'Naam ZZP’er belangrijker dan bedrijfsnaam'

274094_h_ergb_s_gl

Het eerste wat potentiële opdrachtgevers doen is de naam van een ZZP’er googelen. Onderzoek van MijnOnlineIDentiteit.nl laat zien dat 9 op de 10 opdrachtgevers de voorkeursselectie sterk laat afhangen van de online gevonden informatie. Een goede eerste online indruk is tegenwoordig dus één van de belangrijkste verkooptools voor een ZZP’er. Maar de meeste ZZP’ers hebben echter geen idee hoe ze hun online indruk kunnen managen. Daarom lanceert MijnOnlineIDentiteit.nl een praktische tool om ZZP’ers hierbij te helpen.

De online 'background' check naar een ZZP’er begint met het googelen van zijn of haar voor- en achternaam. Het is dus belangrijk dat wanneer een potentiële opdrachtgever googelt, deze juiste en relevante informatie vindt. Dat is best lastig, want zakelijke en privé informatie lopen vaak door elkaar op het internet. Daarnaast heeft 64% van de Nederlanders een naamgenoot, iemand met dezelfde voor- en achternaam. Hierdoor is het niet altijd duidelijk over wie de informatie gaat. Het is daarom belangrijk voor een ZZP’er om zijn eigen online indruk op basis van zijn naam te managen, omdat dit bepalend kan zijn voor nieuwe opdrachten.

“Is je eigen naam nog beschikbaar? Dan is het verstandig als ZZP’er om deze te beschermen. Dus ook wanneer je al een bedrijfswebsite hebt. ZZP’ers worden tenslotte op hun eigen voor- en achternaam gegoogeld”, aldus Martijn Barten, initiatiefnemer van MijnOnlineIDentiteit.nl.

ZZP’ers willen meer controle over online indruk

Uit het onderzoek van MijnOnlineIDentiteit.nl blijkt ook dat veel ZZP’ers aangeven dat ze graag meer controle willen over de zoekresultaten op basis van hun voor- en achternaam. Dit is mogelijk door de eigen voor- en achternaam als domeinnaam op het internet te beschermen, omdat deze hoog scoort in de zoekresultaten.

Op deze persoonlijke URL kan een ZZP’er zichzelf vervolgens kort en bondig presenteren, laten zien wat hij of zij voor een opdrachtgever kan betekenen en verwijzen naar relevante informatie op het internet, zoals social media kanalen, portfolio of naar een bedrijfswebsite. Dit klinkt simpel, maar voor de meeste ZZP’ers is dit een ingewikkelde en kostbare klus en een eenvoudige tool bestond hier nog niet voor.

“Veel ZZP’ers zijn zich er wel van bewust dat een positieve online indruk echt verschil maakt. Maar vaak weten ZZP’ers niet hoe ze dit gemakkelijk moeten doen”, aldus Barten.

Tool om ZZP’ers te helpen zich online te profileren

MijnOnlineIDentiteit.nl heeft daarom een tool ontwikkeld om ZZP’ers te helpen zichzelf online te profileren: MijnNaamBeschermen.nl. Met deze gebruiksvriendelijke tool kunnen ZZP’ers eenvoudig en zonder technische kennis hun naam op het internet beschermen en beheren. Met de tool creëert een ZZP’er een eigen plek op het internet, presenteert zichzelf en verwijst naar relevante informatie. Zo zorgen ZZP’ers dat hun eigen naam als online verkooptool fungeert voor opdrachtgevers.

Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1