‘AI en VR zorgen voor medische doorbraken, apps hebben hun langste tijd gehad’

Voorspellingen 2018 - Dik Vos - SQS

Eerder spraken we in onze eerste podcast met CEO Dik Vos van SQS over de ontwikkeling van nieuwe digitale financiële diensten en het belang van softwarekwaliteit. Nu kijkt hij vooruit op onder meer ontwikkelingen in de medische sector. En vooruit nog even wijze raad voor de financiële sector. Zijn voorspellingen voor 2018.

In de medische sector is software in staat om complexe problemen op te lossen waarvoor mensen een buitensporig lange tijd zouden nodig hebben om tot hetzelfde resultaat te komen. Naarmate AI minder afhankelijk wordt van rekencapaciteit, verwacht ik dat we het komende jaar grote doorbraken zullen zien in medisch onderzoek met een zeer beperkt leerproces voor AI. Zelfs de briljantste dokters kunnen slechts aan een paar zaken tegelijk denken, maar als je het onderzoek en de ideeën van honderden dokters bij elkaar met AI verwerkt, wordt de kans op medische doorbraken voor ziektes zoals Alzheimer, kanker en HIV veel groter. Hoewel AI mensen in de medische sector niet zal vervangen, zal het zeker helpen bij het stellen van diagnoses en het nemen van beslissingen en zal het uiteindelijk ook ondersteuning bieden bij chirurgische ingrepenHoewel veel mensen sceptisch staan tegenover de rol die AI zou kunnen spelen in de geneeskunde, zal de consequente kwaliteit die wordt gewaarborgd door technologie en geautomatiseerde processen de inconsistenties van menselijke fouten, die onvermijdelijk zijn wanneer medisch personeel onder hoge werkdruk staat, elimineren.

Virtuele realiteit zal dokters helpen operaties uit te voeren

Virtuele realiteit (VR) zal ook een belangrijke rol spelen in de medische sector in 2018. VR haalde dit jaar nog de krantenkoppen toen het werd gebruikt om chirurgen te helpen een Siamese tweeling te scheiden. VR zal dokters in staat stellen om medische procedures uit te voeren met behulp van robotica. Dat kan ervoor zorgen dat patiënten geen lange afstanden meer hoeven te reizen, soms zelfs naar het buitenland, om levensreddende operaties uitgevoerd door topchirurgen te ondergaan. Robotica wordt reeds gebruikt bij chirurgische ingrepen, maar VR zou de uitvoering van deze ingrepen radicaal kunnen veranderen.

Stemtechnologie zal een belangrijke rol spelen

In 2018 zal stembediende technologie niet langer als een nieuwigheid worden beschouwd en massaal worden toegepast en gebruikt op grotere schaal. Deze ontwikkeling zal plaatsvinden naarmate de reële toepassingen van deze technologie een grotere impact beginnen te hebben op het leven van mensen. Stembediening zal een zeer positieve impact hebben in een huishoudelijke omgeving naarmate het wordt geïntegreerd in meer producten. Vooral hulpbehoevende mensen in onze maatschappij, zoals senioren en mensen met een handicap, zullen er wel bij varen. De vooruitgang met woningen voor mindervaliden zal bijvoorbeeld de levenskwaliteit van mensen die moeite hebben met alledaagse taken aanzienlijk verbeteren. Met de stem geactiveerde waterkokers of centrale verwarming kunnen kleine innovaties lijken, maar ze zullen een groot deel van de bevolking enorm helpen. Innovatie die positieve verandering teweegbrengt, is eenvoudige technologie die een gigantische impact heeft op de manier waarop we als mensen functioneren.

Arbeiders zijn niet de enigen die hun job zullen verliezen

Automatisering en AI worden vaak aangehaald als een potentiële bedreiging voor de arbeidersklasse. Hoewel ik geloof dat 30 procent van de jobs zoals we die vandaag kennen, zullen verdwijnen, zal dat niet alleen gevolgen hebben voor de arbeidersklasse. Ik voorspel dat alle procesgerichte functies zullen worden vervangen door intelligente software. We hebben dat al gezien bij bedrijven zoals Goldman Sachs, waar 600 makelaars nu vervangen zijn door 200 computeringenieurs omdat software de functie van de makelaars overneemt. In 2018 zullen we een toename zien van het aantal hoogopgeleide werknemers dat van baan moet veranderen. Er is een duidelijke behoefte aan het op grote schaal omscholen van een aanzienlijk deel van de maatschappij. AI en ontwikkelingen op softwaregebied zullen in meer of mindere mate een impact hebben op onze volledige beroepsbevolking, en daar moet iets aan gedaan worden.

Bedrijven moeten hun personeel nu beginnen om te scholen. De traditionele arbeider die we beschrijven, gebruikt technologie in zijn dagelijkse leven, van smartphones en online banking tot het kiezen van verf, en ze beschikken over alle nodige capaciteiten om zich om te scholen zodat ze hun plaats kunnen vinden op de digitale arbeidsmarkt.

Hacken moet worden gereguleerd en serieus worden genomen

2018 moet het jaar worden waarin de VN een team van hackers inzet om de cyberveiligheid van landen, bedrijven en niet-gouvernementele organisaties te testen om ervoor te zorgen dat ze de dingen doen die ze horen te doen. Momenteel vertrouwen we op getalenteerde hackers die ons allemaal een dienst bewijzen door slechte cyberveiligheidspraktijken bij bedrijven en de overheid aan de kaak te stellen. Gelukkig hebben veel van de grote hacks in 2017 relatief weinig schade veroorzaakt aan bedrijven en organisaties. De meerderheid van de personen achter deze aanvallen heeft geen slechte bedoelingen en doet het voor de lol of om iets te bewijzen. We mogen niet vertrouwen op 'ethische' hackers die vanuit de duistere hoeken van het internet opereren om bedrijven en overheden te waarschuwen. Dit moet in 2018 een officiële taak worden die wordt gereguleerd door organisaties zoals de VN.

Zelfrijdende voertuigen zijn de toekomst, niet elektrische voertuigen

In Groot-Brittannië werd dit jaar een hele reeks nieuwe wetten omtrent auto's en bestelwagens goedgekeurd, waaronder een verbod op alle nieuwe auto's en bestelwagens op benzine en diesel vanaf 2040. Naar mijn mening zijn elektrische voertuigen niet de toekomst. Hoewel deze innovatie theoretisch beschouwd een stap in de goede richting is, kent ze tot nu toe relatief zeer beperkt succes en zal ze uiteindelijk worden vervangen door modellen met hybride technologie of motoren op waterstof. Elektrisch aangedreven voertuigen zullen geen noemenswaardige impact hebben op onze levenskwaliteit, maar zelfrijdende voertuigen wel, omdat ze mobiliteit en vrijheid bieden aan lagen van de bevolking die niet kunnen rijden vanwege een handicap, ouderdom of hun sociaaleconomische status.

2018: het einde van apps

Ik geloof dat in 2018 het einde van het app-tijdperk is aangebroken. De app was erg interessant voor bedrijven en het publiek toen het een nieuw concept was. Terwijl duizenden apps de markt blijven overspoelen, zullen we een meer geïntegreerd systeem gaan zien waarin de app niet meer op zichzelf staat, maar geïntegreerd is in ons dagelijks leven. Er zijn gewoon te veel apps en de manier waarop we ze willen gebruiken, is aan het veranderen. Het netwerk is enorm uitgebreid en toegang tot Wi-Fi en 4G maken het nu veel makkelijker om verbonden te blijven. In 2018 zullen apps meer geïntegreerd worden in één platform naarmate het businessmodel voor apps verder evolueert.

BFSI

Ik voorspel dat 2018 hét jaar wordt voor de financiële diensten. Met de komst van Open Banking in januari en de lopende onderhandelingen betreffende wetswijzigingen in de aanloop naar Brexit, zal er geen hoek van de industrie ongemoeid worden gelaten. In tijden van verandering is het echter belangrijker dan ooit voor de industrie om het vertrouwen van de consument te behouden.

Dik_Vos-200x300 Dik Vos

Banken kunnen zich geen zelfingenomenheid veroorloven wat klantentrouw betreft, met name wanneer 62 procent van de rekeninghouders heeft gezegd dat als hun bank het slachtoffer zou worden van gegevensverlies, hun vertrouwen geschonden zou zijn, zoals blijkt uit recent onderzoek van SQS. Aanbieders van bankdiensten moeten ervoor zorgen dat de persoonlijke gegevens van klanten goed beveiligd zijn om hen niet te verliezen aan concurrenten, vooral naarmate klanten steeds meer gaan vertrouwen op technologie. In een komend jaar dat turbulent zal zijn voor de sector, zullen banken nog meer moeten inzetten op digitale, online en ondersteuningsdiensten voor klanten, en zullen ze rigoureuze beveiligingsmechanismen tegen fraude moeten implementeren. De beste manier om het vertrouwen van de klant te behouden en de klantentrouw te handhaven, is door kwaliteitsbewaking in elk onderdeel van de bankdiensten voor klanten te integreren.