Alstom kiest Dassault Systèmes voor online product configurator

Alstom

Treinfabrikant zet oplossing in waarmee Italiaanse spoorwegmaatschappij virtueel treinstellen kan samenstellen

Alstom gaat het 3DEXPERIENCE-platform van Dassault Systèmes gebruiken voor de ontwikkeling van een virtuele product configurator voor spoorwegmaatschappijen. De nieuwe configurator van Alstom komt als eerste beschikbaar voor Trenitalia. Dankzij de virtuele product experience krijgt deze Italiaanse spoorwegmaatschappij volledig inzicht in de keuze-opties voor de 150 treinstellen die hij afneemt bij Alstom. Daarmee wordt de levering van deze treinstellen aanzienlijk versneld.

Virtual Garage

Alstom maakt bij deze product configurator gebruik van de geavanceerde 3D visualisatie-applicaties die deel uitmaken van de Virtual Garage-oplossing van Dassault Systèmes. Hierdoor profiteert Trenitalia van realistische virtuele modellen van de treinen die de spoorwegmaatschappij heeft besteld voor regionale en stedelijke verbindingen. Met de configurator kan het bedrijf in realtime alle opties en varianten voor treinstellen configureren en gedetailleerd visualiseren, voordat ze daadwerkelijk worden gebouwd. Denk hierbij aan variaties in de lengte van treinstellen, de stoel-opstelling, positionering van fietsrekken, en het effect van kleuren, logo’s en stickers. Voor Alstom biedt dit als belangrijk voordeel dat het exact de samenstelling bouwt waar de klant op virtuele wijze akkoord op heeft gegeven. Een voorheen papieren proces wordt op deze manier vrijwel volledig gedigitaliseerd.

In de eerste fase van het project wordt de trein van Trenitalia volledig digitaal geconfigureerd met Virtual Garage. Met deze oplossing werden eerder in de auto-industrie al volledig nieuwe showrooms en beursstands voor de deelname aan autoshows samengesteld. Alstom past deze oplossing nu ook toe om zijn ontwerp- en engineering-gegevens beschikbaar te maken voor de ontwikkeling van visuele hulpmiddelen en hoogkwalitatieve illustraties. Trenitalia kan die vervolgens direct gebruiken in marketing- en sales-campagnes.

Ontwerp en engineering moderniseren

“Trenitalia wil graag treinstellen aanbieden die meer comfort bieden, en lichter, ruimer en bovendien veilig zijn. Daarom hebben we besloten onze traditionele ontwerp- en engineering-processen drastisch te moderniseren”, vertelt Luigi Lugaro, als projectmanager verantwoordelijk voor PLM en Industrie 4.0 bij Trenitalia. “Dassault Systèmes maakt het voor ons mogelijk om de eerste product configurator voor spoorwegmaatschappijen ter wereld te gebruiken. Daarmee kunnen we snel reageren op nieuwe uitdagingen op het gebied van mobiliteit.”

Sales- en marketingtoepassingen

“Met de toepassing van het 3DEXPERIENCE-platform van Dassault Systèmes voor sales en marketing kunnen spoorwegmaatschappijen de virtuele wereld en de fysieke wereld heel dicht bij elkaar brengen”, zegt Olivier Sappin, als vice president verantwoordelijk voor Transportation & Mobility Industry bij Dassault Systèmes. “Virtuele ervaringen die indruk maken op klanten bieden ondernemingen als Alstom en Trenitalia de flexibiliteit om goed gedifferentieerde producten en ervaringen te ontwikkelen die volledig aansluiten op de verwachtingen van hun klanten."