'Percentage aankopen via shopping apps blijft vlucht nemen'

274094_h_ergb_s_gl

Consumenten maken steeds meer gebruik van apps om mobiele aankopen af te ronden: 47% van de mobiele aankopen gebeurt in een app. Bovendien ligt de conversie in apps drie keer hoger dan de conversie in webshops. Dit blijkt uit de Global Commerce Review over Q1 2018, uitgevoerd door Criteo.

“De retailindustrie blijft evolueren en innoveren. Daarbij zien we specifieke trends steeds vaker voorkomen, met name waar het gaat om apparaatvoorkeuren van consumenten en hun browse- en aankoopgedrag. Retailers die een shopping app hebben, zien dat deze voor een steeds groter deel van hun winst zorgt. Consumenten maken meer gebruik van hun mobiele telefoon om aankopen te doen. Het aankoopproces wordt versnipperd: consumenten oriënteren zich op verschillende apparaten en platformen voor ze tot een aankoop overgaan”, aldus Pepijn Breijder, Managing Director Benelux en Nordics bij Criteo. “Dat betekent dat bedrijven moeten werken aan een omnichannel marketingstrategie, waarbij gekeken wordt naar de diverse voorkeuren van klanten.”

Voor zo’n omnichannel strategie zijn inzichten uit data onmisbaar. En dat is voor veel bedrijven een uitdaging, omdat zij geen enorme databerg tot hun beschikking hebben. Internationale spelers als Amazon bewegen zich richting de Nederlandse markt, beschikken over een gigantische hoeveelheid data en hebben zo een grote voorsprong op kleinere, lokale retailers. Criteo helpt deze retailers met het Commerce Marketing Ecosysteem (CME): een oplossing voor retailers om data te kunnen delen, zodat ze veel grotere datasets gebruiken. Bovendien gebruikt het CME intelligente technologie om de data mee te analyseren en met succes in te zetten.

“Door samen te werken in een open ecosysteem, krijgen bedrijven eerlijke kansen en geven ze samen vorm aan de toekomst van commerce”, geeft Breijder aan. “Retailers moeten hun weg vinden in de steeds complexere buying journey van klanten. Het juiste inzicht in en gebruik van data helpt hen op weg bij het opzetten van de juiste omnichannel strategie.”

Het belang van zo’n strategie wordt onderstreept door de uitkomsten van de meest recente Global Commerce Review. Retailers die on- en offline data combineren, hebben meer dan vier keer zoveel verkoopgegevens tot hun beschikking om strategieën op te baseren. Bovendien zijn omnichannel klanten goed voor 27% van het totale aantal verkopen, terwijl slechts 7% van de klanten omnichannel klant is.

Door gebruik te maken van diverse verkoopkanalen, slim in te spelen de groeiende trend van shopping apps en data over verschillende platformen met elkaar te combineren, kunnen retailers optimaal profiteren van het veranderende retail landschap. Breijder: “De juiste omnichannel marketingstrategie stelt zelfs relatief kleine ondernemers in staat een sterk gepersonaliseerde ervaring te creëren, die zich vertaalt in een optimale conversie naar transacties. Zo kunnen lokale retailers wedijveren met internationale spelers.”