Onderzoek Jimdo: 37 procent van mkb bouwt geen bedrijfswebsite vanwege gebrek aan technische kennis
Meer dan een derde van de zzp’ers en mkb-bedrijven in Nederland (37 procent) die nog geen bedrijfswebsite heeft, denkt dat ze hiervoor te weinig technische kennis hebben. 32 procent van de respondenten geeft aan door een gebrek aan tijd geen website (laten) maken. Van de zzp’ers en mkb’ers met een website noemt 89 procent een website essentieel voor het maken van een professionele indruk bij de doelgroep.
Dit blijkt uit onderzoek door YouGov Deutschland onder ruim vijfhonderd Nederlandse zzp’ers en mkb’ers in opdracht van sitebuilder Jimdo. 87 procent van de kleine ondernemers geeft in het onderzoek aan dat een website noodzakelijk is om gevonden te worden. 94 procent van de zzp’ers en mkb’ers met een website geeft dan ook aan dat vindbaarheid de belangrijkste reden is dat zij over een website beschikken. Andere redenen die worden genoemd zijn het beschikbaar hebben van een bedrijfsprofiel (93 procent) en het presenteren van informatie en resultaten (92 procent).
Matthias Henze, CEO van Jimdo: “Het onderzoek toont aan dat het nodig is om de perceptie over websites bouwen te veranderen. Het is namelijk zonde dat veel zzp’ers en mkb’ers kansen mislopen doordat ze geen eigen website hebben. Zeker omdat het bouwen ervan tegenwoordig zo eenvoudig is. Er is wat dat betreft dan ook werk aan de winkel, en het is aan de websitebranche om met een nieuwe aanpak te komen. Daarom is het onze missie om juist zzp’ers en mkb’ers te helpen, zodat ze kunnen concurreren met de grote bedrijven.”