De eisen voor flexwerken en devices

Home-Office

Doe je weleens aan flexwerken? Volgens onderzoek doet ongeveer 70 procent van de mensen wereldwijd het minimaal een keer per week. Daarnaast werkt 53 procent de helft van de week vanuit een andere locatie dan het eigen kantoor of bedrijf. En dat is eigenlijk heel logisch, als je weet welke voordelen flexwerken te bieden heeft. Het verhoogt namelijk de productiviteit en het is beter voor je gezondheid én het milieu.

Maar flexwerken brengt voor organisaties ook uitdagingen met zich mee. Hoe zorg je bijvoorbeeld voor optimale communicatie met en tussen flexwerkers? Om inzicht te krijgen in de behoeften van flexwerkers vroeg Gigaset pro zijn volgers op social media naar hun mening over flexwerken en de apparaten die ze daarvoor nodig hebben.

Minder stress: het grootste voordeel

Van alle voordelen die flexwerken te bieden heeft, ziet 55 procent van de mensen minder stress als het grootste pluspunt. Voor sommige mensen kan alleen al de reis van huis naar kantoor behoorlijk stressvol zijn, bijvoorbeeld vanwege files of storingen in het openbaar vervoer. Af en toe thuiswerken kan helpen stress te verminderen en zorgt voor vrolijkere, meer betrokken medewerkers. Andere voordelen zijn volgens onze volgers tijdbesparing (29 procent), verhoogde productiviteit (10 procent) en meer motivatie (6 procent).

Mobiel en online flexwerken

Als het op werken vanuit huis en vanaf kantoor aankomt, lijkt het erop dat er weinig verschillen zijn in de benodigdheden voor medewerkers. In beide gevallen geven medewerkers de voorkeur aan een mobiele telefoon om telefoontjes te plegen vanuit huis (86 procent) of vanaf kantoor (67 procent). Thuis is het een-na-belangrijkste device de computer (6 procent), bijvoorbeeld om te bellen via Skype for Business. Het is daarom niet zo vreemd dat 76 procent van de mensen een internetverbinding noemt als belangrijkste vereiste om vanuit huis te kunnen werken. Een DECT-handset of desktoptelefoon wordt ook gebruikt om vanuit huis telefoontjes te plegen (4 procent). Naast de mobiele telefoon kiest 21 procent van de mensen op kantoor voor een desktoptelefoon. De rest geeft de voorkeur aan een DECT-handset (9 procent) of computer (3 procent).

DECT versus desktop

Hoewel de meeste flex- en kantoorwerkers de voorkeur geven aan mobiele telefonie ter ondersteuning van hun activiteiten, is de desktoptelefoon een goed alternatief, met name op kantoor. Vaak staan desktoptelefoons bekend om hun krachtige functies en aantrekkelijke design. Volgens onze volgers is het meest belangrijke voordeel van desktoptelefonie de heldere audiokwaliteit (49 procent), gevolgd door het stijlvolle design (23 procent) en de mogelijkheid voor een headsetverbinding (15 procent) en statusinformatie van collega’s (13 procent). Maar mensen zien ook de voordelen van DECT in. Naast het mobiele aspect, ziet de helft van de mensen een lange batterijduur als het grootste voordeel van DECT-telefonie, gevolgd door de heldere audiokwaliteit (19 procent), het bereik (18 procent) en de uitbreidingsmogelijkheden (13 procent).

Het beste van twee werelden

FotoRonCottaar-300x300 Het draadloze kantoor is het kantoor van de toekomst – ongeacht of medewerkers vanuit huis of op kantoor werken – en mobile speelt hierbij de grootste rol. Maar als we nog eens kijken naar de bovenstaande voordelen van desktop- en DECT-telefonie, wordt duidelijk dat deze twee opties zakelijke gebruikers verschillende extra’s kunnen bieden. Soms ben je namelijk gewoon op zoek naar betere audiokwaliteit, meer functies of een beter signaal dan dat wat je mobiele telefoon te bieden heeft. In dit soort situaties biedt een combinatie van desktop en DECT juist uitkomst. Elke organisatie is daar uiteraard uniek in. Door verschillende mogelijkheden en oplossingen te integreren,  ondersteunen we de behoeften van moderne bedrijven en eindgebruikers in een draadloze wereld.

Ron Cottaar, Marketing Director EMEA bij Gigaset pro