Ruim een derde jongeren heeft negatieve ervaringen online

Veel Nederlandse jongeren tussen 12 en 17 jaar komen bij het gebruik van het internet wel eens in vervelende situaties terecht. Zo heeft maar liefst 32,8% van de jongeren weleens intimiderende kettingbrieven ontvangen waarin werd gedreigd met nare gevolgen wanneer de kettingbrieven niet zouden worden doorgestuurd naar voldoende personen. Daarnaast heeft 31% van de jongeren content gezien die zij als beangstigend of schokkend ervaren. Ook wordt 26,4% van de jongeren wel eens lastiggevallen online en ervaart ruim een vijfde van de kinderen online pesterijen. Dit komt naar voren uit onderzoek dat werd uitgevoerd in het kader van Safer Internet Day. 

onderzoek-saferinternetcentre-grafieken-vpngids-393x652

Meisjes hebben online meer negatieve ervaringen dan jongens

Opvallend is dat meisjes op elk vlak meer negatieve interacties ervaren op internet dan jongens. Zo is ruim 32% van de meiden online wel eens lastiggevallen tegenover 21% van de jongens. Ook worden meisjes vaker gepest (25% tegenover 16% van de jongens) en krijgen ze vaker content te zien waar ze van schrikken.

Meerderheid ouders maakt zich zorgen over wat hun kinderen doen online

Een meerderheid van de ouders (55%) geeft aan zich zorgen te maken over wat hun kinderen op internet doen. Toch hebben ouders niet altijd een goed beeld van de problematiek waar kinderen tegenaan lopen online. Het probleem van kettingbrieven wordt bijvoorbeeld sterk onderschat.

Meer dan 80% van de ouders heeft op enige manier voorzorgsmaatregelen getroffen om hun kinderen op internet in de gaten te houden. Daarnaast geeft 43% van de ouders aan vaker te willen praten met hun kinderen over wat deze precies doen online. Voor de jongeren zelf hoeft dit niet zo; slechts 6,3% van de jongeren ziet het belang in van vaker met de ouders communiceren over het internetgebruik.

Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1