Groei in-app transacties blijft wereldwijd toenemen

274094_h_ergb_s_gl

Criteo heeft het tweede Global Commerce Review-rapport van dit jaar gelanceerd, met data die verzameld werd in het tweede kwartaal van 2018. Voor het rapport werden gegevens over browsegedrag en aankoopdata van meer dan 5000 retailers in meer dan 80 landen geanalyseerd. Hieruit blijkt onder meer dat shoppers voor aankopen steeds vaker gebruik maken van mobiele websites en smartphone apps, zeker bij retailers die zich puur op online richten.

“De voorkeuren van shoppers veranderen continu. Zo nam het aantal transacties op mobiel in Nederland met 29% toe ten opzicht van Q2, terwijl het aantal transacties op pc met 7% daalde. Consumenten worden steeds afhankelijker van het gemak van apps en de gepersonaliseerde ervaringen die deze bieden, zegt Pepijn Breijder, Managing Director Benelux & Nordics bij Criteo. “Maar hoewel in-app aankopen stijgen, is het absoluut noodzakelijk dat de detailhandel begrijpt dat het simpelweg lanceren van een app niet meteen rendement oplevert. Ons rapport laat een sterke groei van het aantal in-app transacties zien bij retailers die zich ontwikkelen en inzetten voor een doorlopende promotiestrategie voor shopping apps.”

Drie van de belangrijkste bijzonderheden uit Criteo’s Q2 Global Commerce Review zijn:

  • In de meeste landen en regio’s blijven de mobiele transacties een stijgende lijn vertonen, vooral op de smartphone. In Nederland nam het aantal smartphone transacties met 29% toe, ten opzichte van Q2 2017.
  • Het aandeel app-transacties voor adverteerders die hun shopping applicatie promoten neemt gestaag toe.
  • Retailers met een fysieke aanwezigheid hebben de neiging om achterop te raken bij hun online concurrenten, als het gaat om het bijhouden van de vraag vanuit de app.

Het Q2 Global Commerce Review dient als een krachtig benchmarking-instrument voor marketeers, die het gedrag van desktop, mobiel internet en app-shoppers proberen te volgen. Om de gegevens uit het tweede kwartaal om te zetten naar bruikbare gegevens, heeft Criteo ook zijn Seasonal Sales Dashboard gelanceerd. Deze vrij verkrijgbare online tool stelt retailers in staat om te analyseren hoe shoppers zich wereldwijd gedragen tijdens het shopping-hoogtepunt van de feestdagen in 2017. Dit interactieve hulpmiddel steunt op 1 miljard transacties van 2500 retailers in 16 landen. Gebruikers kunnen inzoomen in de dataset en sorteren op land, detailhandel-klasse en een datumbereik tussen 1 november 2017 en 31 december 2017, waardoor ze inzicht krijgen in de trends van het gehele feestdagenseizoen van 2017.

“Met iets meer dan 100 winkeldagen tot Kerstmis, moeten retailers het aankoop- en browsegedrag op mobiele telefoons begrijpen om de mobiele web en app-beleving op de markt te brengen die later dit jaar het verschil gaat maken”, aldus Breijder. “Ik weet zeker dat marketeers zullen profiteren van Criteo’s Seasonal Sales Dashboard, omdat de gegevens heel gedetailleerd zijn en ze nog ruim de tijd hebben om mobiele strategieën aan te passen voordat het winkelseizoen echt van start gaat.”

Meer Q2 Global Commerce Review hoogtepunten:

  • Mobiele stijging houdt aan:
    • In veel landen, met name in Noord-Europa en Japan, vertegenwoordigen mobiele transacties nu meer dan 50 procent van de online transacties. In Nederland is dat 49%.
    • De APAC-regio (Azië, Australië en Oceanië) is een duidelijke leider in mobiele transacties (51 procent), maar alle andere regio’s blijven hun achterstand inlopen, waaronder Europa (nu 44 procent), het Midden-Oosten en Afrika (47 procent).
  • Het succes van de shopping app hangt af van slimme promotie
    • Wereldwijd domineert mobiel onder retailers die hun shopping apps promoten. Criteo stelde een jaarlijkse stijging van 30 procent vast in het aandeel van retailers met in-app transacties.
    • Voor klanten die hun shopping apps promoten, registreert APAC het hoogste aandeel transacties uit deze apps (46 procent), gevolgd door iets meer dan een kwart in Europa en 18 procent in Amerika.
    • Retailers die een shopping app hebben of overwegen, hebben goede redenen om te investeren in promotie in Noord-Amerika: de conversie op shopping apps is daar meer dan drie keer zo hoog als op mobiel internet.
  • Retailers die alleen online verkopen, blijven de traditionele retailers voorbijstreven (ook wanneer beiden shopping apps promoten)
    • Voor online-only retailers die hun shopping apps promoten, is 31 procent van de transacties afkomstig van het in-app aankoopkanaal.
    • Retailers met fysieke winkels die een shopping app promoten, zien minder in-app transacties (21procent) in vergelijking met pure online spelers. Dit benadrukt de kans voor deze retailers om hun app technologie verder te integreren in de beleving van het winkelend publiek, voor, tijdens en na hun bezoek aan een fysieke winkel.

Voor een volledig overzicht van het Global Commerce Review, zie ook het complete rapport op: https://www.criteo.com/insights/global-commerce-review-united-states-q2-2018/