'Organisaties investeren te weinig tijd en budget in digitale vooruitgang'

Tijd-voor-digitale-volwassenheid-onderzoek

Slechts de helft van Nederlandse managers vindt dat hun organisatie voldoende tijd en budget besteedt aan digitale vooruitgang. Dat organisaties te weinig investeren in digitale vooruitgang is zorgwekkend – 58 procent van alle managers ziet achterblijven in de digitale vooruitgang namelijk als bedreiging voor de concurrentiepositie van de organisatie. Dit blijkt uit onderzoek van Ictivity, IT-dienstverlener gespecialiseerd in managed services, IT-adoptie en online werkplekken. Aan het onderzoek deden bijna 500 managers mee die werkzaam zijn in organisaties uit verschillende branches en met verschillende groottes.

Om een sterke concurrentiepositie te behouden is bij twee derde (62%) van de organisaties iemand aantoonbaar verantwoordelijk voor het borgen van de vooruitgang. Toch leidt deze verantwoordelijkheid niet altijd tot de gewenste investering van tijd en budget. Slechts 55 procent van de managers is van mening dat er genoeg tijd in digitale vooruitgang wordt gestoken en 51 procent vindt dat de organisatie er genoeg budget voor vrijhoudt.

Daarnaast is de organisatiestrategie aangaande digitale transformatie bij veel managers niet bekend. 42 procent is er niet van op de hoogte. Opvallend is dat het vooral bij jongere managers, waarvan je zou verwachten dat ze de kansen van digitale vooruitgang eerder zien, ontbreekt aan bekendheid met de organisatiestrategie. Maar liefst 54 procent van de managers tussen de 18 en 34 jaar is niet op de hoogte van de digitale koers van de organisatie.

Wilbert van Beek, Commercieel Directeur bij Ictivity: “Veel organisaties zijn bezig met digitale vooruitgang. Een groot deel van de organisaties onderschat echter de investering die dit vergt. Tijd, budget, maar ook het meenemen van medewerkers in de organisatiestrategie is van groot belang. Zet de medewerker voorop door hem volledig te betrekken en digitalisering in de bedrijfscultuur te verankeren. Stilstaan is achteruitgang en dat kunnen veel organisaties zich niet permitteren.”

Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1