Data en technologie onmisbaar bij challenges van de toekomst

Bright Hack

BrightHack levert kansrijke oplossingen

Een digitaal polsbandje waarmee de lange wachttijden bij de Eerste Hulp worden verkort.

Een platform waarop Nederlandse bedrijven de betrouwbaarheid van zakendoen met Europese bedrijven realtime kunnen controleren. Een educatie-programma voor studenten en docenten, aangepast op de persoonlijke behoeften en prestaties van studenten. En een 'korps opsporing portret systeem' voor de politie op basis van gamificatie.

Het zijn enkele van de ideeën en concrete oplossingen die de BrightHack afgelopen weekend op Brightlands Smart Services Campus in Heerlen heeft opgeleverd. Slim gebruik van data en technologie vormt de basis van al die uitkomsten.

270 deelnemers, vooral afkomstig van universiteiten, hogescholen en het mbo uit Nederland, België, Duitsland en Italië, bogen zich 48 uur lang over vraagstukken op het gebied van veiligheid, onderwijs, gezondheid/zorg en internationale handel. BrightHack was daarmee de grootste hackathon van de Euregio. De challenges waren afkomstig van opdrachtgevers zoals de Nationale Politie, Provincie Limburg, het Ministerie van Onderwijs Cultuur & Wetenschap, Zuyderland, Accenture en de KVK. Om de ideale mix van creativiteit en realiteit te vinden, konden de deelnemers gebruik maken van echte datasets.

Bruikbaar

Deze organisaties kunnen nu verder aan de slag met de oplossingen, ideeën en suggesties die de driedaagse BrightHack heeft opgeleverd.  De opdrachtgevers toonden zich zondagmiddag bij de prijsuitreiking uiterst tevreden over de bruikbaarheid van de ideeën die de BrightHack op veel gebieden heeft opgeleverd. De komende tijd gaan de organisaties aan de slag om die oplossingen en ideeën concreet te maken, samen met de teams die deelgenomen hebben.

Krachtenbundeling voor talent

De hackathon is een initiatief van de KVK en de Brightlands Smart Services Campus (mede in het kader van Techruption) in samenwerking met Young Creators. De Nationale Politie, Provincie Limburg, Zuyderland en KVK zijn als track sponsor verbonden aan de verschillende uitdagingen. De deelnemers werden in hun uitdagingen bijgestaan door experts van grote partijen zoals Accenture, Conclusion, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de track sponsors. Naast experimenteren en het opdoen van ervaring, waren er mooie prijzen te winnen. De eerste prijs voor elk van de 4 tracks was een opdracht ter waarde van € 12.500,- en een coaching workshop ter waarde van € 1.000,-. Ook waren er tweede en derde prijzen te winnen, met cash prijzen en waardebonnen. In totaal werd er tijdens de grote finale een prijzenpot van meer dan € 60.000, - vergeven.

Young BrightHack

Voorafgaand aan BrightHack bogen meer dan 250 scholieren uit het basis- en middelbaar onderwijs zich vrijdag tijdens Young BrightHack over het onderwijs van de toekomst. Tijdens deze eerste hackathon voor scholieren in Nederland werd gebrainstormd over onderwerpen als de docent van de toekomst, online-leren, de schooldag van de toekomst en over de vraag of er in de toekomst nog wel scholen zijn. De ideeën en oplossingen werden aangeboden aan de Provincie Limburg, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, docenten, schoolbesturen en ouders.