Top 10 meest voorkomende oorzaken van schade aan smartphones tijdens de zomer

smartphone

De smartphone wordt tijdens de zomer intensief gebruikt. We gebruiken het mobieltje op vakantie niet alleen tijdens het uitrusten, maar ook door het afschaffen van roamingkosten binnen Europa en verbeterde wifi-faciliteiten is het mobiel gebruik toegenomen. Dit veelvuldig gebruik vergroot de kans op schade.

Ontrack brengt daarom dit jaar een lijst uit met de meest voorkomende oorzaken van schade aan smartphones tijdens de zomer. De lijst geeft daarnaast ook tips over hoe je schade kunt voorkomen.

1. De zon

Mobieltjes zijn niet goed bestand tegen zonlicht. Apple waarschuwt zelfs voor een temperatuur van boven de 35 graden. Hoge temperaturen verlagen de batterijtijd, kunnen de vloeibare kristallen van het scherm beschadigen en de plastic hoesjes kunnen smelten wat kan leiden tot kortsluiting. Wist je dat de temperatuur binnen in een auto al na een uur kan oplopen tot boven de 60 graden als je de auto in de zon parkeert? We weten dat je nooit je kind of huisdier in de auto mag laten zitten als de zon schijnt, maar laat ook je smartphone niet achter.

2. Zand

Wat is er fijner dan met je blote voeten over het strand lopen? De mooie, fijne zandkorreltjes kunnen makkelijk tussen de kleinste gleufjes van je telefoon komen. Je kan met een fijn borsteltje of een koude föhn het zand proberen te verwijderen zodat toetsen niet vast komen te zitten. In de meeste gevallen is het beter een professional in te schakelen. Zand op het scherm is vervelend en kan kleine krasjes veroorzaken als je het even weg wil vegen. Moet je toestel of apparaat mee naar het strand? Doe hem dan in een speciale hoes of tas.

3. Water

Water is toch wel de grootste boosdoener voor elektronica. Je telefoon kan overboord vallen tijdens een boottocht of er komen druppels zoutwater op. Bij het fotograferen van geisers of watervallen kan je telefoon een ongewenst stortbad over zich heen krijgen en uitvallen. In al deze situaties kan er water in het toestel dringen wat kan leiden tot kortsluitingen en dataverlies. Heb je een doorweekt toestel zet hem in geen geval meer aan! Verwijder de batterij en laat het apparaat drogen. Doe het apparaat nooit in de oven en gebruik ook nooit een föhn.

4. Diefstal

Zit je een heerlijk kopje cappuccino drinken en let je even niet op! Voor je het weet is je mobiele telefoon verdwenen. Als je nog een oud mobieltje hebt kun je deze inzetten in geval van nood. Daarnaast is het ook verstandig om een back-up te maken van je telefoon voor je op vakantie gaat, zo raak je die mooie foto's in ieder geval niet kwijt!

5. Auto-ongeluk

Auto's en je mobieltje zijn niet altijd een geslaagde match. Na een lange reis open je de autodeur en ja hoor daar valt je toestel op de grond. En dan is er natuurlijk de klassieker: tijdens het tanken leg je je mobiel op het autodak om hem vervolgens helemaal te vergeten.

6. Feestje

Het is vakantie en je geniet met volle teugen van een paar cocktails. Het drankje (in het ergste geval suikerachtig) valt om en je hele telefoon is nat. Het natte mobieltje is niet het enige probleem. Oplossende ingrediënten in het drankje kunnen voor nog meer schade zorgen. Suiker bijvoorbeeld heeft bij het opdrogen de onaangename eigenschap kristallen te vormen, wat tot kortsluiting kan leiden. Dat staat los van de kleverigheid van opgedroogde suiker. In dit geval is professionele hulp het beste, zelf proberen je toestel te redden kan alles alleen maar erger maken.

7. Zonnebrandcrème

Het is warm, de zon brandt en je huid moet na tuurlijk beschermd worden. Bij het smeren krijgt per ongeluk ook je smartphone een lading crème over zich heen. Zonnebrandcrème kan in de nauwe openingen van je toestel gaan zitten en de ingrediënten kunnen je scherm aantasten. Antimuggenspray maakt nog meer schade op de plastic onderdelen van elektronica. Goed en voorzichtig schoonvegen kan helpen, als je geluk hebt...

8. Huisdieren

Zit je even niet op te letten, denkt de hond dat je mobiel een kluif is. Dit kan ernstig dataverlies met zich meebrengen.

9. Tuinieren

Met je nieuwe grasmaaier ga je graag de strijd aan met het woekerende gras. Maar pas op dat je telefoon niet uit je broekzak valt. Voor je het weet is je smartphone slachtoffer van de grasmaaiermessen en ben je al je gegevens kwijt.

10. De wc

Een onderzoek van een paar jaar terug wees uit dat één derde van de smartphone-eigenaars zijn verloren telefoon aan pech weet. Twaalf procent had zijn telefoon op het dak van de auto laten liggen alvorens weg te rijden, vijf procent gaf aan dat zijn huisdier het toestel vernietigd had. De grootste boosdoener is nog altijd de wc. Maar liefst twintig procent gaf aan het toestel in de wc te hebben laten vallen.

Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1