Skip to content

Wat is de rol van CIO’s in digitale transformaties en toekomstige organisaties?

Elke organisatie ondergaat momenteel een digitale transformatie, waarbij handmatige werkzaamheden met papieren documenten volledig worden gedigitaliseerd en deels ook gerobotiseerd. Welke rol vervult de CIO bij die transformaties en in toekomstige organisaties? Dat was het thema van een rondetafeldiscussie onder leiding van Dassault Systèmes en gesprekken met CIO’s tijdens de CIO Day 2018 in Amsterdam.

Welk stadium van digitale transformatie?

Allereerst is het belangrijk te beseffen dat organisaties zich momenteel in verschillende stadia van digitale transformatie bevinden. Sommige hebben al automatiseringsoplossingen geïmplementeerd, maar werken verder traditioneel. Andere bedrijven zijn vergaand getransformeerd en hebben een organisatie waarin iedereen zich bewust is van de waarde die IT-oplossingen en data toevoegen aan het verbeteren van de klantbeleving en versnellen van de innovatiecyclus. De meeste bedrijven bevinden zich echter nog in een overgangsfase naar de volledige digitale transformatie, waarbij ketenpartners en klanten betrokken worden. Net als bij het adopteren van nieuwe producten of technieken, zijn er in deze periode van digitale transformatie kartrekkers, volgers en achterblijvers.

Hoe verder?

Het centrale thema van de CIO Day 2018 was: The Big How – part II. Net als in 2017 lag de focus op hoe bedrijven het volwassenheidsstadium van digitale transformatie kunnen bereiken? Gold sponsor Dassault Systèmes droeg daaraan bij met een virtual reality experience van de high-tech innovatie Beamy. Daarin was de ontwikkeling van een slimme speaker te ervaren, vanaf het eerste idee tot en met het verzamelen van gebruikersinformatie tijdens de levensduur. Het 3DEXPERIENCE-platform van Dassault Systèmes helpt de innovatiecyclus binnen organisaties te versnellen door alle betrokken afdelingen, partners en klanten locatie-onafhankelijk met elkaar te laten samenwerken. Dit platform wordt al door een groot aantal ‘innovators’ in verschillende markten gebruikt om zich succesvol van concurrenten te onderscheiden.

Globalisatie, centralisatie en standaardisatie

Tijdens de ronde tafel discussie over de CIO-rol bij het vormgeven van de toekomstige organisatie kwamen de eerder genoemde stadiaverschillen ook ter sprake. De CIO van een wereldwijd opererend Nederlands productiebedrijf, dat nu deel uitmaakt van een Japans concern, vertelde dat hij sinds een jaar bezig is met een businesstransformatie. Deze is gebaseerd op de pijlers: globalisatie, centralisatie en standaardisatie. Daarbij gebruikt hij cloudplatformen en scrum-agile technieken om de samenwerking tussen business managers en andere betrokkenen te bevorderen. Verder is zijn uitdaging de sourcing en productie te verbeteren, omdat de vraag naar hun innovatieve producten groter is dan het aanbod. Het optimaliseren daarvan gebeurt met een planningoplossing van Quintiq, een onderdeel van Dassault Systèmes en wereldwijd marktleider in supply chain planning en optimalisatie.

Funderingswerk

De IT-directeur van een bedrijf gespecialiseerd in de opslag van chemicaliën en brandstoffen vertelde dat hij de komende jaren nog volop bezig is met funderingswerk. Omdat het bedrijf waar hij werkt nog maar kort geleden van eigenaar veranderde, is zijn hoogste prioriteit het vervangen van een verouderde IT-omgeving door onder andere moderne ERP-systemen. Daarmee kunnen zij als supply chain partner voor klanten in verschillende markten namelijk digitale (informatie)waarde gaan toevoegen aan de fysieke opslagdiensten. In lijn met de middellange termijn visie en strategie van de nieuwe eigenaar, wordt dat funderingswerk top-down en gefaseerd over de verschillende locaties uitgevoerd. Ook dit bedrijf is bezig met horizontale oplossingen gericht op meer samenwerken, in plaats van verticale afdelingssystemen.

Innovatieplatform

Behalve CIO’s deelde tevens onafhankelijk business consultant en ronde tafel begeleider Jos Voskuil een aantal ervaringen en voorbeelden: Waaronder van General Electric, die het aparte bedrijf GE Digital heeft gevormd voor het realiseren van cloud-gebaseerde digitale transformaties in verschillende marktsectoren. Maar ook de ontwikkeling van het IT-landschap binnen Philips gedurende de afgelopen jaren. De meeste voorbeelden zijn gericht op centralisatie en standaardisatie van de IT-omgeving met een cloud-gebaseerd innovatieplatform, waarin de eigen medewerkers, partners en klanten locatie- en tijdonafhankelijk kunnen samenwerken. Ook de daaraan gerelateerde ISO 8000 standaard voor het borgen van de datakwaliteit en masterdata kwamen tijdens de ronde tafel discussie aan bod. 

Toekomstige rol CIO’s

Wat de toekomstige rol van CIO’s betreft kwam uit de ronde tafel discussie en andere gesprekken naar voren dat die dichter met de andere managementrollen verweven raakt en meer transformerend wordt. Digitale transformatie is namelijk geen IT-feestje maar een gezamenlijke boardroom-verantwoordelijkheid voor het bestaansrecht van elke organisatie. Een deel van de bevoegdheid en verantwoordelijkheid daarvoor hoort bij de business managers te liggen. Verder is het belangrijk te beseffen dat digitaal transformeren een continu verbeterproces zonder eindstation is, want de wereld verandert steeds sneller. Een andere beïnvloeder van de toekomstige rol van CIO’s is het toenemend aantal millennials op CXO-posities, omdat die generatie al volledig digitaal is opgegroeid.

No comments yet

Leave a Reply

You may use basic HTML in your comments. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.