Skip to content

Business interruption en cyberincidenten vormen grootste bedrijfsrisico’s voor 2018

Business interruption door bijvoorbeeld onderbrekingen in de leveranciersketen en cyberincidenten zoals cyberaanvallen en datalekken zijn dit jaar de belangrijkste risico’s die Nederlandse bedrijven zien. Ook marktontwikkelingen zoals volatiliteit, verhoogde concurrentie en nieuwkomers, fusies en overnames, marktstagnatie en marktfluctuatie zijn een groeiende zorg voor organisaties.

Dit blijkt uit de Allianz Risk Barometer 2018. Opvallend is dat business interruption en cyberincidenten in 2018 opnieuw de eerste plek delen op de ranglijst met grootste risico’s die Nederlandse bedrijven zien. In beide gevallen noemt 54% van de organisaties dit als grootste risico voor 2018. In 2017 bedroeg dit percentage voor zowel business interruption als cyberincidenten 37%. Marktontwikkelingen staat opnieuw op de derde positie, al is het percentage bedrijven dat dit als belangrijkste risico ziet gedaald van 34% in 2017 naar 32% nu.

Top 10 risico’s

De top 10 risico’s die Nederlandse bedrijven voor 2018 zien ziet er als volgt uit:

Top 10 bedrijfsrisico's die Nederlandse bedrijven voor 2018 zien (bron: Allianz)

Top 10 bedrijfsrisico’s die Nederlandse bedrijven voor 2018 zien (bron: Allianz)

Wereldwijd

Ook wereldwijd staat business interruption (41%) op de eerste positie, gevolgd door cyberincidenten (40%). Natuurrampen staat op de derde positie op de wereldwijde ranglijst met bedrijfsrisico’s, gevolgd door marktontwikkelingen en aanpassingen in voorschriften en wetgeving. De top 10 bedrijfsrisico’s die bedrijven wereldwijd voor 2018 zien ziet er als volgt uit:

Top 10 bedrijfsrisico's die bedrijven wereldwijd voor 2018 zien (bron: Allianz)

Top 10 bedrijfsrisico’s die bedrijven wereldwijd voor 2018 zien (bron: Allianz)

“Business interruption en cyberincidenten blijven wereldwijd de belangrijkste zorg van onze klanten. Het bewustzijn rond deze risico’s blijkt in Nederland nog groter – met meer dan 54% van de antwoorden”, zegt Arthur van Essen, CEO van AGCS Nederland.

No comments yet

Leave a Reply

You may use basic HTML in your comments. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS