SAP geeft Team AkzoNobel inzicht in fysieke status bemanning

AkzoNobel

De Volvo Ocean Race is de zwaarste zeilwedstrijd voor teams ter wereld. Fysieke en mentale uitputting kunnen de zeilprestaties negatief beïnvloeden. Om deze reden maakt Team AkzoNobel tijdens deze editie gebruik van SAP-technologie. Het doel is om via realtime inzicht in en analyse van biometrische gegevens meer inzicht te krijgen in de fysieke gesteldheid van bemanningsleden en zo de raceprestaties te verbeteren.

In het kader van een innovatieproject heeft SAP negen zeilers van Team AkzoNobel uitgerust met speciale horloges. Deze wearables bevatten onder andere een optische hartslagmeter die de hartslag continu monitort, en daarmee ook de hoeveelheid slaap en het calorieverbruik registreert. Er is gekozen voor horloges zodat de bemanningsleden, die deze tot wel drie weken achter elkaar dragen, nauwelijks hinder ondervinden en zich maximaal kunnen richten op het zeilen.

Gebruik van Raspberry Pi

De biometrische gegevens mogen de boot niet verlaten tijdens de race. De data-analyse en interpretatie moeten dus aan boord plaatsvinden. Hiervoor wordt SAP Leonardo IoT Edge gebruikt. Deze technologie kan de sensordata zonder internet- of dataverbinding verwerken en opslaan. De data worden benedendeks automatisch gesynchroniseerd met een Raspberry Pi. De bemanningsleden kunnen hun gegevens bekijken in een overzichtelijke interface en daar acties aan koppelen.

 

Talloze toepassingen

De ervaringen van het team zijn goed. In een interview noemen Ryan West (Team Performance Analyst), Luke Molloy (stuurman en trimmer) en Brad Farrand (voordekker) diverse toepassingen:

1. Voedsel en calorieverbruik

De Volvo Ocean Race vergt een zware fysieke inspanning van de bemanning. Zo verbruikte Farrand op de Zuidelijke Oceaan ruim 6.000 calorieën per dag, met uitschieters naar meer dan 8.000 calorieën. Ter vergelijking: iemand met een kantoorbaan verbruikt circa 2.500 calorieën per dag. De zeilers moeten dus veel voedsel consumeren om drie weken achtereen het zeilen vol te houden ("eat-race-sleep").

Met SAP Leonardo IoT Edge kan Team AkzoNobel de voedselinname beter afstemmen op het feitelijke calorieverbruik. Soms heeft een bemanningslid even geen tijd om te eten, of vragen extreme omstandigheden alle aandacht. Bovendien vergt de bereiding van grote hoeveelheden gevriesdroogd eten de nodige tijd. Uit de data kan echter blijken dat het toch goed is om een (extra) maaltijd te nuttigen. Bijvoorbeeld omdat die persoon veel calorieën heeft verbruikt en weer het dek op moet - en dus een nieuwe buffer nodig heeft.

2. Taakverdeling en belasting

De bemanningsleven moeten niet alleen in de gaten houden of ze voldoende voedsel consumeren. Minstens zo belangrijk is dat ze genoeg rust pakken. Zo slapen de zeilers vaak minder dan 4 uur per etmaal tijdens een etappe. Dat is natuurlijk ook onderdeel van het leven aan boord. Toch is het zinvol om de hoeveelheid slaap te monitoren en waar nodig bij te sturen.

Een voorbeeld is dat de bootcaptain na zijn 'watch' een klus wil doen, maar door zijn maten naar bed wordt gestuurd omdat ze kunnen zien dat hij weinig slaap heeft gehad. Iemand anders neemt de klus over. Zo verbetert ook het teamwork.

Leonardo IoT Edge biedt realtime inzicht in de slaappatronen van de individuele bemanningsleden. Als blijkt dat een zeiler al langere tijd structureel te weinig slaapt, kan dat een reden zijn om de taakverdeling en belasting (tijdelijk) aan te passen. Zo'n beslissing om krachten te herverdelen voor het vervolg van de race is dan mede genomen op basis van data. Die data zijn dan beslissingsondersteunend voor de intuïtie.

3. Snelheid en tactiek

Uiteindelijk moet SAP Leonardo IoT Edge op diverse manieren bijdragen aan betere zeilprestaties. Team AkzoNobel en SAP onderzoeken welk effect calorieverbruik en slaap op de raceprestaties hebben. Om dergelijke correlaties/verbanden te leggen die statistisch relevant zijn, zijn grote hoeveelheden data nodig. Wel staat vast dat juist op menselijk vlak nog winst te behalen valt. Het verschil tussen winst en verlies is soms klein, en dan telt inzicht in ieder detail.

De onderlinge verschillen tussen de teams zijn erg klein. Alle teams gebruiken bovendien hetzelfde bootdesign. Zaken als de zeilen en het materieel zijn prima in orde. Maar daarbinnen kunnen teams strategische keuzes maken. Denk aan de inzet van het tweede zeilset na leg 7 voor extra performance in de laatste deel van de race. Een nauwkeurig inzicht in de voedselbehoefte kan dan het verschil maken tussen winst en verlies. Zo levert minder voedsel in het bergruim mogelijk snelheidswinst en daarmee een concurrentievoordeel op.

Ook de samenstelling van de voedselpakketten wordt aangepast door opgedane inzichten. Zo heeft het team gemeten dat aan het einde van een leg de bemanningsleden minder uren slapen. Vervolgens worden de voedselpakketten hierop aangepast.

Een andere mogelijke toepassing heeft betrekking op de tactiek en strategie. Als de schipper in één oogopslag kan zien hoe de gehele bemanning eraan toe is, kan hij of zij op basis daarvan beslissingen nemen. Een koerswijziging zou bijvoorbeeld niet wenselijk kunnen zijn als de bemanning volledig uitgeput is. Dan is het misschien beter om de manoeuvre uit te stellen.

Co-innovatie

"SAP heeft zich echt verdiept in alle facetten van het zeezeilen en de moeilijke omstandigheden waaronder de bemanningsleden hun werk doen", zegt Ryan West over de samenwerking met SAP. "Deze innovatie is het resultaat van zorgvuldig testen, feedback van de zeilers verwerken en zo samen tot de beste oplossing komen. Dankzij de wearables en de custom applicaties van SAP vergaren we waardevolle inzichten, en het gebruik ervan kost de bemanning weinig tijd en moeite. Hiermee realiseren we grote output met minimale input."

"Dit innovatieproject is een mooi voorbeeld van de manier waarop onze technologie kan helpen om sportieve prestaties te verbeteren", zegt Patrick Van Deven, vice president en managing director bij SAP Nederland. "Bij SAP volgen we de ontwikkelingen in de Volvo Ocean Race uiteraard op de voet. We wensen Team AkzoNobel veel succes in de spannende laatste fase van dit fantastische evenement."

In juni 2018 eindigt de Volvo Ocean Race voor het eerst in de historie in Nederland, in Den Haag. Meer informatie over de finish en het programma vindt u hier: www.volvooceanracedenhaag.nl