Sneller en makkelijker online shoppen dankzij AI en deep learning

robot-507811_640

Retailers gebruiken kunstmatige intelligentie (AI) om informatie te vergaren, om in realtime te zien wat klanten bekijken en inzicht te krijgen in hun eerdere aankooppatronen. Op deze manier zijn ze in staat om nauwkeurige en gepersonaliseerde aanbevelingen te doen. Met AI kunnen retailers dynamische verkoopprijzen toepassen op basis van de locatie, kenmerken en gewoonten van de klant. Zelfs na de aankoop kan AI bijvoorbeeld accessoires, garanties en andere logisch gerelateerde items aanbieden. Al helpt marketeers het gedrag van hun doelgroep te begrijpen en hun advertentieplaatsing te analyseren om ervoor te zorgen dat advertenties en campagnes effectief zijn en op de juiste manier worden weergegeven.

Daarnaast maakt AI online winkelen nog eenvoudiger voor de gebruiker. Zo maakt online retailer Zalando in zijn uiterst efficiënte Optimal Cart Pick-algoritme gebruik van deep learning en GPU's (Graphics Processing Units). Pinterest gebruikt AI om de 'pin'-zoekopdrachten van klanten te stroomlijnen en hen de beste matches voor te schotelen. Omnious heeft een AI-gestuurde, geautomatiseerde tagging-engine ontwikkeld die modefoto’s twee keer zo snel markeert dan mensen dit kunnen.

Jet.com (e-commerce), Modiface (beauty-apps) en Olay (gezichtsverzorging) gebruiken AI om slim shoppen mogelijk te maken. Voor Jet.com optimaliseert AI leveranciers, voorraden en aanbiedingen, zodat het bedrijf bestellingen kan uitvoeren tegen de best mogelijke prijzen. Dankzij een combinatie van AI en modelleringstechnologie kunnen klanten van Modiface virtueel experimenteren met make-up voordat ze deze aanschaffen. Olay ontwikkelde een AI-gedreven tool waarmee klanten de perfecte producten voor hun huidtype kunnen vinden.

Criteo (internetreclame), een Britse supermarktgigant en luchtvaartmaatschappij KLM gebruiken AI om positieve winkelervaringen te genereren. De AI-gebaseerde, predictive data-analytics van Criteo levert 55 miljard dollar op dankzij online advertenties die kopers stuurt richting producten die ze willen. Een Britse supermarktgigant heeft een AI-geoptimaliseerd magazijn ontwikkeld dat klantorders perfectioneert en stroomlijnt, en KLM neemt wekelijks deel aan 15.000 gesprekken op social media met behulp van de AI-technologie van DigitalGenius.

NetApp, de data-autoriteit voor de hybrid cloud, en NVIDIA, marktleider in computertechnologie, optimaliseren de detailhandel om van winkelen een snellere, slimmere en meer belonende ervaring te maken. Ontdek hoe datavisionairs en online verkopers hun krachten bundelen met NetApp en NVIDIA en AI en deep learning inzetten om talloze uitdagingen voor online shoppen te overwinnen.

Meer over
Lees ook
Starten met AI? Hierom is een datamanagementplatform onmisbaar

Starten met AI? Hierom is een datamanagementplatform onmisbaar

Business AI is momenteel hard aan het uitgroeien tot een van de belangrijkste drivers voor ‘operational excellence’. Toch is AI geen magische oplossing die uit het niets waarde creëert.

Computer Vision geeft AI productivity boost in 2024 volgens nieuwste onderzoek

Computer Vision geeft AI productivity boost in 2024 volgens nieuwste onderzoek

volgens het recentste onderzoek in opdracht van Panasonic Connect Europe bevindt de adoptie van Computer Vision-technologie, aangedreven door AI, zich op een kantelpunt en zal deze de productiviteit in een reeks industriële sectoren een boost geven.

SAP opent eerste experience center volledig gericht op AI

SAP opent eerste experience center volledig gericht op AI

SAP Labs France, de SAP-dochteronderneming die zich bezighoudt met R&D-activiteiten, kondigt de opening aan van haar Customer Experience Center in het Zuid-Franse technologiepark Sophia Antipolis. Dit nieuwe experience center is helemaal gewijd aan AI.