Nederlander beschermt smartphone onvoldoende tegen misbruik

1396955_49065589

Slechts een derde van de Nederlanders heeft een vingerafdrukscanner (touch ID) of veilige pincode ingesteld voor het vergrendelen van zijn of haar smartphone, en 37% maakt gebruik van de ‘zoek mijn telefoon’ of ‘locatie bepalen op afstand’-functionaliteit. Wel heeft bijna de helft van de ondervraagden een antivirus-app geïnstalleerd op zijn of haar smartphone. 

Dat blijkt uit een online onderzoek van SIDN onder ruim 3.000 Nederlanders. Het onderzoek werd uitgevoerd in het kader van de online campagne ‘Hackman’, waarmee SIDN Nederlanders bewuster wil maken van hun online identiteit en veiligheid én van de risico’s. In de campagnevideo’s was te zien hoe ethisch hacker Rickey Gevers te werk ging om binnen te dringen in de (online) wereld van actrice en presentatrice Lieke van Lexmond.

Automatische updates

Op hackman.nl konden bezoekers vervolgens zelf testen hoe veilig zij zich online gedragen met hun smartphone. Uit de uitkomsten van deze survey blijkt wel dat Nederlanders behoorlijk trouw zijn in het installeren van software updates, ‘slechts’ 12% klikt de melding weg zonder de update op een later moment te installeren. Bijna een derde van de respondenten heeft automatisch updaten aan staan en een even grote groep zegt updates direct te installeren.

2 factor authenticatie

Bij het inloggen op social media-accounts geeft een derde van de respondenten aan gebruik te maken van 2 factor authenticatie (2FA). Hierbij wordt om twee van drie mogelijke factoren gevraagd: iets dat je weet (bijvoorbeeld een pincode), iets dat je bezit (bijvoorbeeld een smartphone) en iets dat je bent (bijvoorbeeld een vingerafdruk). Ook zijn er apps beschikbaar waarmee via 2FA kan worden ingelogd bij social media. 14% gebruikt een wachtwoordmanager, terwijl 33% inloggegevens heeft opgeslagen en automatisch inlogt. Een op de vijf Nederlanders kiest ervoor om altijd het wachtwoord opnieuw in te typen.

“Een deel van de Nederlanders is zich wel bewust van de risico’s van onveilig smartphonegebruik. Maar net als uit het Nationaal Cybersecurity Bewustzijnsonderzoek 2018, dat gisteren is gepubliceerd door NCTV en het initiatief Alert Online, blijkt ook uit ons onderzoek dat er nog een wereld te winnen is,” zegt Roelof Meijer, algemeen directeur van SIDN. “Zo geeft slecht 33% aan gebruik te maken van 2 factor authenticatie bij het mobiel inloggen op social media. Positief is dat 60% van de Nederlanders een software-update van de smartphone direct installeert, 30% geeft aan de melding weg te klikken om de update op een later ogenblik te installeren.”

Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1