Merendeel online aankopen via tablet of smartphone

De pc begint steeds meer terrein te verliezen bij online aankopen. Consumenten doen in toenemende mate hun inkopen bij webshops via een tablet en – vooral – smartphone. In de APAC-regio (Azië, Australië en Oceanië) was mobiel in het derde kwartaal van 2018 al goed voor meer dan de helft van alle digitale transacties (52%). In Europa groeide het mobiele aandeel door naar gemiddeld 43%. Nederland is in Europa en wereldwijd een van de voorlopers in mobiel shoppen. Hier was mobiel het afgelopen kwartaal goed voor 53% van de online aankopen. Dat blijkt uit het Global Commerce Review-rapport van Criteo, het advertentieplatform voor het open internet.

Voor het rapport werden gegevens over browsegedrag en aankoopdata van meer dan 5.000 retailers in meer dan 80 landen geanalyseerd. Uit de resultaten komt naar voren dat Noord-Europa en Japan de trendsetters zijn in mobiele transacties. Zweden en Noorwegen zijn koploper met een mobiel aandeel van respectievelijk 60% en 57%. Nederland volgt als vijfde met 53% mobiele transacties in het derde kwartaal. In ons land is dat aandeel flink toegenomen, een jaar eerder was mobiel nog goed voor minder dan de helft van de digitale aankopen (47% in het derde kwartaal van 2017). Verder valt op dat in Nederland, maar ook in de andere onderzochte landen, de smartphone sterk terrein wint ten opzichte van de tablet.

Criteo-652x368

“Er is onmiskenbaar een mobiele revolutie aan de gang in online retail”, zegt Pepijn Breijder, Managing Director Benelux & Nordics bij Criteo. “Al langer zien we het aandeel van de pc teruglopen, maar nu wordt die ontwikkeling steeds scherper. In de APAC-regio als geheel zijn mobiele transacties in de meerderheid, net als in Noord-Europa. In Nederland zie je dat de pc 13% aandeel verliest ten gunste van mobiel, maar dat dat vooral te danken is aan de opkomst van smartphone shoppen. Vergeleken met het derde kwartaal van 2017 nemen de transacties via een tablet met 17% af. Shopping apps zijn daarbij erg belangrijk voor de conversie, blijkt ook uit ons onderzoek. Een mobiele app leidt in Europa tot een ruim drie keer zo hoge conversie als een mobiele website (5% versus 17%). Wat daarnaast duidelijk wordt, is dat een omnichannel aanpak tot een betere en langduriger band met de klant leidt.”

Opvallende resultaten

  • Op werelddeelniveau is de APAC-regio (Azië, Australië en Oceanië) leider in mobiele transacties met 52%; Midden-Oosten en Afrika: 47%; Europa: 43%; Latijns-Amerika: 43%; Noord-Amerika: 40%.
  • Op landenniveau is Zweden koploper mobiele transacties met 60%; dan Noorwegen: 57%; Japan: 54%; Verenigd Koninkrijk: 54%; Nederland: 53%; Denemarken: 52%; en Zuid-Korea: 51%.
  • In Nederland is het mobiele aandeel in een jaar gestegen van 47% (Q3-2017) naar ruim 53% (Q3-2018). Dat percentage is onderverdeeld in 40,6% smartphone en 12,6% tablet.
  • Rusland heeft van de onderzochte landen het laagste percentage mobiele transacties (31%).
  • Shopping apps leiden tot een hogere conversie vergeleken met websites. Conversie: mobiele website 5%; desktop 12%; app: 17%.
  • Omnichannel retailers die fysieke en online verkoop combineren, beschikken over vier keer meer bruikbare verkoopdata dan single channel retailers.