Skip to content

ABN AMRO lanceert mobile AR escape room

ABN AMRO speelt zich in de kijker bij tech-experts en gamefans met The Lockdown: ‘s werelds eerste mobile Augmented Reality (AR) escape room. In deze game word je uitgedaagd om challenges op te lossen binnen thema’s als information security en blockchain. Het doel van het spel is het voorkomen van een wereldwijde financiële catastrofe. Met The Lockdown maak je met Augmented Reality technologie via je smartphone van iedere kamer een escape room. De app is onderdeel van een zoektocht van de bank naar nieuw IT-talent.

In de game bevinden we ons in het jaar 2028. ‘Geld’ is volledig digitaal en wordt georganiseerd via een smart contract genaamd ‘The Lantern Wallet’. Gezekerd op de blockchain. Gedecentraliseerd en 100% veilig. Lijkt het. Als ineens wereldwijd een groot aantal mensen niet meer bij hun cryptocurrencies kan, breekt de chaos uit. Het blijkt het werk van een ideologische cybercrimineel.

Achterhaal de stappen van de hacker

Spelers hebben de taak om deze financiële catastrofe te voorkomen. Als financieel IT-expert help je Interpol de verblijfplaats van de hacker te achterhalen. Je analyseert de stappen van de hacker langs verschillende domeinen en systemen uit de financiële wereld. Via een gekraakt information security model ontcijfer je afwijkingen in een API-log, traceer je de backdoor in een smart contract en voorkom je een crypto-transactie op de blockchain. Er zijn verschillende routes door de game. De moeilijkheidsgraad van de opdracht wordt bepaald door het pad dat je kiest.

Relevant voor tech-experts

De app maakt onderdeel uit van een wervingscampagne van ABN AMRO, waar tech-experts het verschil kunnen maken. “De vraag naar digital talent is de afgelopen jaren enorm toegenomen. We hebben geïnvesteerd om als bank relevant te zijn voor deze doelgroep”, vertelt Maarten Bokhoven, Head of Employer Branding bij ABN AMRO. “Innovatie is heel belangrijk voor ons. IT-specialisten krijgen hier te maken met inhoudelijke uitdagingen en hebben een grote maatschappelijke impact. Dit zijn allemaal elementen die ook naar voren komen in The Lockdown.”

Ontwikkeling van de app

Om de app te realiseren werkte ABN AMRO samen met creatief digitaal bureau CODE D’AZUR. De puzzelmechaniek in de game is ontworpen door Sherlocked, bekend van de populaire escape rooms in de Beurs van Berlage te Amsterdam. Ook blockchain experts en infosec specialisten van de bank waren betrokken bij het achterliggende verhaal en de opdrachten.

Lancering tijdens TNW Conference

The Lockdown wordt straks officieel gelanceerd tijdens de TNW Conference, het grote technologiecongres van The Next Web. Oprichter van The Next Web, Boris Veldhuijzen van Zanten, ging de strijd met de cybercrimineel al aan. Hij omschrijft zijn ervaring als een fantastisch digitaal avontuur. “De app laat je steeds weer versteld staan door zeer geavanceerde gameplay elementen en realistische scenario’s. Het voelt als een film waar je zelf de hoofdrol in speelt”, aldus Veldhuijzen van Zanten.

The Lockdown is vanaf vandaag te downloaden in de App Store en via de Google Play Store.

No comments yet

Leave a Reply

You may use basic HTML in your comments. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.