Skip to content

Accenture: ‘Nieuw leiderschap nodig voor nieuwe technologieën als AI’

Digitale transformatie (bron: Pixabay / geralt)

Snelle ontwikkelingen in Artificial Intelligence (AI) en andere technologieën versnellen de opkomst van slimme ondernemingen en stellen bedrijven in staat zichzelf te integreren in het dagelijks leven van mensen.

Dit blijkt uit Accenture Technology Vision 2018, het jaarlijkse technologierapport van Accenture. Het rapport voorspelt welke belangrijke technologietrends de komende drie jaar waarschijnlijk disruptie in het bedrijfsleven teweeg gaan brengen. Om te profiteren van groeimogelijkheden en tegelijkertijd een positieve impact te hebben op de samenleving is volgens Accenture een nieuw soort leiderschap nodig dat prioriteit geeft aan vertrouwen en verantwoordelijkheid.

Manier van werken en leven veranderen

Het rapport van 2018 draagt de titel ‘Intelligent Enterprise Unleashed’ en geeft aan hoe snelle vooruitgang in technologieën – zoals AI, geavanceerde analytics en de cloud – bedrijven in staat stellen om niet alleen innovatieve producten en diensten te ontwikkelen, maar ook de manier te veranderen waarop mensen werken en leven. En dit zorgt weer voor een verandering in de relatie die bedrijven hebben met hun klanten en partners.

Een voorbeeld hiervan is Amazon – niet alleen door zijn enorme aanwezigheid online, maar ook dankzij zijn Echo-apparaat en AI-assistent Alexa. Dit bedrijf is ondertussen al zo’n groot onderdeel geworden van het dagelijks leven, dat projectontwikkelaars in nieuwe appartementencomplexen speciale Amazon-kluisjes bouwen. Ook geven mensen het bedrijf met een nieuw slimslotsysteem fysieke toegang tot hun huis, zodat koeriers pakketten kunnen bezorgen wanneer er niemand thuis is.

Tweerichtingsverkeer

Het rapport geeft aan dat deze nieuwste technologische transformatie in die zin uniek is, dat het de eerste keer is dat de verandering tweerichtingsverkeer betreft: mensen maken niet alleen gebruik van de producten en diensten van bedrijven, maar geven ze ook informatie en toegang. Voor dit niveau van ‘geïntegreerde innovatie’ en de mate van vertrouwen is samenwerking nodig. Een samenwerking niet alleen op basis van de producten van een bedrijf, maar ook op basis van zijn doelen en waarden. En bij deze tweezijdige samenwerking horen nieuwe verantwoordelijkheden – voor consumenten, zakelijke partners en de samenleving als geheel – waarvoor leiderschap en inzet van bovenaf nodig zijn.

“Technologie is al een belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven en het transformeert grote delen van de samenleving”, zegt Martijn Smit, Technology Lead bij Accenture Nederland. “Vroeger breidden steden zich uit rondom havens en later rondom spoorwegen. En ook toen elektriciteit gemeengoed werd, deelden mensen hun leven opnieuw in. Tegenwoordig ontwikkelt de wereld zich rondom digitale innovatie – en daarmee ook om de bedrijven die deze diensten leveren. Hiervoor is een nieuw soort relatie nodig, gebaseerd op vertrouwen en het delen van grote hoeveelheden persoonlijke informatie.”

Maatschappelijke verwachtingen omzetten in kracht

Slimme organisaties begrijpen dat deze nieuwe maatschappelijke verwachtingen omgebogen kunnen worden tot een kracht van het bedrijf. Ze gebruiken de grotere hoeveelheid interacties om samenwerkingen op te bouwen met klanten, werknemers, de overheid en de gemeenschap. En dit gaat verder dan alleen het speelveld van consumenten of het bedrijfsleven. Zo werkt Tesla momenteel samen met overheden om de ontwikkeling van richtlijnen voor zelfrijdende auto’s te versnellen. En Siemens creëert nieuwe samenwerkingen en integreert zichzelf in de architectuur van zijn zakelijke partners met het leveren van MindSphere: het besturingssysteem voor Internet of Things (IoT), dat gebruikt kan worden voor verschillende toepassingsgebieden, zoals productieapparaten of ‘Smart Grid’-onderdelen.

De Accenture Technology Vision constateert vijf opkomende Accenture Technology Vision 2018 die bedrijven moeten aanpakken om de samenwerkingen te ontwikkelen, die nodig zijn om succesvol te zijn in de moderne digitale economie.

  • ‘Burger AI’: Articial Intelligence voor bedrijven en de samenleving. Hoe meer mogelijkheden AI biedt, hoe groter de impact op het leven van mensen. Bedrijven die willen profiteren van de mogelijkheden van AI, moeten zich bewust zijn van deze impact en hun AI zo inrichten, dat het een verantwoordelijke vertegenwoordiger van hun bedrijf is.
  • ‘Verlengde realiteit’: het einde van afstand. Virtual Reality- en Augmented Reality-technologieën veranderen de manier waarop mensen leven en werken doordat ze de afstand tussen mensen, informatie en ervaringen wegnemen.
  • ‘Waarheidsgetrouwe data’: het belang van vertrouwen. Bedrijven opereren steeds meer op basis van data, waardoor ze te maken krijgen met een nieuw soort kwetsbaarheid: onnauwkeurige, gemanipuleerde en afwijkende data die leiden tot verkeerde zakelijke inzichten en beslissingen. Om deze uitdaging te adresseren, moeten bedrijven een tweezijdig mandaat volgen om waarheidsgetrouwheid te maximaliseren en stimulansen voor datamanipulatie te minimaliseren.
  • ‘Frictieloos ecosysteem’: bouwen voor samenwerking op schaal. Voor groei zijn bedrijven afhankelijk van samenwerkingen op technologiegebied. Maar hun eigen legacy-systemen zijn niet ontworpen om samenwerkingen op grote schaal te ondersteunen. Om volledig gebruik te kunnen maken van de Connected Intelligent Enterprise moeten bedrijven zichzelf eerst opnieuw uitvinden.
  • ‘Internet of Thinking’: slimme systemen creëren. Bedrijven zetten sterk in op slimme omgevingen via robotica, AI en unieke ervaringen. Het tot leven brengen van deze slimme omgevingen vraagt niet alleen om belangrijke vaardigheden en extra personeelsinzet, maar ook om het moderniseren van huidige bedrijfstechnologische infrastructuren.

No comments yet

Leave a Reply

You may use basic HTML in your comments. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.