Skip to content

Voorkom fraude en los uitdagingen van mobiele authenticatie op met ‘behavorial biometrie’

Voor het internet hadden klanten die een transactie wilden verrichten bij hun bank, slechts één optie – een bezoek brengen aan hun lokale bank voor een face-to-face transactie.

Nu, in het mobiele tijdperk, verwachten klanten van hun banken dat zij via hun mobieltje een veilige en gemakkelijke toegang hebben tot het volledige pakket bankdiensten.

Nieuw kanaal, nieuwe uitdagingen

Deze vraag naar mobiele transacties zet banken en financiële instellingen voor nieuwe uitdagingen die inherent zijn aan het digitaal aanbieden van diensten zoals:

  1. Hoe kunnen we een steeds mobieler klantenbestand authenticeren en een frictieloze cross-channel gebruikerservaring leveren?
  2. Hoe kunnen we een op risico gebaseerde online beveiligingsaanpak ontwikkelen om beleving van de klant te kunnen verbeteren?
  3. Hoe kunnen we fraude bestrijden en aan de wettelijke vereisten voldoen?

Bij het beantwoorden van deze vragen zoeken financiële instellingen naar transparante, op risico gebaseerde authenticatie-instrumenten. 

Meer online diensten = meer fraude

De financiële instellingen moeten tegelijkertijd voldoen aan de vraag van klanten naar online bankieren door een digitaal aanbod te ontwikkelen en uit te breiden (denk aan het controleren van rekeningsaldi tot full-service bankieren in een app). Dit trekt alleen ook heel veel  aandacht van een groep wat we eigenlijk niet willen, cybercriminelen. Dus in combinatie met de uitdaging om online diensten te leveren, moeten banken en kredietverenigingen een manier vinden om een robuust online authenticatieproces in te voeren om de hieruit voortvloeiende fraude te voorkomen.

Twee vliegen in een klap: ‘behavorial biometrie’

Behavioral biometrie levert een meer-kanaalsoplossing, met bijzondere voordelen voor smartphone- en tabletgebruikers. Tot nu werden mobiele gebruikers door bankinstellingen veelal onderworpen aan traditionele authenticatiemethoden, die vaak ondoeltreffend bleken te zijn. Biometrische kenmerken van het gedrag vinden plaats zonder dat de gebruiker hiervan op de hoogte is waardoor de gebruikerservaring verbetert.

Als financiële instellingen gebruik maken van een transparant authenticatieproces, dan  zijn er voor de klant namelijk tal van voordelen. Gezien de activiteit van de gebruiker het middel is om te authenticeren, verdwijnt de beveiliging die met authenticatie gepaard gaat. Niet alleen is de authenticatie van de gebruikers erg transparant, maar ook neemt het fraudepotentieel aanzienlijk af, waardoor bankinstellingen in staat zijn naleving van de regelgeving te garanderen.

Wilt u meer weten over de voordelen van een risk-based authenticatie aanpak? Read the new Behavioral Biometrics paper!

Tom Dubois, Director Marketing, VASCO Data Security

email

One Comment Post a comment

Mentions

Leave a Reply

You may use basic HTML in your comments. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS