij Zetes: "Het uiteindelijke doel van visibiliteit is om meer controle te krijgen en het potentieel voor betere prestaties te benutten. Als platform voor grotere efficiëntie en samenwerking binnen het netwerk kan visibiliteit een transformatief effect hebben. Zonder visibiliteit wordt het voor retailers moeilijk om de grote winst te realiseren die te behalen is op het gebied van verspilling, beschikbaarheid in de winkel, leveranciersprestaties en klantbetrokkenheid."

"Het draait om een combinatie van visie en pragmatisme. Met andere woorden: het is belangrijk om groot te denken, maar klein te beginnen en vervolgens op te schalen terwijl de voordelen duidelijk worden. Met de juiste kennis van supply chain-processen en de manier waarop fysieke en digitale gegevensstromen langs verschillende systemen gesynchroniseerd kunnen worden, kan een snelle ROI worden gerealiseerd met een minimum aan complexiteit en investeringen in technologie."

Voor het Zetes-onderzoek naar supply chain-visibiliteit heeft Sapio Research 451 respondenten in Europa ondervraagd, in december 2018 en januari 2019.

Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1